Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Jeg skal ud og købe mig et nyt TV, da mit nuværende er blevet for gammelt.
Og da jeg ikke har meget viden omkring hvad der er godt og skidt, tænker jeg, at jeg er kommet det rette sted hen. :)

Jeg bruger mit TV primært til at se film og spille Playstation på (FIFA). Og da jeg har erfaret at der er utrolig meget forskel på hvilket TV man spiller på, skal det være et, hvor der ikke er specielt meget forsinkelse på. Mit nuværende TV er et Samsung LE32B455C4W.

Er der nogle bestemte i kan anbefale? Og er det HZ man skal kigge efter eller hvad er det?

Maks pris: 12000.-
Af Non-Desperado
Torben Rasmussen skrev:Nej, til spil er det så afgjort ikke frekvensen du skal se på, for alle disse systemer skal slås fra før du kan spille ordenligt på en skærm.
Jeg er nu ikke helt enig, for på mit Samsung F7005 indstillede jeg samtlige HDMI-indgange efter netop jeres anbefalinger (F8005), hvilket medførte at on screen-kortet over banen i Gran Turismo 5 blev næsten udvisket, når man kørte stærkt i snævre gader. Det viste sig, at det var Film-profilens indstillinger, der gjorde skærmopdateringen for langsom.

Men efter at have skiftet til Spil-tilstand på netop dén HDMI-indgang, hvor PS3'eren var sat til, forsvandt problemet. Så de ekstra kredsløb KAN gøre en forskel netop ved spil, hvor der sker meget på skærmen samtidigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er jo også det jeg skriver. Alle kredsløb skal slås fra og det bliver de i spilprofilen. Film-profilen er - som navnet antyder - beregnet til at se film på.

Og det ændrer ikke på, at det stadig ikke er frekvenserne der skal ses på i specifikationsoversigten.
Af Non-Desperado
Nå, jeg troede at Film-profilen var den "reneste" tilstand. Men så blev jeg dét klogere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er dog den mest "korrekte" rent billedmæssigt. Typisk så er det ikke muligt, at slå alt helt fra i film-indstillingen med henblik på reduktion af input-lag, men til filmbrug, så betyder det heller ikke noget, da du ikke interagerer med skærmen på samme måde når du ser film. Det er først når du begynder, at have et pegeredskab koblet direkte sammen med skærmen, at du har behov for at have så lavt input-lag som muligt og her er spil-profilen vigtig.

Man må så leve med, at det kan være ret umuligt at opnå korrekte farver i spilprofilen, hvilket igen bliver et problem efterhånden som producenterne lægger mere og mere op til, at deres konsol skal være en alt-i-en maskine. Essentielt betyder det nemlig, at man bliver nødt til at skifte frem og tilbage mellem profiler afhængigt af hvad man laver og typisk så er disse profiler gemt lidt langt væk i menuer.

På Sony er der dog vist en genvej på remoten til at skifte profil.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
En af de ting du med bør være opmærksom på er "input lag". Det er den forsinkelse som forekommer fra billedet sendes ud af spilkonsollen til at det rent faktisk vises på skærmen. Høj input lag vil give forsinkelse, når du f.eks. trykker på controlleren.

Vi måler input lag i vores anmeldelser. Ofte er plasma-tv i front her, men Sonys egne LED-modeller har faktisk imponeret meget i år på dette område (og flere andre områder).