Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har købt et Samsung 46F8005 TV, og har tilsluttet en ældre USB2 med ekstern strømforsyning til at optage og til timeshift.

Som udgangspunkt virker det fint. Men desværre taber den forbindelsen til harddisken en gang i mellem, når den ikke er i brug. Når jeg trykker på source knappen, så er USB disken ikke på listen. Når jeg slukker og tænder TV'et og venter til at harddisken er oppe i omdrejninger, kan jeg igen se disken.

Problemet er selvfølgelig størst, når den ikke for planlagte optagelser med.

Er det fordi det er en ældre harddisk? I så fald, hvilken harddisk kan i anbefale at købe? Er det vigtigt, at det er en harddisk med ekstern strømforsyning?
Nej det er ikke vigtigt at man anvender en Harddisk med ekstern strømforsyning, med mindre der er tale om en meget stor og strømslugende Harddisk !
Kan godt være et problem ved at anvende ældre diske, at de er meget strøm krævende og måske også det der gør sig gældende i dit tilfælde - nogen kan have langsom opstart og have et stort start strømforbrug, hvilket naturligvis godt kan være et problem, hvis de ikke får strøm via ekstern strømforsyning !
Hvis du anvender den USb port der er dedikeret til formålet på F8005, så har den dobbelt så stor strømforsyning som de normale Usb porte, nemli' op til 1 Ampere, hvilket skulle være rigeligt til at yde strøm nok til en ekstern Usb Harddisk, med strømforsyning gennem Usb kablet :)
Plejer at anbefale følgende Seagate ekstern Usb Harddisk, fordi jeg selv anvender 5 af slagsen og derfor ved at den virker og er meget stabil :) Andre mærker og størrelser fungerer sikkert også glimrende, men dem har jeg ingen erfaring med !

http://www.komplett.dk/seagate-expansio ... 1tb/753196

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej :)
Af cpawdk
Den tilsluttede harddisk har en ekstern strømforsyning. Så dens strømfrobrug burde vel ikke være et problem? :)
Af cpawdk
Jeg havde ikke set, at der var en af USB portene der var en dedikeret USB port til harddiske. Så nu har jeg skiftet stik. :)
Det burde ikke være et problem, med strømforbruget når du anvender en disk med ekstern strømforsyning nej, men gamle diske kan alligevel godt have en langsommere opstarts rutine, som evt. generer tv'et i at initialisere disken korrekt - men nu kan du jo prøve om det hjælper, efter at du har skiftet til den korrekte dedikerede Usb port på tv'et :) Ellers må du jo prøve med en nyere Harddisk :)
Nu skal du høre hvad jeg tror det er.

Idag er alle diske lavet med en speciel Auto Idle funktion. dvs. at når den ikke bliver brugt går den nærmest i dvale. Nogle harddiske skal bruge et signal fra pcen til at vågne op andre gør det ud fra hvad strømforbruget er :)

Nå Men jeg tror nemlig din hdd går i dvale. det er også derfor du ser at den dukker op igen når du genstarter tvet, for der sender tvet et signal ud igennem usb porten for at tjekke om der er noget i den anden ende, harddisken reagere ved at spinde op og sende signal tilbage når den er klar.

Hvis den ikke bliver brugt harddisken efter lad os sige 20 min, så slukker drevet. Altså det stopper med at spinde. Hvis du så vil tilgå harddisken nu kan det ikke lade sig gøre da disken ikke spinder og da tvet sikkert ikke sender samme signal ud igen for at tjekke så vågner disken ikke.

TADAAAA :D
Det forklarer ikke problemet med hensyn til F8005, da den får harddisken til at "spinne" op automatisk fra sleep, hver gang man kontakter disken, også ved planlagt optagelse som brugeren beskriver det, at ældre diske så er længere om at starte op, er en helt anden sag, som bare gør at der går længere tid inden den er klar :) Det er helt klart en fordel at anvende diske der har strømforsyning gennem Usb stikket, da de lukker helt ned hver gang tv'et slukkes, så man slipper for en disk der "konstant" står i Standby, men det begrænser så størrelsen på disken, som følge af strømforbruget i større diske ! En ekstern 1Tb 2 1/2 tommes Harddisk, er dog velegnet til formålet og den kan rumme ca. 250 timers optagelse, hvilket er rigeligt for de fleste :)