Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mit 3år gamle Samsung PS63C7705 er begyndt på at vise et lilla sne-bånd fra kant til kant midt på skærmen.

Fejlen ytrer sig kun når der er meget hvidt på skærmen f.eks en hvid baggrund eller mange hvide objecter. F.eks bliver en del af sneen lilla-plettet når man ser snesport.
Den lilla sne ses på alt hvidt i et bånd på ca 20 % af skærm arealet.

Fejlen er nem at reproducere via den indbyggede DVR .

Samsung har erklæret at de ikke vil udbedre fejlen gratis, da garantien er udløbet.

Er dette et generelt Samsung problem , eller er der en HW defekt på mit TV eller kan det mon klares med en finjustering ?
Lyder helt klart som noget HW relateret, der skal klares med en reparation !
Er ikke et generelt Samsung problem og ej heller noget der kan klares med en finjustering, via den indbyggede software - så der ska nok en faglig vurdering til af, om det kan svare sig med en reparation eller ej - desværre !
Har nøjagtig samme problem på samme TV . Jeg har dog en 5 års tilkøbs garanti , og trækker den liiige lidt i håb om at de løber tør for paneler - hvis det event skal udskiftes.
Der er forøvrigt en tråd om problemet enten herinde - eller ovre på Recordere.dk .
Har nu også set at der er adskillige der har rapporter samme problem på avsforum.com. Det dukker typisk op efter 1-2års brug. Der er tip om at Den lilla sne kan undertrykkes med tryk på menu-knappen. Det virker fordi menubilledet fjerner mængden af hvidt,men det lilla kommer igen såsnart at man fjerner menu-billedet. Så det er ikke nogen løsning.
Jeg ser nu problemet i hver eneste tv2-reklameblok, idet der her bruges mange hvide baggrunde.
Det forsvinder igen ved sceneskift men med DVR er det bare at rewinde og tryk på pause , så har man et stillbillede
Jeg synes at sne-båndet bliver tydeligere før hver dag der går - det kommer også ved grå baggrunde. Har læst mig frem til på avforúm.no at det eneste der hjælper er en MB-udskiftning til 11k . Gad vide om jeg skal skifte mit 22.000 kr dyre ud allerede efter tre år.
RockMedØerne har ret : det næste TV blir ikke et Samsung
Sjovt nok har jeg et snart 3 år gammelt PS63C7705 som gør nøjagtigt det samme, Samsung er bekendt totalt ligeglade og siger det ikke er "et kendt problem".

Pssshhh.... en hurtig googling finder 50+ tråde omkring Samsungs "purple band" plasma lort...

Min ALKA elektronik forsikring dækker det. Men jeg afslog reparation og bad om beløbet i stedet (14.700 KR, (det vil det koste at fixe det med nyt panel og arbejdsløn).

Status er pt. at jeg ALDRIG skal have et Samsung TV igen! Der var INGEN imødekommenhed på NOGEN møder fra den arrogante leder hos Samsung.
Gubien skrev:Sjovt nok har jeg et snart 3 år gammelt PS63C7705 som gør nøjagtigt det samme, Samsung er bekendt totalt ligeglade og siger det ikke er "et kendt problem".

Pssshhh.... en hurtig googling finder 50+ tråde omkring Samsungs "purple band" plasma lort...

Min ALKA elektronik forsikring dækker det. Men jeg afslog reparation og bad om beløbet i stedet (14.700 KR, (det vil det koste at fixe det med nyt panel og arbejdsløn).

Status er pt. at jeg ALDRIG skal have et Samsung TV igen! Der var INGEN imødekommenhed på NOGEN møder fra den arrogante leder hos Samsung.
En producent som ikke ønsker at forære gratis reservedele væk efter garanti-perioden? Det lyder usandsynligt.
Nu snakker vi altså ikke om en fjernbetjening eller lignende som er gået i stykker. Det ligesom kernen af TV'et.

Desuden er problemet tydeligvis enormt på deres plasma skærme, hvorfor man må formode det er en fejl i produktet. I USA dækker de det udenfor garantien, da de har en lov der tvinger producenter til at lave et "ordentligt produkt".

Men forstå mig nu ret, hvis det var et TV til 3k var jeg totalt ligeglad, jeg forventer bare ikke at skulle skifte mit TV ud hvert 3 år fordi jeg er NØDSAGET til det!
Mit PS63C7705 har haft samme problem.

Det er strømforsyningen. På denne er der en regulator som man kan dreje på. Dette får det lilla til at blive værre eller bedre/forsvinde.

Dette viste reparatøren mig. Han sagde det var normalt at strømforsyningerne på Samsung's plasmaer gjorde dette efter et par år og skulle justeres på denne måde.

Jeg fik dog skiftet hele strømforsyningen og forventer at problemet kommer igen. Her vil jeg så selv justere på denne regulator.

Hvis justering ikke virker, burde det være muligt at bestille en nyt PSU og selv skifte den. Det er bare et print kort med et par ledninger der skal sættes til.

Held og lykke med det
Gubien skrev:Nu snakker vi altså ikke om en fjernbetjening eller lignende som er gået i stykker. Det ligesom kernen af TV'et.

Desuden er problemet tydeligvis enormt på deres plasma skærme, hvorfor man må formode det er en fejl i produktet. I USA dækker de det udenfor garantien, da de har en lov der tvinger producenter til at lave et "ordentligt produkt".

Men forstå mig nu ret, hvis det var et TV til 3k var jeg totalt ligeglad, jeg forventer bare ikke at skulle skifte mit TV ud hvert 3 år fordi jeg er NØDSAGET til det!
Så du er egentligt sur på enhedslisten og socialdemokratiet fordi de ikke har fået indført regler om en 4-5 års garantiperiode på elektronik?
Jeg vil såmænd bare påpege at det er en offentligt tilgængelig information at der kun er 2 års reklamationsret. Vil man have længere "sikkerhed" så kan det købes ved siden af til billige penge.

Men forstår selvfølgelig godt du ikke har Samsung produkter til at stå øverst på ønskelisten længere.
Så er skærmen til rep : pris 15.000
Mine options er:
1) rep af af 4år gammel PS63c7705 som jeg PQ-mæssigt er tilfreds med men efter al sandsynlighed vil have samme problem efter max 2år, vel at mærke uden hverken forhandler eller elektronik garanti som kun gælder i 4år
2) Skift til nyt samsung PS64F8505 til 20k med samme eller bedre PQ, sandsynligvis uden fejl og med garanti.
3) Skift til Panasonic TX P65VT60E til 24k, sandsynligvis med en bedre PQ men med ventilatorstøj.
4) Skift til Sony 65" X85 til 30K med det nyeste 4k netflix men med dårligere PQ (LED) dog uden ventilator støj
5) Skift til Pana 65" x800 til 35k Uden det nyeste 4k netflix, men med dårligere PQ(LED) dog uden ventilator støj
6) Skift til lg55" oled med bedste PQ men i mindre format og usikker holdbarhed (bleeding edge tech)
7) Få pengene fra forsikringen udbetalt og undvær tv i 3mdr og vent på Pana x900 med 4K netflix til 40k?
8 ) Få pengene fra forsikringen udbetalt og undvær tv i 6 mdr og vent på LG OLED 4k til 50K? med bedste PQ men stadig usikkerholdbarhed

PS: Er der nogen der ved om Samsung kan skaffe et PS63C7705 PDP reservedels panel ? I modsat fald findes der også en 1a ) option som betyder at man må give mig et nyt PS64f8505 U/B fordi man ikke kan rep det gamle.
Tænke-tænke-tænke - hvad synes i?