Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Flickster
Hej Forum.

Er ny her så er lidt i tvivl om det er rette sted at spørge, men alligevel....

Jeg har et Panasonic TX-P50VT50Y tv som jeg er superglad for. Dog har jeg lagt mærke til en ting som jeg håber nogen her kan hjælpe mig med...

Specielt når der er lyse billeder på skærmen ( for eksempel en sol på en klar himmel ) og billedet toner ned, er det ligesom om der gør det i "ringe" gående fra mørke til lyse farvetoner....Jeg synes ikke jeg har bemærket dette før...Er der nogen der kunne have en forklaring på dette?

På forhånd tak

/Flickster
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ud over banding, så kan det også skyldes billedmaterialet. F.eks. en film eller en tv-kanal, som er for komprimeret. Når billederne blvier meget komprimeret, så viser det sig ofte i f.eks. disse overgange fra lys til mørk, og typisk også i scener, hvor der er meget bevægelse (men her er effekten lidt anderledes).
Af Flickster
Hej THM, Mig Selv og Rasmus :-)

Tak for jeres svar...

Det vil så sige at det er noget der ligger udenfor hvad vi almindelige dødelige kan gøre noget ved og ikke noget der betyder at tv'et er ved at afgå ved døden kan jeg forstå...Det gør mig noget mere rolig

Mvh Flickster
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Banding er desværre en ret almindelig konsekvens af kompression, men jeg har også set det på flere TV hvor signalet har været "live" fra en PC, hvor der er 100% kontrol over billedet. Vi ser det også på visse monitors, hvor der går noget galt i nuanceringen af gråtonerne, så man får nogle bånd i de flydende gradienter.