Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mijo
Jeg har et AlfaView plasma TV som har fungeret upåklageligt i flere år.
For nogle måneder siden begynde det at have fejlpixels, altså tilfældige pixels med forkerte farver, når det blev tændt, men som blev normale igen efter 5-10 miniutter.
Nu er det så slemt at i starten er der slet ikke noget billede. Efter 10 minutter går hele skærmen mere eller mindre i samme mode med forkerte pixels. Efter ca. en halv time sker der det, inden for få sekunder, at alle fejlpixels bliver normale og hele billedet er 100% korrekt uden fejl.

Spørgsmålet er, er dette udtryk for en fejl i styreelektronikken som måske kan repareres nemt, eller er selve plasmapanelet ved at stå af?
Lyder mest som en fejl i elektronikken, en transistor der lige skal varmes op inden den virker eller lign. - men det er stort set umuligt at diagnosticere uden at lukke den op og måle på kredsløbene og hvorvidt det kan svare sig at reparere på den, er der vist kun en tekniker der kan svare på - så du må nok omkring en tv reparatør, for at få et rimeligt svar på det spørgsmål :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har hørt om den fejl hos Alfaview før. Jeg er ikke helt sikker på, hvad fejlkilden var, men jeg mener at huske, at teknikeren foreslog udskiftning af hele panelet - og det kunne ikke rigtig betale sig.