Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men så for lige at vende tilbage til trådstarters spørgsmål, så kommer der ikke nye modeller nu (med mindre Panasonic vælger at lave en slags super high-end for at runde af med indenfor få uger, men nok usandsynligt).

Så priserne kommer nok til at stige. Jeg har noteret mig hvad de ligger til i dag, så jeg prøver at holde lidt øje.

Jeg kan forestille mig at der bliver rift om VT60 - specielt når produktionen stopper i december.
Inden vi nu tømmer Carlsbergs lagre for (grav)øl, er det vel interessant at vide, hvordan Samsung stiller sig fremadrettet.

Top-end plasmamodellerne fra den koreanske producent er jo heller ikke helt uefne.

Har Rasmus eventuelt hørt noget på vandrørene om Samsungs fremtidsplaner?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det eneste Rasmus aktuelt har hørt er, at LG og Samsung i disse dage/uger viser de nye produkter og koncepter frem i Sydkorea for landecheferne. Rasmus har selvfølgelig opfordret begge til at sende billeder og komplet specifikationsark - som han gør hvert år - men det er som om at han bliver forbigået.

Men ikke desto mindre, så kan det være, at der er andre som er heldigere derude :) Hvis der skal komme læk angående 2014-produkterne, så starter de i hvert fald nu og fremefter. Begge producenter er dog blevet en del mere hemmelighedsfulde end hidtil.
Hvis jeg må komme med et gæt der er fuldstændigt for egen regning og uden at jeg ved noget som helst om noget som helst i denne sammenhæng, så vil jeg sige at uagtet billedkvaliteten af Samsung's plasma'er, så er de et resultat af en helt generel "so ein ding müssen wir auch haben" strategi, som Samsung kører. Det vil sige, primært Panasonic og før dem Pioneer har trukket læsset med at forklare folk at plasma er godt. Samsung har lavet en konkurrent fordi der er et marked, og det er deres koncept at have en direkte konkurrent til alt. Pointen er så at forsøge at være lidt bedre og lidt billigere, og kunne lidt mere. Og så markedsføre sig ud af resten. LG gør nogenlunde det samme, men er bare knapt så skarpe til det.

Resultatet tror JEG er at de ret hurtigt også trækker sig. De er ikke interesseret i at arbejde på at opretholde et marked som de er alene om (selv om man skulle tro det var enhver producents drøm), de vil meget hellere have nogle direkte konkurrenter som de kan tæve. Så behøver de nemlig ikke forklare folk hvorfor plasma som sådan er de bedste, de skal bare forklare hvorfor deres plasma er bedre end konkurrentens plasma, og det er meget nemmere.

Kort sagt: Jeg tror (!) højst Samsung og LG vil køre et års tid mere med plasma.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er egentlig på linje med Otto her. Jeg forestiller mig, at hverken LG eller Samsung holder fast i plasma særlig længe. Måske et år mere, men jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at de allerede nu begynder at drosle ned efter Panasonics exit.

LG står jo nærmest allerede med den ene fod ud af det marked. De har ingen topmodel indenfor plasma-tv i år og taler nærmest ikke om det. Nu kommer der både 4K og OLED fra begge to og så tror jeg ikke de er så interesseret i at beholde plasma som tredje skærmteknologi.
Af Englebjerg
Skal man så nå at købe en Samsung 64" til 20.000 nu ??? Eller et Panasonic VT60 55" til 17.000 ?????
Arcade_Ninja skrev:Det var så det, så skal der købes GT60 før det er for sent!

R.I.P. fantastiske Panasonic plasma, så kan I kalde mig en fanboy eller hvad der nu passer Jer.
Tag lige ud og hør det først.
GT modellen har store problemer med buzz når skærm skifter fra sort til hvid.
Så meget at nogle forhandlere har valgt ikke at føre den i sortiment.
Rasmus Larsen skrev:
Men så for lige at vende tilbage til trådstarters spørgsmål, så kommer der ikke nye modeller nu (med mindre Panasonic vælger at lave en slags super high-end for at runde af med indenfor få uger, men nok usandsynligt).
De kom jo frem med ZT modellen i slutningen af sommeren, efter lang tids venten og spekuleren - mon ikke den går hen og bliver deres ultimative symbol for afslutningen på plasma æraen for Panasonic og måske også for konkurrenterne - lyder til at de skærer kraftigt ned fra nu af og ikke har tænkt sig at bruge mere energi på udvikling - de skal jo også hurtigst muligt igang med at udvikle nye produkter og ruste sig til fremtiden på tv markedet, hvis de ska undgå at blive hægtet helt af - de har jo ikke nogen umiddelbare stærke kort på hånden, som jeg har forstået det ! Blir spændende at se hvor de dukker op henne i fremtiden, med alle de resourcer de har at trække på :)
@Lefty1

Har aldrig hørt om at GT60 skulle være værre med buzz end så mange andre.
Har i forvejen et gammelt X10 og det buzzer også lidt, kan man vel ikke komme helt uden om med plasma, har bare aldrig generet mig det store.
Desuden vil jeg hente det personligt i en butik tæt på min bopæl, så hvis det skulle gå helt galt, kan de vel gi mig en anden GT60.
Men har som sagt aldrig hørt at det skulle være et særligt problem med GT60, tværtimod har jeg læst mange lovprisninger af det og stort set intet negativt, så er ikke så bange på det område.
Lefty1 skrev:
Arcade_Ninja skrev:Det var så det, så skal der købes GT60 før det er for sent!

R.I.P. fantastiske Panasonic plasma, så kan I kalde mig en fanboy eller hvad der nu passer Jer.
Tag lige ud og hør det først.
GT modellen har store problemer med buzz når skærm skifter fra sort til hvid.
Så meget at nogle forhandlere har valgt ikke at føre den i sortiment.

Nogen gange må man bare klø sig i hovedbunden over alle de forskellige rygter der opstår og folk æder råt!

Må man spørger om hvor du har opsnuset denne påstand?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus Larsen skrev:Jeg er egentlig på linje med Otto her. Jeg forestiller mig, at hverken LG eller Samsung holder fast i plasma særlig længe. Måske et år mere, men jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at de allerede nu begynder at drosle ned efter Panasonics exit.

LG står jo nærmest allerede med den ene fod ud af det marked. De har ingen topmodel indenfor plasma-tv i år og taler nærmest ikke om det. Nu kommer der både 4K og OLED fra begge to og så tror jeg ikke de er så interesseret i at beholde plasma som tredje skærmteknologi.
Jeg er helt enig. Jeg nåede også lige at smide en kommentar til konen om at plasma nok var dødt inden 2 år før jeg så denne tråd. Det er en lidt trist nyhed idet man indtil nu har haft muligheden for at vælge de ulemper man helst ville leve med, da hhv. LCD og plasma var vidt forskellige på dette punkt.

OLED er stadig på et "se hvad vi kan"-stadie og selvom flere og flere proklamerer, at de satser på denne teknologi, så er der langt fra at have én model på en messe til at den kan købes i Bilka. Derudover, så har vi stadig ikke set hvilke børnesygdomme OLED kæmper med, simpelthen fordi ingen har skærmen stående hjemme endnu. Vi mangler lige lidt ældnings-data før vi kan sige, at OLED løser alle vores kvaler. De første tests giver et hint om, at burn-in er ikke-eksisterende (den tror jeg når jeg selv ser det), men vi har stadig ikke set hvordan eks. Samsungs RGB-paneler ældes med tiden.

Hvor det har ligget lidt i kortene, at plasma nok ikke kunne følge med tiden pga. øget fokus på effekforbrug, så er det da lidt trist, at man nu efterhånden kan se hvordan teknologien reelt er ved at uddø.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Men hvad sker der med fremtidig service på modellerne? Panasonic har ikke meldt noget ud til os endnu. Er der nogle Panasonic-forhandlere herinde, som kan bringe lys over situationen?