Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stricker
http://www.expert.dk/tv/sonykdl42w805/p/10996/

Jeg er meget interesseret i dette TV grundet 100hz til PC brug og dets Motionflow tech, som jeg forstiller kan gøre spil endnu sjovere. Jeg har længe overvejet P42ST60, altså et Panasonic plasma, men jeg forstiller mig ikke, at sort niveauet er så kedeligt på et medium/high-end LCD panel, at det genere en. Er der nogen der har dette TV, hvis ja, hvilke plusser og minusser kan I fremhæve? Jeg er især nysgerrig om lyden er noget som helst ved, da højttalerne åbenbart vender ned ad, hvilket umiddelbart lyder som et kedeligt kompromis for at gøre fjernsynet mere slankt.

Jeg håber på at kunne se det an i person i en butik denne uge, og vil gerne høre hvad jeg bør kigge efter især, udover clouding/lys lækkage, hvilket er det eneste der trækker mig hen mod plasma igen.
Af J.V.
Jeg har selv lige været på jagt efter et nyt tv og var ude og se Sony's 8 serie, da jeg også var meget interesseret, men hvor blev jeg dog skuffet da jeg så det.
Der er tydelige linjer hen over skærmen (som vist nok er pga. den passive 3D) og det ødelægger billedekvaliteten meget.
Af dk9000
Jeg kan kun fastholde dette.

Med motion flow på en pc vil der opstå så meget forsinkelse på billedet at du vil blive sindsyg :p

end.

Hvis jeg var dig ville jeg holde på en st60. slå det motion fis der er FRA deri også køre på i med hdmi :)

husk 1:1 pixel :)
Af J.V.
Kan lige indskyde at jeg også kiggede på ST60 og fandt billedet alt for uroligt. Det er som om det "blinker" når man ser det i forhold til de lidt dyrere Panasonic plasma skærme og i særdeleshed lcd/led skærme, men udover det, så er det helt sikkert et rigtig flot billede det præsterer.
Af Stricker
dk9000 skrev:Jeg kan kun fastholde dette.

Med motion flow på en pc vil der opstå så meget forsinkelse på billedet at du vil blive sindsyg :p

end.

Hvis jeg var dig ville jeg holde på en st60. slå det motion fis der er FRA deri også køre på i med hdmi :)

husk 1:1 pixel :)
W805 har netop en 100hz skærm.
Af Stricker
RockMedØerne skrev:Stricker skrev:
W805 har netop en 100hz skærm.
Du kan stadig kun udnytte max. et 60Hz signal fra Pc'en, da det er det maximale der kan anvendes via HDMI indgangen :)
Waaah, er du sikker? Så har jeg gået her i flere år og troet at HDMI var bedre eller lige så godt som DVI? :s
Her er de modes der understøttes af w805 ifølge Sonys egne specificationer:

Videosignal

1080/24p (kun HDMI™)
Ja
480/60i
Ja
480/60p
Ja
576/50i
Ja
576/50p
Ja
720/24p (kun HDMI™)
Ja
720/30p (kun HDMI™)
Ja
720/50p
Ja
720/60p
Ja
1080/60i
Ja
1080/50i
Ja
1080/30p (kun HDMI™)
Ja
1080/60p (HDMI™/komponent)
Ja
1080/50p (HDMI™/komponent)
Ja

Så det er jeg ret sikker på ja :)
Af PhDream
Du kan IKKE sammenligne 100 Hz på en fladskærm og 100 Hz (eller højere) på en dedikeret PC monitor. Det er to forskellige ting.

Som det blev skrevet, kan du max. få 1080p i 60 Hz på W805.

Med det sagt, er W805 en rigtig god fladskærm til gaming/PC, mest pga. det imponeredne lave input lag. Eller hvis du ikke skal bruge de avancerede funktioner i W805, kan du vælge W6-serien, som er billigere og mindst lige så god til gaming/PC.

Nogen foreslog Pana ST60. Hvis du KUN skal bruge skærmen til gaming/PC eller måske endda 75% til dét, er det dumt at købe plasma. Har selv en Samsung topmodel plasma i stuen, og der er altså både buzz, retention og højere strømforbrug, du skal leve med.

Købte for nylig en W654 i 42" til PC og gaming - hvilket den er perfekt til. Jo, den har sine mangler, men der er ingen buzz, retention, osv. Og så er det fedt at læse hjemmesider eller game RTS i 42" fra 0,5 mtr. afstand. :D
Af Stricker
Tak for indlægget, PhDream. Jeg er bekendt med de trælse aspekter ved plasma TV som sekundær PC monitor, men jeg brugte selv plasma til netop det formål i ca 3 år, og oplevede meget sjældent kun lidt, kortvarigt image retention. Jeg er dog lidt skræmt af faren for tidlig burn-in, da jeg er læst, at folk har oplevet det, på trods af at de har kørt den ind før alm brug i helt op til 400 timer.

Vedr scanningsfrekvens, så er det jo lidt kedeligt at høre. Er der ikke noget om, at baggrundsbelysning giver indtryk af, at et fjernsyn opdatere hurtigere end panelet faktisk gør, og derfor på kunsigt vis kan efterligne hvad man forstår ved 100hz i en PC monitor?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man aktiverer IFC eller TruMoition, eller hvad det nu ellers hedder på et TV, så vil det proppe ekstra billeder ind mellem den sande data-strøm den modtager, så du får vist eks. 120 frames pr. sekund. Halvdelen af disse er så kunstige og da det tager tid at beregne et billede, så vil der være tilføjet en del forsinkelse mellem PC og skærm. Det kan derfor ikke tilrådes at bruge. Et TV kan ikke tage imod mere end 60 billeder/s og derfor vil der altid ske et eller andet med billedet hvis det skal pumpes op til højere frekvens (plasma fordobler dog frekvensen ved eks. 50 Hz indgangssignal for at undgå at billedet blinker, men det er en anden sag).

100 Hz på en PC-monitor er 100 ÆGTE frames pr. sekund, dvs. du kan godt sende et indgangssignal på denne frekvens ind i skærmen og den vil også kunne vise alle frames uden kunstigt halløj.