Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Købte denne skærm for ca. 7 måneder siden.

Fulgte anbefalinger, og passede virkelig på den de første 2-300 timer, med kun fuld skærm, ingen kanallogoer (zoomet bildede), maks. 2-3 timer på samme kanal, lav kontrast etc.

Har altid haft "Screen Burn Protection" funktionen slået til, med de standard indstillinger det kom med. Billed opsætning jævnfør de anbefalede værdier fra testen herfra.

Det er kørt fint, har aldrig observeret IR eller noget som helst, og er begyndt at bruge den uden at være så påpasselig længere (stadig med måde selvfølgelig).

I starten var jeg stadig obs, hvis jeg f.eks. havde set samme kanal 2-3 timer, men der har aldrig været noget at spore på skærmen ala IR.

Denne test viste dog også, at det stort set skulle være umuligt at lave IR på denne skærm:

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57 ... n-in-test/

Så har lagt mit "hysteri" til side, og nydt dette gode TV i den seneste tid, uden at tænke så meget over det.

For en 3-4 dage siden, var der så noget unaturligt der fangede mit blik i en scene med en himmel. Noget der "sad fast" i billedet.

På med et homogent testbilldede, og til min store skræk var der 2 kanalloger der havde brændt sig fast:

DR oppe i venstre hjørne, og CartoonNetwork nede i højre. Det af CN er stort set som på denne video, selvom det ikke er mit fjernsyn:

http://www.youtube.com/watch?v=1sBaay2A-vA

Har kørt TVets indbyggede ScreenWipe i 10+ timer over flere dage nu om natten, uden held.

Kan det mon være en slem udgave af IR, eller er jeg mon så uheldig at der er tale om rigtig burn-in ?

Nu hvor jeg er opmærksom på dette, er det utroligt generende, da jeg nemt får øje på dette i scener med homogene farver :(

Jeg tænker at lade TVet stå med et helt hvidt billede, skruet helt op for kontrasten (en såkaldt white-wash). Kan dette gøre mere skade end gavn ?

Gode råd modtages gerne :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder uheldigt. Jeg har ikke lige råd til at få det væk ud over det du allerede har gjort.

Det kan nok ikke udelukkes, at det hænger godt fast, men jeg tror ikke du skal opgive. Min kæreste havde i en årgang et LG tv, som godt kunne have små skygger efter undertekster i flere dage, men som til sidst gik i sig selv. Lidt som om at fosforen var blevet lidt "slap" med tiden for det skete ikke på samme måde i starten.

At man så stadig bruger kanallogoer (på visse kanaler flere) synes jeg generelt er rimelig irriterende. Ikke pga. plasma-tv, men bare generelt forstyrrende. Men det er naturligvis en anden snak.
Hej Rasmus,

Tak for svar.

Ja, har nu kørt diverse "vaske typer" hen over de seneste mange dage, uden at jeg synes det er blevet bedre.

Så jeg er nået et punkt hvor jeg tror mine "vaske forsøg" nu gør mere skade end gavn (læs belaster panelet unødigt, da ingen effekt på det IR/burn-in jeg forsøger at komme til livs) ..

Så måske det bedste er, at jeg skal forsøge at abstrahere fra det i en periode, bruge TVet helt normalt, og håbe på at det går i sig selv.

Har dog et tillægsspørgsmål jeg er lidt i tvivl om:

Siden jeg har opdaget problemet, har jeg på alle DR kanalerne og CartoonNetwork zoomet billedet, så kanallogoer er helt væk fra skærmen, for på den måde at undgå at gøre det værre.

Er det en OK ide, eller er det mon ligemeget hvis skaden virkelig er sket (lidt ala er disse 2 områder på skærmen nu endnu mere udsat for fremtidig skade fra disse logoer, hvilket betinger at jeg burde tage mere hensyn som jeg pt gør?)
xenius skrev:Hej Rasmus,

Tak for svar.

Ja, har nu kørt diverse "vaske typer" hen over de seneste mange dage, uden at jeg synes det er blevet bedre.

Så jeg er nået et punkt hvor jeg tror mine "vaske forsøg" nu gør mere skade end gavn (læs belaster panelet unødigt, da ingen effekt på det IR/burn-in jeg forsøger at komme til livs) ..

Så måske det bedste er, at jeg skal forsøge at abstrahere fra det i en periode, bruge TVet helt normalt, og håbe på at det går i sig selv.

Har dog et tillægsspørgsmål jeg er lidt i tvivl om:

Siden jeg har opdaget problemet, har jeg på alle DR kanalerne og CartoonNetwork zoomet billedet, så kanallogoer er helt væk fra skærmen, for på den måde at undgå at gøre det værre.

Er det en OK ide, eller er det mon ligemeget hvis skaden virkelig er sket (lidt ala er disse 2 områder på skærmen nu endnu mere udsat for fremtidig skade fra disse logoer, hvilket betinger at jeg burde tage mere hensyn som jeg pt gør?)
Det er en god ide, at se tv med et zoomet billede. Dette vil også vaske skærmen, samtidigt med, at man ser tv.