Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg fik netop lige en melding fra Samsung Danmark om, at prisen på deres 55" F9005 UHD model er sat ned igen. Nu siger prislisten 26.999,-, men jeg kan se, at den allerede sælges under 25.000 :-)
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2900961/ ... ign-Priser

65" er der ikke sket noget med, men det går godt nok stærkt for tiden. Toshiba er stadig billigst herhjemme, men mon ikke vi ser flere prisfald før jul :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Og apropos så har en amerikansk producent (Seiki) meldt, at de vil lancere et 65" 4K-tv til 3000 dollars. Det er vejledende pris, så det kommer nok til at blive solgt billigere.

Alle disse tiltag fra de små producenter er med til at presse de store. Det er pga. priskrigen i USA, at det også er smittet af på Danmark, så det er jo bare herligt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Herligt fordi prisen bliver lav, så alle kan være med. Knapt så herligt, hvis det sker på bekostning af kvalitet...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er klart, at komponenterne til de produkter, som allerede står på hylderne forbliver de samme, og at man ikke bare lige laver sourcing om på et produkt, der kører i "high volume". Men hvis man ser at prisen er presset, så vil der også være en række indkøbere, som kommer på overarbejde og hvis de ikke kan presse prisen på eksisterende komponenter, så må de jo købe nogle andre. Som så kan være af værre kvalitet med potentiel katastrofal konsekvens for forbrugeren.

Med dét sagt, så er prisen på UHD i forvejen pustet alt alt for højt op, så det burde være muligt at presse prisen uden at kvaliteten lider. Når først UHD-produktionen af selve panelerne er oppe i gear, så vil de nok ikke være ret meget dyrere at producere end et alm. LCD-panel og den øvrige indmad vil jo så blot være en del af den naturlige evolution, hvor man så "bare" skal have skalar mv. der passer til en højere opløsning. Det kræver naturligvis lidt mere regnekraft, så lidt dyrere må et UHD-TV nødvendigvis være indtil evolutionen har lagt "fuld HD" i graven og UHD er blevet normen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg så et par analytikere pege på, at prisen på et UHD LCD-panel vil være omkring 20 % højere end et tilsvarende Full HD LCD-panel i samme størrelse og segment i 1. kvartal af 2014. Så det er jo ikke så galt, men så kommer der naturligvis også lidt ekstra oven i hatten til f.eks. processor.

Men hvis forskellen er så lav, mon ikke vi så ret hurtigt nærmer os noget der ligner mainstream Ultra HD-tv i 2015 eller 2016? Den kæmpe produktion af mobilskærme med høj opløsning må efterhånden have lagt et fornuftigt fundament, så fabrikkerne ret hurtigt kan omstilles.
Ja det er en virkelig flot og attraktiv pris på et 4K tv :)

Man skal bare lige huske, at tv kanalerne stadig maximalt udsendes i 720p og 1080i, så man kan ikke rigtig udnytte den højere opløsning endnu, heller ikke via HDMI - da F9005 stadig kun er udstyret med HDMI version 1.4a ;)

Udsalget skyldes måske at en opdatering af HDMI til version 2.0 er lige på trapperne :p
Med HDMI 2.0 får man det ekstra, at der via HDMI stikket kan overføres fuld Ultra HD opløsning eller 4K som det også hedder :) HDMI version 1.4a kan kun overføre i HD opløsning, hvilket jo gir en del begrænsninger på et 4K tv !
RockMedØerne skrev:Med HDMI 2.0 får man det ekstra, at der via HDMI stikket kan overføres fuld Ultra HD opløsning eller 4K som det også hedder :) HDMI version 1.4a kan kun overføre i HD opløsning, hvilket jo gir en del begrænsninger på et 4K tv !
Gad vide om samsung får det lavet i deres f9005 :)
Og du vil vel vente med at købe nogen af dem til det sker eller?
RockMedØerne skrev:Det ville jeg helt sikkert vente på ja, så vidt jeg ved er Samsung allerede på trapperne med en opdatering :)
Idag har jeg et ue46d8005 fra 2011 så overlever nok et par måneder endnu.
Men er meget frisk på den nye ue55f9005. Altså som du siger, når den er med hdmi 2.0 :-)