Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TLLM
Hej Flatpanels.

Jeg har netop erhvervet mig et Toshiba 58L7363DN 58" LED TV. Skærmen har erstattet følgende skærme på prøve, Samsung UE55F6475 samt LG 60PN650T, disse to skærme er nok noget nær det værste jeg har støt på. Men nu står denne helt anderledes Toshiba skærm hjemme i stuen og pynter. Billede kvaliteten er MEGET bedre, smart tv delen fungerer bare (modsat Samsung's).

Nu ville jeg bare gerne have kalibreret det så det bare spiller. Så er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig med det?

Har selv prøvet at fjerne den smule backlight bleeding der er, men det er ikke lykkedes helt.

Men en generelt kalibrering ville virkeligt være dejligt.

På forhånd tak 8)
Af Mates
Altså det du kunne gøre var at købe en Spyder 3 http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212140466

Så kunne du kalibrere skærmen via software, jeg tror det ville være den bedste løsning fordi det nok bliver svært at finde nogle settings på nettet. Det er hverfald tit sådan med mindre kendte modeller/mærker, at det ikke er til at finde indstillinger på nettet. Det kan være du kan finden en Spyder brugt eller låne en?

Lyder vildt at smart TV delen "bare virker" - men folk har også forskellige behov ifht. hvad det skal kunne / forventninger osv.
Af TLLM
Mates skrev:Altså det du kunne gøre var at købe en Spyder 3 http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1212140466

Så kunne du kalibrere skærmen via software, jeg tror det ville være den bedste løsning fordi det nok bliver svært at finde nogle settings på nettet. Det er hverfald tit sådan med mindre kendte modeller/mærker, at det ikke er til at finde indstillinger på nettet. Det kan være du kan finden en Spyder brugt eller låne en?

Lyder vildt at smart TV delen "bare virker" - men folk har også forskellige behov ifht. hvad det skal kunne / forventninger osv.
Smart smart. Sådan en må jeg købe mig. 8)

Ja smart tv delen virker bare. Prøvede Samsung's, og den var ganske frygtelig. Youtube app'en fungerede slet ikke og spotify app'en heller ikke. Kunne heller ikke tilslutte via dlna og det var bare sådan generelt på alle samsung tv i elgiganten. Jamen altså.

Men på Toshiba'en virker det hele bare, og der kan endda streames i full hd. :D

men tak for tippet med den Spyder. Ved du nogetbom Spyder 4, og de forskellige versioner af den ?

Mvh

Torben
Af TLLM
Mic_skier skrev:Hej, kan du ikke skrive lidt om billede kvalitet? tak....
Hvis jeg skal sammenligne billedet, så er vi nok noget lignende Samsung 7 serie. Så kan man selvfølgelig synes hvad man vil om den serie, men jeg synes det er et flot billede.

Pris kontra størrelse må også tages i mente. Synes man får virkelig bang for the buck. Tag en smut i elgiganten og kig. Jeg sammenlignede den med en 7 serie der stod ved siden af og jeg spottede ikke forskellen.
Af TLLM
Mic_skier skrev:Tak for info, det lyder da godt. Hvilken Elgigant var det?

Det var i Viborg. Men den er også stillet op i Silkeborg. Men ja tag et kig på den, Toshiba har jo lavet skærme i MANGE år. Har selv en bærbar fra Toshiba, der ALDRIG har fejlet.

Men det er stadig op til den enkelte, hvad man synes er en god billed kvalitet.

Det skal dog siges at fjernbetjening en ikke er af den kønneste type. Men igen en smagssag.
TLLM skrev:
visca blaugrana skrev:Jeg kan på ingen måde anbefale en spyder kig istedet på denne http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0055MBQOM og brug hcfr fra avsforum hvis du beslutter dig at gå den vej så sig endelig til der er mange herinde der gerne vil hjælpe
Ok skulle den være bedre?

Ja jeg er jo totalt grøn på kalibreringsområdet :)
Desvære er spyderen ikke særlig nøjagtig, den colormunki er det mindset jeg kan anbefale