Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens

Har set billeder fra IFA 2013 hvor de på recordere.dk havde lavet en billedserie med fladskærmene fra de kinesiske tv-producenter, og jeg var imponeret! De havde virkeligt flot design og virkede meget langt fremme og ikke som noget "billigt Kina-skrammel".
Der har været en masse debat om Elgigantens 55" Thomson der kostede 4.999 kr og folk virker umiddelbart imponeret af "value for the money"-faktoren.

Jeg har altid haft Samsung, men synes priserne er for høje/opskruede (giver ikke mening at 55" 8-serie koster 15.000 år efter år, det burde falde mere end det gør! Aftalte priser producenterne imellem?), så derfor tænker jeg faktisk måske en Thomson næste gang, undrer mig bare at de ikke er til salg flere steder, men håber de til næste sommer, når jeg skal have nyt (har et 46D8005 nu), har fået nogle af deres topmodeller på markedet og bliver mere etableret på markedet samt at de lever op til en høj kvalitet ift. prisen!

Fx det her tv fra Thomson.
http://www.thomsontv.dk/flat-screen-tel ... -55-inches

Så jeg har en forhåbning om at kineserne kommer og underminerer priserne på markedet og giver et godt alternativ til fx. Samsungs 8-serie til en langt mere overkommelig pris, så vi der kan nøjes med en lidt dårligere kvalitet til en langt lavere pris kan få en lækker skærm til en mere menneskelig pris før 4K OLED tv bliver realistisk om nogle år.

/Jens
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har det lige modsat. Jeg ville ønske, at priserne ikke var så pressede som de er, da det ikke kommer dig til gode i sidste ende. Elektronik har ikke haft ringere holdbarhed end det har i dag fordi priserne er så pressede, at der må sættes dårligere komponenter i produkterne. Jeg ville langt hellere betale 25% ekstra hvis det betød at jeg ikke skulle betragte min 2 års reklamationsret som den reelle levetid på mit elektroniske produkt.

Hvis man ikke er fan af brug-og-smid-væk mentaliteten, så er det en ret lousy tidsalder at være forbruger i. Hvis man alligevel skifter alt sit udstyr med 2-års intervaller, så er det naturligvis fint, at de alligevel falder fra hinanden eller futter af på denne tid. Det er bare ikke en speciel "grøn" tilgang til tingene, at prisen absolut skal ned så man kan få det nyeste nye billigere end sidste år.
Helt enig med Torben.

Det må alene være manglende indsigt, som gør, at man kan mene, at priserne i dag er for høje, når realiteten – i hvert fald for de af os, som ikke ønsker et mandagsprodukt – er, at de er for lave.

Stikord: "PIONEER".
Ja jeg tilslutter mig også gruppen der ønsker kvalitet frem for kvantitet, men hold fast hvor er det svært at finde, som udviklingen går og det uanset om man er parat til at ofre masser af ekstra kroner for det - ser ikke ud til, at man kan betale sig fra det ialtfald ! Er synd og skam at der bruges så mange resourcer på at udvikle tingene, hvis man så alligevel forringer kvaliteten af produkterne, ved at smide de billigste komponenter på markedet i - desværre er der kun forbrugerne til at sige fra og stille krav til produkterne og dermed styre udviklingen - man kan jo kun håbe, at folk blir trætte af ting der konstant går i stykker, så tendensen vender :)
Hvad TV angår så er 2 år da en fin alder til det skal "smides" ud da der alligevel kommer nye standarter så tit :)

Ville gerne have top modeller engang, nu vil jeg bare have et med godt billede, smart TV og lign som gør at prisen koster kassen (samt design) er waste of money imo, da det alligevel ikke er imponerende nok :)

Hvorfor mon panasonic ST model er så populær? Pris og billede kvalitet er super godt, at give dobbelt så meget for et VT som har lidt bedre billede, men en masse "bedre" funktioner, syntes slet ikke det er pengene værd :)
Af J.H.
Tjaae, jeg er i bund og grund ligeglad med hvor skærmene kommer fra (selvom jeg indtil nu har haft tendenser i retning af japanske producenter).
Til gengæld ville jeg ønske at der blev fokuseret mere på billedkvalitet end på at lave skærmene til minipc´ere, med alle de kompromisser der følger med i det forsøg.

Al teknik skal åbenbart være enten ultrasmåt eller usynligt nu om dage og det har indtil videre primært ført til at kvaliteten kvæles.

En skærm bør have billede(kvalitet) som hovedfunktion og jeg vil personligt langt hellere skulle skifte en ekstern boks en gang i mellem når der kommer nye standarder, fremfor at skifte skærm. Præcis ligesom jeg langt hellere vil koble en bærbar til skærmen fremfor at skulle trækkes med såkaldt smart-tv.
At lyddelen er elendig på de fleste skærme, har de fleste vel affundet sig med. Man kan alligevel ikke få ordentlig lyd i en skærm, så de der går op i den del, investerer alligevel i et eksternt lydsystem og resten lever bare med "iphone-dock-lyden".

Så nej, egentlig synes jeg ikke 15000 ville være dyrt, hvis blot man fik en skærm der leverede et fantastisk billede uden alt det andet crap. Til gengæld kvier jeg mig ved at skulle betale 15000 for en Samsung i dagens standard fyldt med overflødige forsøg på at tækkes den moderne tilgang til elektronik.
I må tænke på alle os dødelige mennesker som ikke lige har 15.000 kr at fyre af på et tv. Selvfølgelig er kvalitet at foretrække, men jeg går heller ikke ud fra at I alle kører Mercedes, selvom det er topkvalitet, man må jo nøjes på nogle områder...
Så hvis kineserne kan lave gode tv til en yderst attraktiv pris så er jeg solgt :)
Af BrianH
Kineserne er kommet frem ved at føre "abeteorien" ud i livet...

Hvis man sætter 1000 aber med 1000 skrivemaskiner til at taste uendeligt lang tid, vil de på et eller andet tidspunkt have tastet sig til en kopi af et af de store værker.

Sætter man 1 mio kineserese i 10 år til kopiere tv, vil de på et elle andet tidspunkt have lavet en samsung-klon der virker, og som de kan døbe Thomson.
Af Non-Desperado
Det kan sgu da aldrig blive dårligere end Samsung, damn, hvor er jeg skuffet over billedkvaliteten og sortniveauet (F7005), selvom det er indstillet efter Flatpanels test af F8005.

Så det næste TV kunne snildt blive kinesisk, hvis jeg da ikke vender tilbage til sikker havn (Sony).
Non-Desperado skrev:
Det kan sgu da aldrig blive dårligere end Samsung, damn, hvor er jeg skuffet over billedkvaliteten og sortniveauet (F7005), selvom det er indstillet efter Flatpanels test af F8005.

Så det næste TV kunne snildt blive kinesisk, hvis jeg da ikke vender tilbage til sikker havn (Sony).

For du kan vel dårligt ha valgt, at betale alle de penge for et elendigt tv i blinde O_O
jensholm skrev:I må tænke på alle os dødelige mennesker som ikke lige har 15.000 kr at fyre af på et tv...
Jeg har heller ikke råd til at smide en halv mio. efter en sejlbåd. Derfor har jeg ingen sejlbåd.
edinger skrev:
jensholm skrev:I må tænke på alle os dødelige mennesker som ikke lige har 15.000 kr at fyre af på et tv...
Jeg har heller ikke råd til at smide en halv mio. efter en sejlbåd. Derfor har jeg ingen sejlbåd.
Men du har heller ikke en ue55f8005 til 15000 ;) er det så ikke fordi du heller ikke mener det er pengene værd at smide dem efter en topmodel, som muligvis er bygget til at bryde sammen efter x-antal brændetid?
Og så naturligvis det faktum at du vil foretrække en plasma skærm ;)