Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madst
Jeg har en gammel soundbar som jeg er i gang med at connecte til mit nye Philips tv. Men der kommer aldrig lyd ud af den når den er sat til tvet. Soundbaren har kun bluetooth ind og minijack ind. Jeg har forsøgt med et Rca til minijack kabel og en scart adapter sat til out, og så rca til minijack fra den - begge uden succes. Det eneste jeg kan få til at virke er et minijack kabel fra hovedtelefonudgangen til højtaleren, men der er lyden dårlig.

Er dette en umulig opgave?
Lidt få oplysninger om tv model osv. ?
Hvis tv'et har optisk lydudgang, hvilket er tilfældet for de fleste nyere tv, kan du evt komme om ved det, ved at anvende en D/A konverter mellem tv og soundbar :)
En D/A konverter kan fåes til ca. 500kr. hos bla. Hifiklubben og det vil gi' dig en væsentlig bedre lyd end ved at anvende hovedtelefon udgangen på tv'et :) Men første forudsætning er som sagt, at tv'et har en optisk lydudgang, hvilket du lige må tjekke inden du går videre !
Bluetooth indgangen ku også være en mulighed, men det afhænger meget af om tv'et og soundbaren er kompatible via bluetooth !
Af madst
RockMedØerne skrev:dt få oplysninger om tv model osv. ?
Hvis tv'et har optisk lydudgang, hvilket er tilfældet for de fleste nyere tv, kan du evt komme om ved det, ved at anvende en D/A konverter mellem tv og soundbar :)
En D/A konverter kan fåes til ca. 500kr. hos bla. Hifiklubben og det vil gi' dig en væsentlig bedre lyd end ved at anvende hovedtelefon udgangen på tv'et :) Men første forudsætning er som sagt, at tv'et har en optisk lydudgang, hvilket du lige må tjekke inden du går videre !
Bluetooth indgangen ku også være en mulighed, men det afhænger meget af om tv'et og soundbaren er kompatible via bluetooth !
Hej

Ja, det har du ret i. Men troede ikke at det ville være nødvendigt at købe sådan en konverter. TVet har ikke bluetooth.

RCA og mini jack/AUX er jo begge analoge er de ikke? Forstår ikke hvorfor det ikke virker så.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke en selvfølge, at du kan trække et analogt signal ud af scart-porten med nævnte adapter.

Brug af en DA-converter kan i værste fald tilføje noget forsinkelse, men det må næsten komme an på en prøve.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kunne du ikke lige komme med lidt flere oplysninger om TV og soundbar, så vi ikke bare skyder i blinde? TV-model og Soundbar-model...
Den RCA lyd udgang du beskriver der er på tv'et, ser for mig ud til at være en RCA lyd indgang istedet, også ifølge specifikationerne på tv'et - så den kan du af gode grunde ikke bruge !
Men tv'et har istedet en digital lyd udgang (koaxial) som du kan anvende sammen med den føromtalte D/A konverter fra HiFiklubben f.eks. - se den her:

http://www.hifiklubben.dk/Products/argo ... ter-47837/

D/A konverteren sættes ind imellem tv'et og Soundbaren, så sku det gerne funke :)
Af madst
Hej

Tak for hjælpen, men hvis det er eneste løsning der er, så kan jeg næsten lige så godt investere i en ny der har digital indgang... øv.
Er desværre det problem man tit kommer til at slås med, på grund af de spring der er i udviklingen !

Måske også et spørgsmål, hvorvidt en aldrende Soundbar kan levere bedre lyd, end de indbyggede højttalere i et forholdsvis nyt tv, hvor lyden er afstemt efter tv'et !

Men nu kender du ialtfald mulighederne med din nuværende Soundbar, så du har lidt at handle ud fra :)