Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dreamcode
Er forvirret på et højere plan. Ovennævnte tv roses på mange områder, men lige præcis omkring en rimelig væsentlig ting som billedkvalitet mere specifikt sortniveau og kantlysgennemtrængning dumper det - dramatisk i forhold til stort set alle andre tv. Det roses for dagtimer i meget lys, men beskrives nærmest som katastrofalt i mørke!? Har Panasonic lavet en hel lcd-serie udelukkende til dagsbrug? De fleste ser vel både tv om dagen og om aftenen? Hjælper stuebelysning på problemet?

Hvor slemt er det "i virkeligheden"? Er det en "deal breaker"?

Som jeg læser det, skyldes problemet ips-panelet, der belyser kanten? Hvilke fordele er der ved dette panel ud over de brede betragtningsvinkler, som ikke er nødvendige i min situation?

Som jeg vurderer modellen, er ovennævnte min eneste anke - måske lige bortset fra at den ikke har twin-tuner, men det kan jeg leve med. Men vil jeg kunne leve med sortniveauet om aftenen? Ved godt, det er et subjektivt spørgsmål....

Er der andre modeller, der ligner den uden dette problem?
Senest rettet af Dreamcode 13 sep 2013, 01:33, rettet i alt 1 gang.
Af Bent odense
Dreamcode skrev:Er forvirret på et højere plan. Ovennævnte tv roses på mange områder, men lige præcis omkring en rimelig væsentlig ting som billedkvalitet mere specifikt sortniveau og kantlysgennemtrængning dumper det - dramatisk i forhold til stort set alle andre tv. Det roses for dagtimer i meget lys, men beskrives nærmest som katastrofalt i mørke!? Har Panasonic lavet en hel lcd-serie udelukkende til dagsbrug? De fleste ser vel både tv om dagen og om aftenen? Hjælper stuebelysning på problemet?

Hvor slemt er det "i virkeligheden"? Er det en "deal breaker"?

Som jeg læser det, skyldes problemet ips-panelet, der belyser kanten? Hvilke fordele er der ved dette panel ud over de brede betragtningsvinkler, som ikke er nødvendige i min situation?

Som jeg vurderer modellen, er ovennævnte min eneste anke - måske lige bortset fra at den ikke har twin-tuner, men det kan jeg leve med. Men vil jeg kunne leve med sortniveauet om aftenen? Ved godt, det er et subjektivt spørgsmål....

Er der andre modeller, der ligner den uden dette problem?
Hvis betragtningsvinklen ikke betyder noget for dig så er der Sony W905A som er med trilluminos teknologi, som gør farvegengivelse sortniveau er i den høje ende.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1373873823
Brugeravatar
Af edinger
Betragtningsvinklen er netop fordelen ved et IPS-panel.

Lysgennemfald og ujævn belysning af panelet er dog et grundvilkår ved (kant)LED-teknologien, hvad end vi taler IPS eller VA.

Den eneste 100 %-løsning hedder plasma. Her er man så udfordret på andre områder.
Af Dreamcode
Skriver fordi jeg i Elgiganten er blevet tilbudt et Pan 47et60 til 7.900kr i stedet for et Samsung 47f7005.

Kan se mange fordele ved Pan'en: passiv 3D, designet, mere kompatibel med mobil og tablet (uanset mærke) ... (Eller er det sælger snak?)

Ulemperne er så omtalte sortniveau og meget sekundært manglende twin-tuner og indbygget kamera.

Pan'en koster normalt 10.000. Til ovennævnte pris er sortniveauet så okay/sammenligneligt med andre tv i den nye prisklasse?

Kan man sammenligne de to tv's processorer, og i så fald hvordan falder de ud? Samsung har quad-core og Pan har Vreal 3D pro!? Hvad svarer det sidste til?
Brugeravatar
Af edinger
Hvis du i praksis ikke mener, at der er noget vundet ved Pana'ens bredere betragtningsvinkler og modsat mener, at sortniveauet er en deal breaker, samtidig med at du (åbenbart) godt kan leve med en grad af lys-uhomogenitet, jamen, så har jeg da svært ved at se, hvad der skulle tale imod F7005.
Ville gå et trin op til Samsung F8005, som har både twin tuner, glimrende sortniveau i form af et VA panel, som netop får tv'et til at lande et sted midt imellem Plasma og IPS panel hva angår sortniveau og desuden har rimelige betragtnings vinkler efter min opfattelse - indtil 45 grader til hver side er der ialtfald ingen problemer, med at farvetoner osv. forandres :) Samtidig får du en hurtig Smarttv funktion i form af en Quad core processor :) Eneste klagepunkt i forhold til dine specifikationer, er at tv'et anvender aktiv 3D - men erfaringsmæssigt er det meget få der anvender 3D virkelig meget - er og blir en "se mig" funktion i mine øjne, som godt nok imponerer, men hurtigt taber nyhedens interesse O_O Man kan ikke få det hele, så man må prioritere og focusere på det der er vigtigst for en :) Hvis hurtigere smarttv og andre menu funktioner har mindre betydning, kan du evt. overveje en F7005 og gå en størrelse op til 55 tommer for en anelse mere i pris :) Men tag et smut omkring den lokale dealer og få et indtryk af betragtningsvinkler og responce i menuerne, inden du beslutter dig endeligt :) Samsungs F modeller fungerer iøvrigt glimrende med både iPhone/iPad, samt smartphones med android, så det er ikke der begrænsningerne ligger, med mindre man går efter meget specielle funktioner :)
Senest rettet af RockMedØerne 13 sep 2013, 12:27, rettet i alt 1 gang.
Af CJMK
Hvorfor går du ikke bare ud og køber et og prøver det af der hjemme. Du har jo 14 dages returret hos El-giganten.

Panasonic LCD/LED modeller kan selvfølgelig også bruges i mørke rum!!! Har selv læst adskillige tests hvor dette problem nævnes og, at det er vigtigt at have elektrisk lys tændt når der ses tv på disse skærme. Ok ok hvor mange er der så lige der ikke har lys i stuen når der ses tv?
Har selv prøvet Pana´s Led modeller i både lys og mørk stue og målt det direkte mod en plasma model 1:1 sammenligning. Set med mine øjne er det totalt overdrevet konklusioner der er i de enkelte testrapporter. (det er selvfølgelig med måleudstyr) Indstil en plasma og en LED model på True cinema profil så vil de fleste mennesker ikke bemærke den store forskel bortset fra kantbelysningen som der er på alle LED modellerne.

Held og lykke med din søgning :D
Brugeravatar
Af edinger
Dreamcode skrev:Det er så her jeg nævner aktiv 3D og mangelfuld kompatibilitet med tablets og smartphones der ikke er Samsung. Nogle erfaringer i den retning?
Jeg er handikappet af, at jeg betragter alt andet end 2D-billedkvalitet som flintrende ligegyldigt. Derfor kan jeg ikke rigtig forholde mig til, at det skulle være afgørende for købsbeslutningen, om der er 3D eller andet gejl.

Jeg respekterer dog, at andre ser anderledes på det.
Tror altså ikke der er nogen, der kan give et for dig objektivt svar på det spørgsmål, ud over dig selv måske O-O Kun et at gøre - du må selv ud og opleve det med egne øjne :)