Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mine forældre har netop bygget nyt hus og skal flytte inden længe. I den forbindelse skal de jo have en tv pakke og internet samt telefon.

De har tidligere haft TDC og er nu blevet overbevist af TDC om at en homebox er det rigtige valg for dem.. Dette synes jeg dog er noget forfærdeligt ****. Jeg er uddannet elektriker og har lavet flere installationer i min tid og jeg har da aldrig set så håbløs en opstilling. Så vidt jeg kan forstå, bliver homeboxen under fjernsynet til centralen. Fra denne skal alle yderligere bokse fortrådes samt event. andre fastnet telefonlinjer skal etableres ud fra stikket som jo også skal etableres ved fjernsynet. Derudover ved jeg ikke om homeboxen har PDS udgange til fast fortrådet internet adgang

(Hvilket egentlig også er ligegyldigt eftersom alle mennesker med forstanden i behold ville have antaget at pds fordelingen ville foregå i teknikrummet/skabet og ikke ved fjernssynet i stuen! og derfor har trukket sine PDS kabler til teknikrummet)

Jeg prøver nu at rådgive mine forældre i hvad de så skal vælge hvis de ikke skal vælge homeboxen, men jeg er ikke så meget inde i de forskellige løsninger.

Ang. Tv pakker, så vil jeg jo mene at det smarteste er at få noget hvor de kan benytte sig af den kortlæser som kan smækkes i siden af TV'et så man undgår at have to fjernbetjeninger.

TDC homebox kører jo, så vidt jeg kan forstå, TV signalet over fastnetlinjen? kan man event. få en converter man installere i teknikrummet, så man går fra fastnet til antenne og så fortråde ud til fjernsynene i huset, eller hvad er den bedste løsning her?

Ideen er at der jo gerne skulle signal ind til fjernsynene (helst via kortlæser så boks undgås) og at internettet (modem og trådløs router- også med RJ45 PDS stik) skal installeres i teknikrummet hvor også det første fastnet stik skulle installeres.

Kan i hjælpe med fornuftige alternativer til homeboxen som passer ind i denne opstilling?
For at få et bedre svar på spørgsmålet - kan det være vigtigt at vide hvilke muligheder der ellers er, for at få tv på den specifikke adresse - kabel, fiber, satelit osv. ? :) I den opstilling du er inde på, er det jo kun muligheden for at få det hele via telefonlinien der nævnes og det begrænser en hel del !
Der er forberedt til Fiber, Derudover har jeg ladet mig fortælle (Har ikke set det selv) at fastnetkablet også indeholder fiberledere.

Der er endnu ingen antenne i huset og ingen parabol. Giver det lidt mere at arbejde med?

De sidste to ting her kan jo installeres men de er der altså ikke pt.
Ville helt klart kigge lidt nærmere på en fiber løsning i det tilfælde - giver langt bedre muligheder for integration i huset :) Skal det nødvendigvis være en fastnet telefon løsning, eller kan der evt. bruges en mobil løsning ?

Har selv en kombineret løsning af TDC kabel tv og internet via samme forbindelse, det samme kan fåes via fiber - har så mobil telefoni ved siden af og undgår derved den faste afgift til fastnet forbindelsen - den faste afgift til fastnet forbindelse, kan fint betale for 2 mobil telefoner istedet, så det kunne være værd at overveje :)

Er selv elektriker og har installeret kablet netværk til både tv og internet over hele huset, med udtag i de forskellige rum :) Med både kabel og fiber kan du fint lade det hele udgå fra teknik rummet :) Pris for tv (TDC fuldpakke) internet (TDC 10/1Mbit) og 1 mobil (Telenor, fri sms, MMS og fri til fastnet) er pr. mdr. Ca. 650kr.. :)

Der er selvfølgelig mange muligheder for kombinationer, men fiber er fremtiden og fastnet er ved at være presset rent ydelsesmæssigt !
takker for svar... desværre kan energi midts priser ikke rigtig konkurrere med TDC's når man har i mente at ejerne af huset ikke går så meget op i det :(( synes bare lige jeg ville høre ang. alternativer da jeg finder TDC's homebox løsning hul i hovedet hvad installation angår, men jeg kan selvfølgelig bare trække et telefonstik fra det som homebox'en sidder i og til teknikrummet og så sætte et modem/router til derfra.
Ja jeg ser også Hometrio som en form for nødløsning, der ikke rigtig gir ydelse for pengene, men den er da nem at tilslutte, for kunder der ønsker det hele i en pakke via en eksisterende telefonlinie ! TDC har da også travlt med at komme af med boksene inden udviklingen løber fra den teknologi - er ialtfald det indtryk man får, når de råder eksisterende kabelTv kunder i den retning O_O

Enig med dig i at en fast kabel installation i huset vil være det optimale og mest fremad rettede :) Internet og mobil telefoni kan iøvrigt fåes trådløst for ca. 220kr. Pr. Måned hos Telenor - hvis du vælger 3G internet via Wifi modem, som kan tilsluttes op til 5 enheder trådløst - på den måde kan du nøjes med at koncentrere dig om hvor tv signalet skal leveres fra i første omgang og få det lagt rundt i huset :) Kræver så at fastnettet opgives til fordel for Mobil telefoni !

Håber i finder ud af det, ellers ka det jo altid ændres senere, selv om det er mere besværligt :p
beatmore skrev:
Homebox er sådan set bare en trådløs router, den giver ikke TV i sig selv

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23108
Har du ret i, men jeg tror der er tale om Hometrio, da der er tv med i pakken :)

Under alle omstændigheder er den løsning noget bøvl, når man taler om nyinstallation i et nyt hus, hvor det hele gerne skulle samles et sted og derfra føres rundt i huset !
ACE skrev:
takker for svar... desværre kan energi midts priser ikke rigtig konkurrere med TDC's når man har i mente at ejerne af huset ikke går så meget op i det synes bare lige jeg ville høre ang. alternativer da jeg finder TDC's homebox løsning hul i hovedet hvad installation angår, men jeg kan selvfølgelig bare trække et telefonstik fra det som homebox'en sidder i og til teknikrummet og så sætte et modem/router til derfra.
Har regnet lidt på det og så vidt jeg lige ka bedømme, kan Energi Midt levere tv, internet og fastnet telefoni via Fiber til ca. samme pris som TDC tar for samme indhold via Hometrio, Energi Midt leverer endda betydeligt hurtigere internet for de samme penge - så det ser ud til, at de sagtens kan konkurrere med TDC om en samlet pakke løsning :)

Problemet er så "bare", om du ka overbevise dine forældre O_O