Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dkrath
Kære flatpanels,

Vores nuværende setup består af:
- Beovision 6-26 tv
- Beolab 6000 højttalere
- Beolab 11 subwoofer

Vi flytter i hus og har derfor tænk på, at vi vil anskaffe et Samsung F8005 i 46" i stedet for Beovision tv'et. Spørgsmålet er blot, om vi kan anvende vores højttalere og subwoofer sammen med Samsung TV'et? Hvordan? Og hvad skal der til af ledninger og evt. andet?

Vi håber I kan hjælpe os.

Mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kort: Det kan I ikke. Der er ikke nogen volumenreguleret udgang på et Samsung-TV (ud over hovedtelefonudgangen, og den ville jeg ikke umiddelbart bruge til dét), så I har ikke noget sted at slutte dem til. Der kræves en forforstærker af en slags til at styre volumen på højttaleren, så hvis det skal spille sammen, så skal I have fat i en sådan, som kan tage imod et SPDIF-signal fra TV'et (optisk) og som har volumenregulerede phono-udgange. Det kunne være en volumenregurlerbar D/A converter.

I får dog det problem, at volumen ikke længere kan styres med den medfølgende fjernbetjening til TV'et uanset hvad.
Af noxity
Af ren nysgerrighed, hvorfor vil du ikke anbefale at bruge headphone udgangen ?

Hvis denne udgang benyttes skal der vel også tilkoblet et trigger signal til højtalerne, eller risikerer du at højtalerne slukker når der er en pause i lyden. Det vil resultere i at de "klikker" hele tiden når de slukker og tænder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kvaliteten fra hovedtelefonudgangen efterlader en del at ønske, så jeg ville ikke bruge den til den primære tilslutning.

I min erfaring er Beolab ret gode til at køre på et rent linjesignal og der skal ikke ret meget til før de tænder. Mine egne BL8000 tænder med det samme der kommer den mindste lyd og de har endnu ikke slukket i stille passager. Der er ca. 1 minuts delay på slukningen af lyden, men hvor lavt niveauet rent faktisk skal være har jeg ikke fundet ud af, da de aldrig har slået fra herhjemme. Min sub derimod (ikke B&O) slukker jævnligt.
Af noxity
Nu er det flere år siden at jeg har rodet med et setup af B&O højtalere og en non-B&O fladskærm.
Men her mindes jeg et sæt Beolab 6000 som mere eller mindre konstant slukkede. Men det kan måske tænkes at ældre modeller ikke har denne 1 minuts forsinkelse?

Går dog ud fra at de to Beolab 6000 er tilkoblet Beolab 11, som blot skal tilsluttes med et Powerlink kabel, i dette tilfælde vil det jo være Beolab 11 som styrer hvornår system slukker, og denne burde have forsinkelsen indbygget.

Hvis du vil forsøge dig med headphone stikket, og leve med den dårligere lydkvalitet, men fornøjelsen af at kunne skrue op og ned på TV-fjernbetjeningen, så skal du have fat i et mini-jack til Powerlink kabel. De kan typisk fås til et par hundrede kroner.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Jeg må indrømme jeg ikke kan forstå du ikke vælger et Beoplay V1 tv i 40" så spiller det hele altså bare genialt sammen og du har stadig en lækker beo4 fjernbetjening. Samtidig kan alt du tilslutter beoplay V1 styres med beo4. Det kan godt være du giver afkald på 6" men du får så meget igen igennem ført betjening og integration af bokse/afspillere....

Det var blot min mening når nu du gerne vil beholde dine B&O højtallere... :-)
Af HAT
Hej,

Jeg har et lidt lignende setup, men bruger en BeoSound 4 til at styre volumen (+ til radio/musik naturligvis):

TV (Samsung PC50C7005) optisk ud -> DAC -> Beosound4 -> Beolab 8000 + Jamo Sub.

Det virker sgu fint. Med en BS4 eller lign slipper du også for at bekymre dig trigger signal (eller mangel på samme).

/HAT
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
noxity skrev:Nu er det flere år siden at jeg har rodet med et setup af B&O højtalere og en non-B&O fladskærm.
Men her mindes jeg et sæt Beolab 6000 som mere eller mindre konstant slukkede. Men det kan måske tænkes at ældre modeller ikke har denne 1 minuts forsinkelse?
Mine BL8000 er 10 år gamle.