Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Kan nogen forklare mig hvorfor feks de fleste af (hvis ikke alle) Samsungs skærme har 1024*768 opløsning fra PC til Fladskærmstv ?
Er det normalt ?
Findes der ikke TV som bruger en slags 1 til 1 dvs 1360 * 768 ?
Eller hvad opløsning det nu måtte være.
Jeg har læst lidt om 100hz TV. Der står de helt fjerner skygger fra feks. hurtige film og fodbold.
Vil det sige at alle fladskærmes TV har skygger nå man ser film på det ?
Håber nogle kan give mig et par svar :o)
Mvh.
MKrogh.
mkrogh skrev:Hej.
Kan nogen forklare mig hvorfor feks de fleste af (hvis ikke alle) Samsungs skærme har 1024*768 opløsning fra PC til Fladskærmstv ?
Er det normalt ?
Findes der ikke TV som bruger en slags 1 til 1 dvs 1360 * 768 ?
Eller hvad opløsning det nu måtte være.
Jeg har læst lidt om 100hz TV. Der står de helt fjerner skygger fra feks. hurtige film og fodbold.
Vil det sige at alle fladskærmes TV har skygger nå man ser film på det ?
Håber nogle kan give mig et par svar :o)
Mvh.
MKrogh.
Jeg kører 1280x800 fra min pc til min skærm via HDMI og det fungerer super godt og ser flot ud... Der er tv som har pixel mapping 1:1 men det er ikke alle....

100Hz kan være med til at give et lidt bedre billede, men nej der er ikke skygger under fodbold eller film, det hører fortiden til.
Af mkrogh
OK.
Takker for svarene.
Er der andre kommentarer, hører jeg også gerne dem.
Er der nogen bestemt model som i kan anbefale, hvis man vil smide ca 10.000 kr efter et fladt TV ?
Skal bruges til tv / film / kobling med PC.
Mvh.
MKrogh.
Af Kief
mkrogh skrev:OK.
Takker for svarene.
Er der andre kommentarer, hører jeg også gerne dem.
Er der nogen bestemt model som i kan anbefale, hvis man vil smide ca 10.000 kr efter et fladt TV ?
Skal bruges til tv / film / kobling med PC.
Mvh.
MKrogh.
Tjah du kan overveje en Toshiba, det er et lækkert tv. Ellers kan du kigge efter en Sharp RD1E eks... (alt afhængig af tommestørrelse)
Af tommyhj
Hvis du ikke kan komme højere op end 1024x768 til et 1366x768 TV, så er der enten noget galt med kablet (VGA over 5 meter), eller grafikkortet. Ofte skal man tilføjge den specielle opløsning 1360x768 selv i driverne, før grafikkortet vil spytte den ud. Og hvis man bruger et langt VGA kabel, skal der en speciel VGA extender/forstærker på, så signalet overhovedet når frem (ca. 1000,- for 15 m kabel + forstærker).

Jeg har ikke personlig erfaring med det endnu, men det er hvad jeg kan konkludere fra andre forums.
Af Bygone
Mit Samsung kør fint 1360x768 via vga porten og 720p video opløsning via dvi til hdmi stik, så det er hvad samsung kan præsterer generelt.

1:1 pixelmapping har jeg kørende på mit sharp 37" XD1 hvor jeg kør 1080p via dvi til hdmi video opløsning
Af Rasmusdc
min samsung LE-32R72B kører også fint 1360x768 fra VGA også fra mit gamle S model som jeg havde 3-4 dage

uden problemer, samt over HDMI hvis den er konverteret til DVI i den anden side kører den fint 720p men også 1360x768 hvis det er nødvendigt.

pixelmapping 1:1 keine problemer.

så er sgu meget glad for den samsung håber der bliver penge til en 40" R88 eller M model til stuen.