Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Alle

Jeg vil lige høre om nogen af jer kender til en løsning på dette problem:

Jeg har koblet mit samsung UE55F6505 tv til et logitech surround sæt via den optiske udgang på TV'et. Dette virker perfekt når jeg ser digitale tv kanaler hvor lyden er i surround, eller via feks. plex app'en. Så får jeg fint overført DTS osv til logitech systemet.

Problemet opstår hvis jeg skifter til HDMI input på tv'et. Feks. har jeg en PS3 koblet til tv'et via HDMI. Og selv om PS3'en er sat til at outputte surround, så er det signel der kommer ud af tv'ets optiske udgang kun i rent stereo.

Er der nogen der kender en løsning på dette? Grunden til at jeg gerne vil benytte denne løsning er at der ikke er ekstra indgange på logitech systemet, så på denne måde kunne jeg koble både tv, ps3, xbox osv til via den ene indgang.

Men jeg har på fornemmelsen at det ikke vil kunne lade sig gøre, da jeg mistænker at TV'et "præsenterer sig" som en almindelig stereo enhed over for kilden.

Håber nogen kender et hemmeligt trick?
Jeg har mildest talt ikke forstand på hvordan du praktisk løser dette problem.
Men teoretisk er det sandsynligvis fordi din PS3 ved siden af det digitale surround outputter et analogt stereosignal som dit tv så via HDMI får ind.
Det er det samme med mange BR afspillere der osse outputter analog stereo ved siden af den digitale 5.1-7.1.
På en eller anden måde skal du have fat i det digitale signal som PS3´eren osse outputter.
:(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mange TV har ikke mulighed eller rettigheder til at videresende andet end 2-kanals PCM. Mit eget Pioneer har samme problem, alt der kommer ind i TV'et via en tilslutning der IKKE er antennen kan kun videresendes som stereo. Jeg kommer også lidt ind på dette i vores anmeldelse af Sonos Playbar, hvor problemet er ret markant, da man ikke har mulighed for at forbinde med andet end optisk forbindelse.

Kan du ikke bruge en optisk switch, så du kan sætte to optiske forbindelser til dit anlæg og så skifte rundt mellem de to indgange afhængigt af hvilken kilde du bruger (PS3 eller TV-signal)?
Hej

Tak for svarene. Jeg er desværre også kommet frem til at det åbenbart er et meget kendt problem, og at det er de færreste TV der kan outputte 5.1 fra feks HDMI.

Men jo, jeg har bestilt sådan en toslink splitter, som også til nød kan agere 2 input -> 1 output. Eneste krav er at enhederne så ikke kan være tændte samtidig, men det vil de heller aldrig behøve være.