Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej skal have mig et nyt fjernsyn, da jeg gerne vil have et bedre og større en det jeg har nu (et ældre Samsung tv, der kun er "HD Ready").
Jeg har kigget lidt rundt omkring, og det der virker til at være det bedste er Panasonic's ST60. Samtidig er dette også på tilbud til 4995.-

Det eneste problem, virker til at være gaming delen der forværres grundet høj input lag. Jeg har en PS3 og køber formodentligt også PS4'eren på et tidspunkt. Er dette noget man som "casual" gamer ligger mærke til? Af spil vil jeg primært spille Fifa (online) desuden vil GTA også blive erhvervet når det kommer. Vil dette være noget jeg bliver træt af?

Evt andre tv'er der er bedre/flottere?
Spiller næsten kun HD og er VIIILD med en god billedkvalitet
Sonys 2013-skærme fra W6 og op efter har superlavt input lag, men kan (naturligvis) ikke konkurrere med ST60 på billedkvaliteten.

Hvorvidt et højere input lag er noget, som vil kunne registreres i praksis, skal jeg ikke kloge mig på, da jeg ikke selv ejer en spillekonsol og dermed ikke har praktisk erfaring.
Ok billedet er er meget flottere på ST60? - vi snakker 42'tommeren.
Men det er rigtigt, at det er et af de bedste tv'er lige nu?

Nogle der har prøvet at game på et, og evt kan sige om man reélt oplever den høje input lag, eller det blot er høje tal på et papir?
Af M-D_87
Jeg mærker det meget, som I rigtigt meget. De 35-45 som bliver nævnt i testen her på siden er lavt sat, jeg har markant mere og det mærkes.

Ellers er det en super skærm, men er du til online fps er det en controller kastende dårlig skærm.
Af Ringdal
Hvordan tror du den ville være til spil som Fifa og GTA?
Ringdal skrev:Ok billedet er er meget flottere på ST60? - vi snakker 42'tommeren.
Men det er rigtigt, at det er et af de bedste tv'er lige nu?
Ja... hvis du med "bedste" mener bedste billede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis det primært er en spilleskærm, så skal du stadig være OBS på risikoen for burn-in.
Hvis man kører de der 100-200 timer billeder, og sørger for at slukke den når den ikke bruges, er der vel ikke så stor chance for burnins??

Men kan godt være jeg er for skræmt over den Input Lag, da jeg spiller UTROLIGT meget Fifa, som vel også kræver at det er ret præcist. Simpelthen så ærgerligt, der skal være så høj lag, når tv'et lyder til at skulle være så godt ellers..

Skal jeg hellere købe et andet? og hvad er så anbefalelsesværdigt? Hvad man måle sig med ST60 men samtidig være en god gamerskærm?

Overvejer også bare at købe ST60'eren og så satse på det ikke er så galt
Jo, ST60 er i særklasse. Billedmæssigt. Hvad angår pris/kvalitetsforholdet.

MEN det er jo (heldigvis) ikke sådan, at du modsat kan konkludere, at alternativerne, herunder Sonys skærme, er lige til lossepladsen.

Hvis gaming er en væsentlig del af dit brugsmønster, ville jeg ligesom Torben være betænkelig ved at gå plasmavejen.

Plasmaskærmene vinder på et flot sortniveau og et panel med homogen belysning. Sidstnævnte – og for så vidt også førstnævnte – er dog først for alvor et "problem", hvis man ynder at holde hyppige filmaftener i et (helt) mørkelagt rum.

Så hvis du, ligesom de fleste af "os", ikke rigtig får set alle de film, du vil, men det mest bliver til TV-avisen og 'Den Store Bagedyst' mellem al gaming'en, ja, så er det mit bud, at du i din praktiske hverdag vil kunne leve fint med en LCD-skærm.

Pas på med at blæse problemerne ud af proportioner :)
Senest rettet af edinger 13 aug 2013, 12:49, rettet i alt 1 gang.
Fedt me de gode svar :)!

Men er der tv'er der næsten kan måle sig med ST60 som samtidig er gode at game på?
Ser faktisk primært film på mit fjernsyn - 1080p oftest.
Det er meget film eller fifa for mit vedkommende. ;)

Er der et andet du hellere vil anbefale end ST60 så?
Af M-D_87
Det er rigtigt svært at sige om det vil genere lige netop dig når du spiller Fifa, jeg har kunne mærke det i samtlige spil indtil videre. Kommer også an på om du spiller hurtigt eller normal.

Der er en del videoer der viser input lag på nettet, som den her: http://www.youtube.com/watch?v=WJSAWczrwUI

Bedøm selv, men vær opmærksom på at det mærkes værre end det ses, hvis du spørger mig :-)
Jeg har netop købt et 42ST60 til at afløse et 42W653A, der havde betragtningsvinkler smalle nok til at irritere mig - og jeg er indtil videre godt tilfreds med dette skift. Samtlige anmeldelser, jeg har læst, har rost ST60 for den fremragende ydelse til prisen - vel og mærke lanceringsprisen på IIRC 9000kr - så det, at den nu kan fås til 5000, gjorde valget ret nemt for mig.

ST60'eren har bestemt højere input lag end Sony'en, men jeg må tilslutte mig de andre postere angående den subjektive natur ved betydningen af dette. Hvor sensitiv du er overfor det, ved kun du. Selvom jeg ikke pt. er den store konsol-spiller, vil mit valg af ST60'eren dog ikke afholde mig fra at overveje et køb af en af de nye, når de kommer på markedet, men de ville nok også kun blive brugt til eksklusive single-player titler. Hardcore, konkurrence-gaming foregår for mig på PC'en.

Sony'en har, indtil den skal videre, for sjov fået en plads på mit skrivebord som PC skærm, og ej heller efter en omgang cs:source har jeg nogen klager angående lag. Den er mindst lige så hurtig som min normale skærm - en Dell 2209WA, der er testet til omtrent 20-10ms afhængigt af hvilken anmeldelse du læser.

Jeg vil umiddelbart gætte på at din gamle Samsung-skærm og Sony'en har samme panel-type, så hvis du har kunne leve med de karakteristika, der følger med her, så tror jeg såmænd også, at du vil være tilfreds med Sony'en.

De fleste kan nok vende sig til et bestemt billede, men jeg tvivler på, at man for alvor kan vende sig til input lag, hvis det først har irriteret en.

Jeg fik Sony'en på tilbud til 3800kr i elgiganten, en pris der nu er tilbage på 6000, men det kan vel være, at der findes gode tilbud på andre Sony skærme.

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... dl-42w653a
Tak for de gode svar!
Min tvivl er stadig stor - kan jeg mon købe tv'et, pakke ud og bruge for herefter at bytte hvis det er for irriterende?

" Selvom jeg ikke pt. er den store konsol-spiller, vil mit valg af ST60'eren dog ikke afholde mig fra at overveje et køb af en af de nye, når de kommer på markedet"

Altså hvad mener du med det? At det er så irriterende, at du overvejer at købe et nyt TV når de kommer?

Har det irriteret dig med laggen?
Altså hvad mener du med det? At det er så irriterende, at du overvejer at købe et nyt TV når de kommer?
Med "de nye" mener jeg konsollerne, altså at laggen ikke har virket så voldsom, at jeg vil undgå et muligt fremtidigt konsolkøb.

Hvis du bor i nærheden af en av-connection butik eller en af hifi-klubbens, tror jeg såmænd godt, du kan få lov til at spille lidt fifa på deres tv, hvis du selv medbringer PS3 mv. Hvordan du så forholder dig til efterfølgende at bestille tv'et over nettet må være op til dig - nogen gange må man bare stå ved, at ekstra service koster, og så købe tv'et hos dem, der hjalp med det rigtige valg.