Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madst
Hej

Jeg har netop købt et Panasonic Viera tv. Billederne er rigtig gode, men når jeg ser fodbold eller spiller Fifa, ligger jeg mærke til nogle linjer med "skygger" når der bliver panoreret hurtigt. Det er blevet bedre efter at jeg har rodet med indstillingerne, men det er ikke helt væk. Er det motion blur eller hvad? Kan man gøre noget? TVet har ikke Panasonics motion flow.
Brugeravatar
Af edinger
Motion blur også kaldet trailing er et kendt fænomen, som historisk har optrådt i varierende grad på skærme med LCD-display.

Man er dog efterhånden blevet så god til at eliminere det, at det i praktisk brug sjældent udgør en gene.

Jeg gætter derfor på, at det er en (billig) LCD-skærm, du har købt?

Generer det dig for meget, må du nok slippe nogle flere slanter ELLER alternativt vælge en plasmaskærm.
Af kronholm
Det er et panasonic tv. Synes ikke deres lcd-tv plejer at være specielt billige.

edit:nå, der blev jeg klogere. Deres 32" er billig. Måske for billig?
Af madst
Hej

Tak for jeres svar. Der er tale om dette tv TX-L42B6. Det er ikke så dyrt et tv, så forventer ikke at det er perfekt. Jeg er bare ikke sikker på hvad det er jeg oplever, om det er motion blur. Det er nogle mørke lodrette striber der kun ses når der panoreres hurtigt, f.eks under en fodboldkmp kan det ses på græsset en gang i mellem når der panoreres. Som sagt er det ikke så galt efter at jeg har rodet med indstillingerne. Hvad kan det skyldes
Af madst
hmm det er som om det er de samme steder på skærmen der forekommer skygger når det sker. Det er nærmest som om det ligger foran billedet. Det ses kun når der panoreres hurtigt. Kan de være en fejl i skærmen? Eller er det en form for motion blur?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et ret almindeligt problem, som nok nærmere skyldes de mange lag som skærmen består af. Hvis der er lidt forskel i afstandene mellem lagene, så vil du få lyset spredt inhomogent og når det optræder i lodrette bånd, så er det nemmest at spotte ved bevægelser. Mine forældres TV har også dette problem (Samsung D8000-model) og det kan også ses på en homogen baggrund uden bevægelse hvis man kigger efter.
Af madst
Ja, er kommet frem til at det er det der kaldes "Vertical Banding". Det ser ud til at være et udbredt problem. Jeg har forsøgt at tjekke med en grå baggrund på skærmen, men kan ikke rigtig se det der. Jeg kan heller ikke se det når jeg ser almindeligt tv eller film, det er kun når jeg ser fodbold. Når der panoreres på den solide grønne baggrund, altså græsset :), så kan man se dette. Som sagt er det ikke super tydeligt, men nok til at det irriterer mig. Spørgsmålet er om man bør returnere det? Eller om det bare er sådan det er.