Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer,

Jeg har ledt og ledt, men jeg kan umiddelbart ikke finde svaret på mit spørgsmål. Jeg har købt mit Panasonic VT60 for små 4-5 måneder siden, og jeg har nu fået et fint DR Ramasjang logo brændt ind i øverste venstre side af skærmen. Jeg synes selv jeg har været god til at skifte kanal i de første mange måneder af fjernsynets levetid, men alligevel har den sat sig fast. Er der nogen af jer som kan fortælle mig om købeloven dækker i dette tilfælde? Umiddelbart tænker jeg ja, men jeg har intet konkret kunne finde på Google, så nu er jeg kommet i tvivl.
Michsq skrev:Det gør købeloven ikke. Burn in er et resultat af forkert brug af tv'et og derved vil Panasonic intet have med det problem at gøre.
Det er ikke nødvendigvis et resultat af "forkert brug", idet historien har vist, at det rammer meget tilfældigt afhængig af det kontrete eksemplar.

Det er dog helt rigtigt, at det (desværre) ikke kan kategoriseres som en "fejl", selvom en lægmandsbetragtning bestemt vil tilsige dette. Panasonic nævner endda specifikt i sine garantibestemmeler, at man IKKE kompenseres for opstået burn-in.

Hvorvidt det er rimeligt eller ej, er en HELT anden snak.
jeg har et VT30 og i manualen (på side 13) står der:

"Lad ikke et stillbillede blive stående i lang tid. Dette bevirker, at billedet forbliver på plasmaskærmen (“billedbibeholdelse”). Dette regnes ikke for en fejlfunktion og
dækkes ikke af garantien.

Typiske stillbilleder : • Programnummer og andre logoer • Billede vist i 4:3 indstilling
• Videospil • Computerbillede
For at forhindre billedbibeholdelse, sænkes kontrasten automatisk efter et par minutter, hvis der ikke sendes nogen signaler eller udføres nogen betjeninger."

hvilket er så godt som umuligt for igen: spil (health, ammo m.m. på skærmen), program-logo m.m. og m.v. kan IKKE undgås men...- de er nu meget snu og dækket fra A til Ø ssååå...- du (lige som så mange os andre) er desværre på den...(er næsten et 100 på at lign. står i manualen til VT60)
Af InItForTheLols
Mange tak for svarene :) det lader til, at jeg bare må lære at leve med mit burn-in. Lidt surt for så dyrt et fjernsyn, men sådan kan det jo åbenbart gå.
Af steen6400
InItForTheLols skrev:Mange tak for svarene :) det lader til, at jeg bare må lære at leve med mit burn-in. Lidt surt for så dyrt et fjernsyn, men sådan kan det jo åbenbart gå.
Har du prøvet at give det en tur med rulle bjælkerne, det kan måske fjerne det værste.
Jeg har haft TV3 logo brændt fast (retention) på min GT60 og har fundet ud af at det mest effektive hvis man bruger rullebjælken er at bruge dynamisk billedprofil. Logoet er 90% procent væk nu efter omkring 15 timer med rullebjælken. Bare lad den køre om natten så generer det jo ingen.
FrankieBoy80 skrev:Jeg har haft TV3 logo brændt fast (retention) på min GT60 og har fundet ud af at det mest effektive hvis man bruger rullebjælken er at bruge dynamisk billedprofil. Logoet er 90% procent væk nu efter omkring 15 timer med rullebjælken. Bare lad den køre om natten så generer det jo ingen.
Elleverandøren er glad.