Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af spdwarf
Hej :)

Jeg ønsker at købe et nyt tv, som hovedsageligt skal bruges til tv-kanaler fra Telia, samt et mediecenter opbygget af raspberry pi, xbmc og min eksterne harddisk.
Det, jeg er i tvivl om, er, om 50hz er nok til at afspille film og serier, hvor sport ikke er i hovedsæde.

Jeg har søgt og læst artikler her på siden (inkl. "100/200/... HZ?").
Jeg har fint forstået de forskellige teknologier og forskelle, der er inden for definitionen af frekvensen, men jeg kan ikke umiddelbart læse mig til, hvor mange hertz man skal bruge til hvilke formål.

Tv'et jeg bl.a. overvejer er dette: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... dl-40r473a

Mvh. Simon
Af djocs
Hej med dig.

Al den omtale med HZ frekvens kan hurtigt blive meget forvirrende for forbrugerne idet da der er så mange ting at forhold til når tv producenterne smider en hz værdi på æsken efterfuldt af deres billedeforbedring navn (cmr pmr mci osv).

Hvis du har læst arktiklen herinde vil du allerede nuværende tidspunkt vide hvad det gør, så vil ikke komme mere teknisk ind på det.

om det så er bedre til sport, har jeg svært ved at se at det skulle give nogen forbedring, andet et kunstigt billede.

Nicolai sonne fra so ein ding har lavet en lille del hvor han forklare omkring motionsslow super smooth.

http://www.youtube.com/watch?v=YrDzsiY53vE
Af spdwarf
Tak for det hurtige svar!

Lige den video havde jeg ikke set, så det var interessant nok, men det var ikke lige det, jeg tænkte på (beklager hvis jeg ikke var tydelig nok i min formulering).

Det jeg mente, var om jeg ville opleve filmene som "hakket"/flimret, hvis tv'et kun kan vise en billede hastighed på 50hz. Altså om det er nødvendigt med 100 Hz, eller om 50hz kan klare opgaven for at give en god film oplevelse. - selvfølgelig foruden alle de andre faktorer, der også spiller ind :)
Af djocs
spdwarf skrev:Tak for det hurtige svar!

Lige den video havde jeg ikke set, så det var interessant nok, men det var ikke lige det, jeg tænkte på (beklager hvis jeg ikke var tydelig nok i min formulering).

Det jeg mente, var om jeg ville opleve filmene som "hakket"/flimret, hvis tv'et kun kan vise en billede hastighed på 50hz. Altså om det er nødvendigt med 100 Hz, eller om 50hz kan klare opgaven for at give en god film oplevelse. - selvfølgelig foruden alle de andre faktorer, der også spiller ind :)

50 hz kan sagtens give en god film oplevelse. nu er film jo optaget i 24/25 billeder i sek. så er ikke helt flydene. jeg slår selv alt den processing fra på de tv der har det.

Det eneste der rigtigt er nyttigt ved højere hz værdi er når tvet har black light scanning (kort sagt=formindsker slør). men det kræver at man dykker ned og studere hvad de forskellelige tv producenter har i deres billedeforbedringssystemer.

hvis man ser på feks. på phillips modeller i 2013, kan du se hvad deres PMT HZ værdig står for:

http://img1.lesnumeriques.com/news/30/3 ... s-2013.jpg

håber det hjalp
Af jones31
Min mening er du skal have en 100 hz, det gør at du ikke vil opleve hakken i billedet.

Nogen vil kalde det kunstigt, men det bliver mere flydende for øjnene.
Brugeravatar
Af edinger
Spørgsmålet er ikke så meget, om det er kunstigt eller ej, men om man kan lide det på den måde.

Det er der nogle, der kan. Og det er helt fair.
Hvis kildematerialet er i orden, er der ikke noget, der hakker. Alt andet end 50 Hz er kunstigt, og kan i mine øjne, kun "forbedre" billedet i enkelte tilfælde, og jeg mener, man skal op i de dyre modeller, før deres systemer er gode nok til at kunne bruges i nogle tilfælde...
Af BudZa
Hvordan kan i anbefale 50 hz? Film er optaget i 24hz, ligemeget om så fjernsynet havde 1200 hz ville du ikke kunne hive "nye" billeder ud af kildematerialet.
Brugeravatar
Af edinger
BudZa skrev:Hvordan kan i anbefale 50 hz? Film er optaget i 24hz, ligemeget om så fjernsynet havde 1200 hz ville du ikke kunne hive "nye" billeder ud af kildematerialet.
Vi taler om det, der kommer ud af antennestikket, Buddy. TV-udsendelser sendes herhjemme i 50 Hz.

Der er dog korrekt, at Blu-ray-film vises med 24fps. Det er blot en (lidt) anden snak.
Af spdwarf
Men hvis tv-kanalerne kommer ud i 50hz og film er optaget i 24hz, hvorfor så sælge/købe tv på over 50hz? Er det for at få det mere "flydende" billede ved interpolation (eller lignende metoder)?
Som jeg lige husker sender en PS3 et signal på 100hz. Er det en af årsagerne til at man ønsker et tv med flere hertz end de 50, som et tv-signal sender?
Af BudZa
edinger skrev:
BudZa skrev:Hvordan kan i anbefale 50 hz? Film er optaget i 24hz, ligemeget om så fjernsynet havde 1200 hz ville du ikke kunne hive "nye" billeder ud af kildematerialet.
Vi taler om det, der kommer ud af antennestikket, Buddy. TV-udsendelser sendes herhjemme i 50 Hz.

Der er dog korrekt, at Blu-ray-film vises med 24fps. Det er blot en (lidt) anden snak.

Jeg er ikke din buddy.

Det er stadigvæk ligegyldigt siden du ikke får noget tv derude som ikke kan afspille ægte 50hz.
Af THM
spdwarf skrev:Men hvis tv-kanalerne kommer ud i 50hz og film er optaget i 24hz, hvorfor så sælge/købe tv på over 50hz? Er det for at få det mere "flydende" billede ved interpolation (eller lignende metoder)?
Som jeg lige husker sender en PS3 et signal på 100hz. Er det en af årsagerne til at man ønsker et tv med flere hertz end de 50, som et tv-signal sender?
Ps3 sender 60hz og det kan et såkaldt 50hz tv også sagtens vise.
Selv på sony hx855 som har et af de bedste interpolationssystemer syntes jeg systemet bidrager mere negativt end positivt...
Brugeravatar
Af edinger
BudZa skrev:Jeg er ikke din buddy.
Det har jeg heller aldrig påstået. Buddy (med stort 'B') var ment som et kækt nickname.
BudZa skrev:Det er stadigvæk ligegyldigt siden du ikke får noget tv derude som ikke kan afspille ægte 50hz.
Med andre ord: Alle tv kan vise "ægte 50" Hz?

Jamen, hvad er så problemet? 8)