Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg ejer den ikke, så det kan jeg ikke svare på, men fordi teknologien nu er, som den er, så er der næppe tale om total lydløshed. Desuden varierer buzz-niveauet jo også mellem ens modeller, men i den model, de testede (hdtvtest tror jeg), der var der ikke hørbar buzz.
Af red_martians
Det er to forskellige paneltyper. Personligt kunne jeg ikke leve med de smalle betragtningsvinkler som VA-paneler har (derunder samsung)
Mener trodsalt det er et fjernsyn som andre end mig selv også skal have glæde af.
Derfor vælger jeg plasma, men skulle jeg vælge LED ville jeg vælge IPS-varianten, som panasonic i mange tilfælde er baseret på.
VA har lidt en tendens til at blive forfordelt synes jeg, da man tester lige forfra med testudstyr som netop er her en VA-skærm vil brilliere.
Brugeravatar
Af edinger
red_martians skrev:VA har lidt en tendens til at blive forfordelt synes jeg, da man tester lige forfra med testudstyr som netop er her en VA-skærm vil brilliere.
Altså: Anmelderne har tendens til at stille større krav til VA-paneler end IPS-paneler, hvormed de kommer til at favorisere skærme med IPS-paneler?

Aaaaah, det var vist næppe det, du mente... O_O
Af Giovanni78
red_martians skrev:Det er to forskellige paneltyper. Personligt kunne jeg ikke leve med de smalle betragtningsvinkler som VA-paneler har (derunder samsung)
Mener trodsalt det er et fjernsyn som andre end mig selv også skal have glæde af.
Derfor vælger jeg plasma, men skulle jeg vælge LED ville jeg vælge IPS-varianten, som panasonic i mange tilfælde er baseret på.
VA har lidt en tendens til at blive forfordelt synes jeg, da man tester lige forfra med testudstyr som netop er her en VA-skærm vil brilliere.
Jeg frygtede selv lidt det med betragtningsvinklen, men må indrømme at det intet problem er i den indretning vi har derhjemme. Jeg føler ikke at jeg mister noget af billedkvaliteten hvad enten jeg sidder i den ene eller anden ende af sofaen.

Klart er det dog noget man skal overveje hvis man har en indretning som gør, at man sidder i en bred betragtningsvinkel.
Giovanni78 skrev:
Jeg frygtede selv lidt det med betragtningsvinklen, men må indrømme at det intet problem er i den indretning vi har derhjemme. Jeg føler ikke at jeg mister noget af billedkvaliteten hvad enten jeg sidder i den ene eller anden ende af sofaen.

Klart er det dog noget man skal overveje hvis man har en indretning som gør, at man sidder i en bred betragtningsvinkel.
Er en fornuftig betragtningsvinkel på det spørgsmål ialtfald :) Så er det ikke rykket helt ud af proportioner !

Min holdning er at det med betragtningsvinkler er mere teoretisk, end funderet i virkeligheden !
Er i de fleste tilfælde virkelig små nuancer vi tale om, som mere udtrykker små forskelle i de enkelte paneltyper, end noget som virkelig er et problem i virkelighedens verden :)

Man mister jo ikke betydningen af det der foregår på skærmen, bare fordi farvenuancerne forandres en smule og hvis man absolut vil ha det hele med, af f.eks. en film, så gør man vel også alt hva man ka, for at sidde i en god position foran tv'et :)
RockMedØerne skrev:Er en fornuftig betragtningsvinkel på det spørgsmål ialtfald :) Så er det ikke rykket helt ud af proportioner !

Min holdning er at det med betragtningsvinkler er mere teoretisk, end funderet i virkeligheden !
Er i de fleste tilfælde virkelig små nuancer vi tale om, som mere udtrykker små forskelle i de enkelte paneltyper, end noget som virkelig er et problem i virkelighedens verden :)

Man mister jo ikke betydningen af det der foregår på skærmen, bare fordi farvenuancerne forandres en smule og hvis man absolut vil ha det hele med, af f.eks. en film, så gør man vel også alt hva man ka, for at sidde i en god position foran tv'et :)
Præcis, jeg sidder måske max i 30 grader af skærmen, og der er der slet ingen problemer, i hvert fald ikke for mig synlige. Men klart, nærmer du dig at sidde i 70-80 grader ift. skærmen så skal man overveje et panel der ikke mister nuancer på samme måde som Samsung gør. Eller overveje en omrokering af stuen ;)