Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej gutter,

Jeg har købt mig et Panasonic ST60 i 65" og er glad for at have et plasma igen, med alle de fordele og ulemper der følger med :)

Jeg vil starte med at sige at jeg er helt ekstatisk over billedet - både bevægelses håndtering, lysstyrke i et oplyst rum og sortniveauet. Det er fænomenalt!
Retention synes jeg heller ikke er et problem - jeg har dog være nogenlunde forsigtig, men det er ikke lykkedes mig at se nogen tegn på det, selvom jeg har set nogen timers tour de france :)

Eneste negative jeg er kommet ud for at buzz...
Jeg har haft plasma før - sidst havde jeg LG 50PK950 som jeg også var ovenud lykkelig for, og som også buzzede lidt. Jeg ved derfor godt at et plasma "skal" buzze og at denne lyd ændrer sig afhængig af hvor meget lys der outputtes på skærmen på et givent tidspunkt.

Mit problem er bare at på det nye ST60, der er buzzen tydelig.
Og det ved helt alle slags billeder - fx. helt sort billede. Og den ændrer sig ikke afhængig af lysoutput. Dvs. der er konstant buzz som er hørbart ved volume 30 når der ses nyheder eller film. Og den ændrer sig ikke mærkbart af at jeg skifter fra normal til true cinema osv.
Jeg sidder ca. 3,5m fra fjernsynet, som er vægmonteret og det er meget forstyrrende at skulle se fx. Hobitten med en konstant knitren :)

Det "sjove" er at lyden kan være helt væk i et par timer (ikke hørbar fra 3,5m afstand) under alle lysforhold, til at være generende i et par timer, til igen at være ikke hørbar.
Lyden varierer altså, men ikke efter "belastning".

Er der nogen der har nogen ideer til om det kan være en defekt komponent der forårsager dette, eller om det er noget jeg bare skal leve med?

Det er ikke sjovt at skulle have Panasonic ud og høre, hvis det så passer med der ikke er noget at høre mens teknikeren er der (Forudsat de overhovedet vil sende nogen? :)

På forhånd tak,
/Martin
Har du prøvet at være ovre og rykke lidt i fjernsynet (bagpladen) ? På mit gamle PX80 kan jeg fjerne buzz ved lige at twiste lidt i bagpladen, så forsvinder det igen.

Det har jeg gjort et par gange om året siden jeg fik det :D
@kronholm:

Og for lige at komme andre forumbrugere i forkøbet...

Har du vænnet dig til størrelsen af din E6500'er? Du var jo noget overvældet i begyndelsen ;)

Og fortsat ingen problemer med retention?
edinger skrev:@kronholm:

Og for lige at komme andre forumbrugere i forkøbet...

Har du vænnet dig til størrelsen af din E6500'er? Du var jo noget overvældet i begyndelsen ;)

Og fortsat ingen problemer med retention?
Jep har vænnet mig til størrelsen, men jeg er nu glad for jeg ikke fik det større. Jeg sidder ca. 3 meter fra det, og det er nok kun 5% af min tv-tid som går med bluray. Resten er 720p eller almindelig sd. Jeg flytter dog snart i ny leljlighed, og jeg frygter måske at tv'et bliver lidt for stort dertil :( Væggen den skal sidde på er godt nok ca. 10 meter, men der er så et par vinduer der nok bliver problemer med.

Har stadig ikke set nogen retention, og jeg har ikke skånet tv'et på nogen som helst måde. fifa, tour de france, dr med sit fine røde logo og sågar radio har den kunnet klare uden problemer.

Mit tv buzzer også, men det er retningsbestemt og mere konstant så det ikke er lige så frustrerende som buzzen fra de panasonic jeg havde. Med mit samsung kan jeg sætte mig i nogle forskellige positioner i sofaerne, og så kan jeg ikke høre det. O_O
@kronholm:

Jeg sidder også noget, der minder om 3 meter fra skærmen. Så det lyder som om, at F5505 i 51-tommer udgaven ville være alt rigeligt til denne families behov.

Må også indrømme, at mit Blu-ray-film-kiggeri ligger på et nærmest skammeligt niveau 8)

Yderst glædeligt at høre, at du ikke har problemer med retention.
Tak for alle Jeres svar :)

Jeg har prøvet at rykke lidt i det - men man er jo ikke alt for vild efter at ruske i et 65" fjernsyn der hænger på væggen :)

Det virker desværre ikke til at det ændrer noget.
Jeg mistænker at det måske er en kondensator der er poppet, uden at jeg skal gøre mig til ekspert?

Jeg har slet ikke hørt det hele dagen idag, selvom det har stået tændt i en del timer og kørt forskelligt indhold / break-in - og jeg har lyttet efter det.

Kan det tænkes det er noget der går væk når tv'et "er kørt til"?
Ikke skyggen af tegn på retention - så det er i det mindste meget positivt :)

/Martin
Hmm, det virker til at blive værre og værre, men nu bliver det helt sikker påvirket af lysniveauet.

Må havde dem ud og kikke på det på mandag.. :/
Man har bare ikke skide meget lyst til at pille det ned af vægge igen :/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Typisk så kommer buzz fra strømforsyningen og ikke fra en elektrolyt alene. Hvis der sker skade på elektrolytterne, så vil TV'et nærmere gå helt i stykker. Elektrolytter hyler vel også mere end de buzzer.
Af Supergris
Ja, det er netop som regel strømforsyningen, der buzzer. Hvorfor de har bøvlet med det, i så mange år, har jeg ingen anelse om, men måske der er nogle, der er klogere på det punkt???
Der er flere grunde til, at problemet fortsætter:

- TV bliver solgt så billigt nu, at producenter sparer hvor de kan., bl.a. på trafoen.

- Skærme bliver tyndere og tyndere, hvor der ikke er plads til en ordentlig trafo.

- Det er faktisk de færreste, der klager over problemet. De fleste kan enten ikke høre det, af flere forskellige årsager, eller også vælger de at leve med støjen, da fordelene ved plasma opvejer den (måske) ene ulempe. Du skriver selv, at det kun er buzz, som du ikke synes om.
Tja, om det er den indbyggede trafo eller en anden komponent skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke til at holde ud at se normalt tv :/
Bilder mig ind at det er blevet progressivt værre de sidste 3-4 dage, så nu har jeg ringet til Panasonic Center og indtil videre har de indvilliget i at komme ud og se på det i næste uge.

Skal nok holde Jer opdateret :)

Men kan i hvert fald bekræfte at enkelte ST60'ere KAN buzze (ikke at alle nødvendigvis gør det :)