Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Farmor
Et Samsung LCD TV købt i fx Fona har pixelgaranti. Kan nogen anbefale mig en net-forhandler, der har samme garanti - altså som ikke sælger parallelimport?
Af steffenm
Sikker på de tilbyder pixelgaranti på samsung tv ? Gør de ihvertfald ikke hvor jeg bor... Der gør de det kun på deres lorte billige tv
Af Farmor
Det var, hvad ekspedienten i Fona fortalte sidste uge. Selvfølgelig kan det være et salgsfif for at undgå, at jeg handler på nettet, men....
Og det drejede sig specifikt om et Samsung 32" LCD TV.
Af steffenm
Nu ville jeg ikke altid stole på en ekspedient i fona, har selv adskillige gange taget dem i at sige ting som overhovedet ikke passede! Så såfremt han har lovet dig det så få ham til at skrive en seddel med det hvor han ligger sit navn og underskrift! Så kan du altid gå ind og sige du vil have det da du blev lovet det af ekspedienten. Alt andet ville være dårlig reklame for dem ;)
Af furious jt
Det er ganske rigtigt at fona yder pixelgaranti på ders samsungskærme!
Kender en der har købt en i fona aalborg og der er pixelgaranti på.
Af macbane
Da jeg arbejdede i Fona, Havde vi 3 eksemplarer på pixel garanti, der gik max en uge så havde kunden et nyt tv. Vi havde selv en udstillingsmodel, som havde en skide pixelfejl, den blev bare krediteret.

Samsung er enormt OBS! på at leverer en høj service og ikke trække tingene i langdrag.

Samsung 3 års pixelgaranti. Det kan du også resikerer sker ved parralelimport, men vores daværende samsung konsullent, udtalte at det i DK kun var ved køb hos os og expert 2tal samt Hifi klubben at du havde den "service". Købte du det over nettet, som han sagde, havde du ikke den garnati.
Af Molsen
Pixelfejl-garanti:
Det er som udgangspunkt tilladt, at en LCD-fladskærm har op til 5 pixelfejl pr. million pixels. En fladskærm, der netop opfylder kravene for HD-ready, har typisk omkring 1 million pixels - en fladskærm med FULL HD har omkring 2 millioner pixel og må dermed have op til 10 pixelfejl. Det betyder, at du ikke kan kræve, at handlen går retur, hvis antallet af pixelfejl er inden for det tilladte. Er der flere, kan du forlange en omlevering af skærmen.
Nogle producenter og forhandlere har valgt at yde en nul-pixelfejl garanti på visse produkter, hvilket indebærer at pågældende produkt kan blive ombyttet til en nyt, hvis der konstateres blot 1 pixelfejl. Desuden er der nogle forhandlere som tilbyder at man kan købe en sådan garanti som en så kaldt tillægsgaranti.
Det anbefales derfor at du altid undersøger hvilken garanti som netop den fladskærm du er interesseret i er dækket under hos producenten og evt. hos forhandleren, og om forhandleren evt. sælger tillægsforsikring. Det er oftest fysiske butikker som f.eks. Fona som tilbyder disse forsikringer. Webshops yder generelt slet ikke produktgaranti på deres varer.
Af guanomo
Man kan sjovt nok selv se på samsung's side hvad de yder af pixelgaranti. Det er producenterne af skærme der bestemmer for deres skærme, ikke forhandlerne, da det vil blive dyrt for producenterne.

Husk dog at du har 14 dags reklamations på alle fejl ved starten uanset hvad producenten siger... fik byttet mit nyt indkøbte Samsung tv pga. en rød pixel da jeg opdagede den dagen efter jeg fik sat tv'et op i stuen. (r86)

http://www.samsung.com/dk/support/guara ... elspec.pdf
Af Molsen
"Husk dog at du har 14 dags reklamations på alle fejl ved starten uanset hvad producenten siger... "

Jeg tror at du mener 14 dages fortrydelsesret iht. returretten, hvilket, som udgangspunkt, udelukkende gælder ved fjernsalg.

Man har 2 års reklamationsret som pivat-kunde og typisk 1 år som firmakunde, men en pixelfejl på LCD-TV som ikke er dækket under nogen pixelfejlgaranti kan ikke ombyttes/repareres iht. reklamationsretten, da en eller flere pixelfejl, indenfor det tilladte, ikke kan betegnes som en fejl/mangel iht. købeloven.

Se evt. dette eksempel:
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/ ... pixelfejl/

Desuden skal du altid adskille reklamationsret og produktgaranti, da det er 2 vidt forskellige ting. Se evt. følgende tekst udarbejdet af Forbrugerstyrelsen vedr. dette:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/ ... sguide/00/

og evt.

http://www.forbrug.dk/raad/2/sengeudsty ... klamation/

Desuden kan en sælger sagtens tilbyde en specifik produktgaranti, det kræver blot at der indgås en garantiaftale mellem køber og sælger. En sådan aftale kan minde meget om en alm. forsikringsaftale. En forhandler kan f.eks. have en aftale med en given producent eller leverandør, som gør det muligt for forhandleren at få krediteret/ombyttet f.eks. en skærm eller et TV, såfremt der konstateres blot 1 pixelfejl. Mange store butikskæder har ofte meget fordelagtige leverandøraftaler, som gør det muligt på den måde at tilbyde deres kunder en ekstraordinær reklamationsservice.

Det er en udmærket artikel som "Yakken" henviser til, men det er de færreste som agter at læse en så omfattende vejledning forud for køb, selvom det må menes at være en fornuftig ting at gøre.
Derfor er et godt råd, til dem som ikke har tålmodighed til at nærlæse de fornødne informationer, at man som fingerregel skal regne med at der må forekomme 5 pixelfejl pr. million pixels, og hvis man vil finde ud af om en konkret monitor er beskyttet af en specifik pixelfejlgaranti, så kan man altid forhøre sig hos producenten eller evt. forhandleren.
Senest rettet af Molsen 11 jul 2007, 01:23, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det bør nævnes at min artikel strengt taget kun er gældende for monitors og ikke TV. Det er uhyre svært at finde ud af hvordan de enkelte producenter dækker sig ind når det kommer til TV skærme, men i Samsungs tilfælde kan I, som nævnt, se at deres hjemmeside har slået det hele sammen i ét dokument.
Af samsungdk
Farmor skrev:http://pcs.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:1103389
- den skulle være god nok, den der pixelgaranti - som han også kaldte Skandinaviensgaranti, og som ikke gjaldt apparater indkøbt fra Tyskland via parallelimport. Men selvfølgelig har du ret i, at ekspedienter næppe er de bedste sandhedsvidner. ;)
Hej

Jeg kan garanter dig for at denne model er parallel impoteret. Pixel garentien er på egen regning.

Nic