Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pieces
Håber i alle kan hjælpe mig. Jeg kom forleden til at impuldskøbe et 46" Samsung 7005, som jeg egentlig var rigtig glad for men det virkede bare lidt skrabet da jeg kom hjem så returnerede det til butikken og erstattede det med et Philips 55PFL6678S. Det er jeg dog svært utilfreds med så det ryger også tilbage.

Det der mest irriterer mig er at Philips absolut ikke er brugervenligt, der er en masse ting jeg ikke kan få det til, og jeg synes ikke det er intuitivt. Herudover har det problemer med mit internet og jeg synes fjernbetjeningen reagerer dårligt og så er det bare generelt meget langsomt i alt hvad det gør. Ud over det ville jeg gerne have flere af de apps der var i Samsung som ikke er i philips plus at alle deres aps og anbefalinger er tyske. Alt sammen problemer der måske kunne løses, men det gider jeg ærligt talt ikke til den pris ;;)

Jeg overvejer nu at gå tilbage til Samsung F7005 bare i en 55 tommers, men vil helst ramme rigtigt denne gang, heraf tråden.

Jeg synes billedkvaliteten på begge er fin, måske lidt bedre på Samsung men jeg kan ikke udelukke at det kan skyldes at jeg ikke kunne finde ud af at indstille det nye philips og ikke har gidet rode for meget i lyset af alt det andet.

Jeg har tendens til aldrig at skifte noget ud før det brænder sammen og vil gerne give lidt ekstra for at det er nogenlunde fremtidssikret og har i øvrigt en laptop win8 en android tablet og en android mobil og tiltales af tanken om et vist samspil, noget der også virkede meget overkommeligt med Samsung tvet.

Jeg har foreløbig udelukket Sony og Philips og har nu følgende spørgsmål:

1. Er der andre/bedre alternativer mht apps og smart tv muligheder samt brugervenlighed end samsung, som jeg syntes fungerede virkeligt fint på alle områder ?

2. Det væsentligste er selvfølgelig billedkvaliteten og kan jeg få en skærm til halvdelen af de omtalte og bare tilslutte en boks der kunne det hele på smartdelen kunne det være et fint alternativ, findes der sådan en løsning

3. Der er ikke den store prisforskel på en 7005 & 8005, er der nogen grund til at vælge 8005 modellen?

4. ER der i det hele taget nogen grund til at vælge den nyeste eller kan jeg lige så fint vælge en ældre, jeg ved ikke lige hvor meget de laver om, men var som sagt meget begejstret for smartdelen i 7005. Hvis ja hvilken

5. Jeg har yousee gennem antenne forening og læste noget om 800 MHZ forstyrrelser, jeg ved ikke helt om det påvirker mit valg af tv og om der så kunne være noget der var bedre end andet da jeg ikke helt forstår hvad det betyder, men har ikke verdens bedste signal i udgangspunktet
Af HaavardP
1. Jeg vil jeg anbefale deg å overveie Panasonic sin 60 serie framfor Samsung og Phillips. Panasonic har forbedret sin smart-tv funksjon betydelig fra i fjor til i år. Den er enkel å bruke, og fungerer meget godt. I tillegg har modellen en stilig design.
Panasonic sin mellom modell 55ET60 har fått god omtale i media. (se mitt innlegg vedr 55ET60 et annet sted på forum). Den har innebygd dekoder slik at du kan sette ditt kort direkte i apparatet istedefor å gå om dekoder. Er forberedt for YouSee i Danmark ifølge Elgiganten. I tillegg kan nevnes at Panasonic sine led modeller har IPS panel, noe som gjør at det er bedre å se et godt bilde fra sidene.
Personlig overveier jeg å velge 55ET60, alternativt 55DT60. Avventer test på på 55DT60 før jeg bestemmer meg, men tror begge modellene er meget gode.

2) 55ET60 er en LED-modell, slik at den fungerer best i en opplyst, eller delvis dempet belysning.

3) Det er vanskelig for meg å uttale meg om forskjellene på Samsung 7005 og 8005 da ikke kjenner modellene inngående. Allikevel er en vesentlig forskjell at Pansasonic sin led serie har passiv 3D i motsetning til Samsung som har aktiv 3D. Passiv 3D har den fordel at man unngår flimmer. Mange blir heller ikke så slitne i øynene av passiv 3D i motsetning til aktiv 3D. Brillene på passiv 3D er rimelige og trenger ikke oppladning, eller batteri. Ut ifra det jeg nå vet ville jeg valgt en modell med passiv 3D

4) På generelt grunnlag vil absolutt anbefale deg å velge den nyeste modell da det har skjedd mange forbedringer fra i fjor til i år, spesielt på Panasonic sine modeller.

5) Det beste hadde vært om du kunne forbedre ditt signal men det er kanskje ikke så enkelt. Vedr mulige 800 Mhz forstyrrelser kan du spørre hos en eller flere tv-forhandlere før du bestemmer deg for modell. Jeg mener selger sa til meg at Panasonic ET/DT serie ikke var berørt av forstyrrelser, men dette bør du undersøke nærmere selv.
Tak HaavardP

Har nu afleveret mit Philips tilbage.

Var så forbi fona og kigge på en Panasonic og en Samsung. Meget mod min vilje måtte jeg indrømme at Philips havde imponerende lyd (det eneste der imponerede, men lidt har også ret) Der sagde ekspedienten at lyden i Panasonic var bedre end Samsung mens brugervenligheden var nogenlunde ens.

De to jeg kiggede på var TXL55WT60Y (som måske er den dyre? den var nu også lækker... men dyr) og så anbefalede han faktisk plasma TXP55ST60Y som prismæssigt lå på linje med Samsung.

Hvad er forskellen på de to modeller og dem du anbefaler ?

jeg bliver nu også lidt i tvivl om det skal være led eller plasma....
Pieces skrev:Håber i alle kan hjælpe mig. Jeg kom forleden til at impuldskøbe et 46" Samsung 7005, som jeg egentlig var rigtig glad for men det virkede bare lidt skrabet da jeg kom hjem så returnerede det til butikken og erstattede det med et Philips 55PFL6678S. Det er jeg dog svært utilfreds med så det ryger også tilbage.

Det der mest irriterer mig er at Philips absolut ikke er brugervenligt, der er en masse ting jeg ikke kan få det til, og jeg synes ikke det er intuitivt. Herudover har det problemer med mit internet og jeg synes fjernbetjeningen reagerer dårligt og så er det bare generelt meget langsomt i alt hvad det gør. Ud over det ville jeg gerne have flere af de apps der var i Samsung som ikke er i philips plus at alle deres aps og anbefalinger er tyske. Alt sammen problemer der måske kunne løses, men det gider jeg ærligt talt ikke til den pris ;;)

Jeg overvejer nu at gå tilbage til Samsung F7005 bare i en 55 tommers, men vil helst ramme rigtigt denne gang, heraf tråden.

Jeg synes billedkvaliteten på begge er fin, måske lidt bedre på Samsung men jeg kan ikke udelukke at det kan skyldes at jeg ikke kunne finde ud af at indstille det nye philips og ikke har gidet rode for meget i lyset af alt det andet.

Jeg har tendens til aldrig at skifte noget ud før det brænder sammen og vil gerne give lidt ekstra for at det er nogenlunde fremtidssikret og har i øvrigt en laptop win8 en android tablet og en android mobil og tiltales af tanken om et vist samspil, noget der også virkede meget overkommeligt med Samsung tvet.

Jeg har foreløbig udelukket Sony og Philips og har nu følgende spørgsmål:

1. Er der andre/bedre alternativer mht apps og smart tv muligheder samt brugervenlighed end samsung, som jeg syntes fungerede virkeligt fint på alle områder ?

2. Det væsentligste er selvfølgelig billedkvaliteten og kan jeg få en skærm til halvdelen af de omtalte og bare tilslutte en boks der kunne det hele på smartdelen kunne det være et fint alternativ, findes der sådan en løsning

3. Der er ikke den store prisforskel på en 7005 & 8005, er der nogen grund til at vælge 8005 modellen?

4. ER der i det hele taget nogen grund til at vælge den nyeste eller kan jeg lige så fint vælge en ældre, jeg ved ikke lige hvor meget de laver om, men var som sagt meget begejstret for smartdelen i 7005. Hvis ja hvilken

5. Jeg har yousee gennem antenne forening og læste noget om 800 MHZ forstyrrelser, jeg ved ikke helt om det påvirker mit valg af tv og om der så kunne være noget der var bedre end andet da jeg ikke helt forstår hvad det betyder, men har ikke verdens bedste signal i udgangspunktet
Du kunne også overveje 55la740 fra LG de er også bruger venligt og har godt smart tv og har en Matic remote som er superfed.

Der er også lillebroen fra Samsung 55f6475 som for rigtig gode anmeldelser og kan det samme som 7 serie med smart. Har selv lige bestilt 46"
Af Jetsonboy
Køb Sony W905, kan ikke andet end at anbefalde dette tv!
Jeg hadde skrevet et langt svar til deg, så hadde jeg blitt logget ut, og hele innlegget forsvant.. forsøker igjen..

For det første anbefaler jeg deg å holde deg til forhandlere som kan tilby åpent kjøp. Selv velger jeg alltid forhandlere med denne servicen ved kjøp av dyrere elektriske artikler. Har i likhet med deg returnert produkter jeg ikke har blitt fornøyd med.

TXL55WT60Y er Panasonics toppmodell når det gjelder Led.
Ultraslankt design
IPS-panel med 3600 Hz BLS
Hexa-billedmotor
Clear Panel Pro
Passiv 3D
Twin-tuner
Smart Viera
Swipe and Share 2.0
Stemmestyring
Indbygget kamera
Fine funksjoner her er IPS-panel, Hexa-billedmotor, twin-tuner, smart Viera, og passic 3D.

TXP55ST60Y er en litt mindre påkostet plasma modell.
Infinite Black Pro-panel
2500 Hz FFD
Aktiv 3D
Smart Viera
Swipe and Share 2.0
Denne har kommet meget godt ut på diverse tester, og vil være et meget godt kjøp dersom man ser mye film i litt mørke omgivelser, og kan leve med aktiv 3D.

TXL55DT60 er Panasonics nest øverste LED-modell.
Ultraslankt design
IPS-panel med 1600 Hz BLS
Hexa-billedmotor
Clear Panel Pro
Passiv 3D
Twin-tuner
Smart Viera
Swipe and Share 2.0
Fine funksjoner her er IPS-panel, Hexa billedmotor, Passiv 3D, twin-tuner m.m.

TXL55ET60 er en mellomklassemodell med de viktigste funskjonene.
IPS-panel med 600 Hz BLS
Passiv 3D
Smart Viera
Swipe and Share 2.0
Fine funksjoner her er IPS-panel, smart Viera, og passiv 3D,

Jeg mener å ha lest et sted at det ikke skiller vesentlig på billedkvaliteten på Panasonics ulike Led-modeller. Spørsmålet blir heller hva du ønsker av ekstra funksjoner, og hva du er villig til å betale.

Mine to siste tv`er har vært plasma modeller. De har vært meget gode til film og vanlig tv programmer i litt dempet belysning.

En av de største ulempene med plasma er faren for retensjon og innbrenning.
Jeg har kommet til at jeg ikke lenger ønsker å engste meg for retensjon og innbrenning ved bruk at tekst tv, og data. Det ville vært veldig irriterende å oppdage at man har fått innbrenning på et panel til mellom 10 og 20 tusen, og etterpå finne ut at det hverken dekkes av garanti, reklamasjon eller trygghetforsikring.. :((

En fordelene med Led panelene til Panasonic er at de har passiv 3D. Den modellen du har fått anbefalt, TXP55ST60Y, har aktiv 3D.

DT60 modellen skal om kort tid testes av flatpanels.dk, og jeg er meget spent på resultatet av denne.

Syns både TXL55DT60 og TXL55ET60 virker interessante. :)
Har fått lest testen av TXL55DT60 og må innrømme at jeg ikke bare er litt skuffet.. :((
Hadde sett for meg å skulle gå over til LED-tv etter to plasma skjermer.

Har måttet gått en ny runde med meg selv, og heller nå mot plasma igjen.

Selv om jeg fortsatt er engstelig for å få innbrenning på grunn av bruk av tekst tv og data, er det ingenting som kan måle seg med en plasmaskjerm i litt dempet belysning. Dersom man er forsiktig med ovenstående bruk av skjermen tror jeg det skal gå bra.

Heller også mot å gå opp i størrelse. Sitter på 3,8 meters avstand, og vurderer en 65".

De modellene som virker mest interessante er TXP65VT60 og TXP65ST60.
Tak for update HaavardP.

Har du mon et link til den test du taler om ?

jeg må indrømme at jeg selv ikke er kommet videre, synes jeg blev lidt forvirret og endte vist med at tænke at hvis jeg nu ventede lidt, og så var der noget med en håndværker, så det kan ende med det må vente...

nu har jeg ferie i næste uge, å tror jeg jeg skal ha kigget lidt nærmere på den panasonic og led vs plasma...

har stadig heller ikke helt styr på hvad det med de 800 mhz betyder manden i fona vidste ingenting...
Her er linken til test av TX-L55DT60

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1374562474

Jeg har heller ikke kommet videre. Har noen prosjekter på gang i leiligheten som jeg tenkte jeg skulle gjøre ferdig før jeg går til anskaffelse av tv. Ser for meg kjøp i løpet av august.

En annen ting det kan være lurt å tenke over er hvilken sitteavstand du vil få til flatskjermen. Dersom sitteavstanden er nærmere 4 meter er det mulig du kan gå for en større skjerm enn 55"?

Jeg har en sitteavstand mellom 3 meter (lenestoler) og 3,8 meter (sofa), jeg vurderer å gå for en 65" istedenfor en 55".

Tror ikke det med 800mhz vil ha noen betydning dersom du går for en av 2013 modellene til Panasonic, men dersom selger ikke kan gi et tydelig svar på det, går det an å prøve å få med en klausul på at apparatet ikke vil påvirkes av 800 mhz på kjøpskvitteringen.
hvor er det godt du siger det. Jeg kom faktisk til at sige at jeg nu også syntes 55" så lidt sølle ud og folk tror jo jeg er sindsyg, men jeg kunne jo bare godt tænke mig at blive blæst lidt væk af det hele :D

tror nu bare jeg vil synes 65" kommer op i en prisklasse som jeg ikke helt har lyst til at deltage i hvis jeg ikke skal kompromitere prisen, der er jo også mange adre rare ting man kan bruge sine pengen på :p

Jeg har godt læst artiklen, men synes jo ikke jeg forstod det helt, og ekspedienterne er ikke til så meget hjælp heller...

Tak for link :-)

nu tjekkede jeg lige linket og så vidt jeg kan se har Fona wt60 til samme pris som dt ligger til på pricerunner, den skriver de jo er nummeret over. Var vist også den jeg kiggede på, vil bare gerne lige have den til at falde 25%...
Pieces skrev:Det væsentligste er selvfølgelig billedkvaliteten og kan jeg få en skærm til halvdelen af de omtalte og bare tilslutte en boks der kunne det hele på smartdelen kunne det være et fint alternativ, findes der sådan en løsning

(...)

Jeg kom faktisk til at sige at jeg nu også syntes 55" så lidt sølle ud og folk tror jo jeg er sindsyg, men jeg kunne jo bare godt tænke mig at blive blæst lidt væk af det hele.

Tror nu bare jeg vil synes 65" kommer op i en prisklasse som jeg ikke helt har lyst til at deltage i hvis jeg ikke skal kompromittere prisen, der er jo også mange andre rare ting, man kan bruge sine penge på.
Hvis du gerne vil op i størrelse og ikke allerede har valgt side til fordel for LCD (LED), kunne du overveje PS60F5505 fra Samsungs 2013-lineup. Her befinder vi os – som vanligt med plasma-tv – i et mere økonomivenligt prisleje.

Eller hvis det skal være en topmodel: F8505

● HDTVtest (review)

● AVForums (review)