Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum
Har lige købt mig et Panasoninic 55" Full HD 3D LED Smart-TV TX-L55ET60Y og er for så vidt godt tilfreds med skærmen. Særligt billedet og design kan jeg godt lide. Skærmen virker større end jeg forventede...vi sidder 3,3 til 4 meter fra skærmen.

Jeg har et par emner som jeg håber, at I kan hjælpe mig med ... vi har 14 dages returret, som vi hælder noget til at ombytte til en 46", da vi synes at tv'et virker meget stort. Vi købte den store model, da vi jo har ladet os fortælle at man normalt finder skærmene for små efter noget tid

Mine spg. er:

1. Vi synes at særligt fiktion (film mm.) virker utroværdigt...altså at man ikke lever sig så nemt ind i filmen, men meget let kan gennemskue at det foregår i et studie. Er der noget der kender dette problem og hvordan kan det løses? Jeg hælder selv til at en mindre skærm måske kan løse problemet? Eller har det noget med frekvens eller - det er 600 hz fjernsyn...??! Vi synes at dette er noget problematisk...når nu vi (vist nok) har købt et af de bedre LED-modeller!

2. Ældre film og en del udsendelser er ikke optaget i så god opløsning...vil I gætte på at det bliver noget bedre med et 46"? Jeg mener det bliver vel lidt mindre pixeleret og kornet på en mindre skærm?

3. Billedet er naturligt og flot, men Smart tv er ikke meget bevendt - synes jeg. Er der nogle der bruger Smart tv meget med gode erfaringer...? Jeg synes at det virker noget kluntet i Panasonic'en, så hvem er det gode producenter af Smart?.

Håber at I kan hjæpe mig med en løsning af ovenstående og fortælle mig hvorfor at det forholder sig sådan.
Mange tak for hjælpen og tak for et fantastisk forum...sikke mange kompetente indlæg.
Mvh
Rasmus
Måden man opfatter på er stærkt subjektiv, så hvad i finder bedst kan kun i selv vurdere.
Når det så er sagt synes jeg at en 55" passer fint til jeres afstand til skærmen og skiftet ned til en 46" er stort! Det vil jeg bestemt fraråde. Til nød 50" men ikke under!

Hvis i ikke allerede har gjort det, bør i eksperimentere lidt med indstillingerne på skærmen, der findes flere steder på nettet hvor andre har gjort en del/det meste af forarbejdet for jer og finpudsning af indstillingerne er et must.

Dette vil muligvis også afhjælpe det "falske" indtryk, om ikke fuldt, så i hvert fald en del, uden at jeg kan sige at jeg helt er med på jeres indtryk.

Det er velkendt at "almindelige" udsendelser, specielt de lidt ældre fremstår mindre skarpe og til tider ret kornede, det vil mindskes med en mindre skærm men det synes jeg personligt er et dårligt bytte, antallet af nuværende og kommende HD kanaler, blu-ray osv taget i betragtning, da disse jo står rigtig flot!

Smart tv er, selvom visse af de nyere modeller er betragteligt forbedret, stadig mindre smart end det gøres til og selvom der er forskel producenterne imellem, er man stadig langt bedre stillet ved at smide en bærbar på. Det er i hvert fald ikke noget man bør købe skærm efter.

Som en tilføjelse kan det nævnes at LYDEN jo naturligivs lægger betydeligt til filmoplevelsen og her rækker en soundbar ikke tilnærmelsesvis.
5.1 (som minimum) og det kan laves meget diskret og for rimelige penge. Det kan selvfølgelig også laves meget lidt diskret og for temmelig mange penge, afhængig af behovet :)
...de to svar er lige i skabet. Havde selv fundet ud af at slå IFC fra...og har set en film uden...helt anderledes...super kvalitet nu faktisk. Og mht. størrelse er jeg efterhånden også enig at 55" ikke er tosset. Min gamle Marantz sr5400 OSE er også kommet til sin ret. Så alt ialt er det hele super! Og mange tak for de meget fine svar! Rasmus
Jeg har det på præcist samme måde som trådstarter. Kvaliteten af det nye samsung f8005 jeg har købt, virker til at være så god, at noget af stemningen forsvinder i filmene.

Som der skrives af en anden, det virker lidt sæbeopera-agtigt nogle gange.

Film jeg har set før på "normalt" halvgammelt fladskærms-tv (5 år gammel) giver ikke den samme spændingsfølelse på dette nye tv fordi billederne simpelthen bare virker alt for livagtige.
@mostmighty:

Men du HAR forstået, at du let kan slå denne uheldige feature fra? Jf. denne og mange tidligere tråde?

Det har INTET at gøre med, at kvaliteten af TV'et er "for god".

Det har mere at gøre med misinformation og dårlig vejledning.
edinger skrev:@mostmighty:

Men du HAR forstået, at du let kan slå denne uheldige feature fra? Jf. denne og mange tidligere tråde?

Så man skal forsøge at finde det der hedder IFC og slå det fra? Hvad vil det typisk stå under i en tv-menu?
mostmighty skrev:
edinger skrev:@mostmighty:

Så man skal forsøge at finde det der hedder IFC og slå det fra? Hvad vil det typisk stå under i en tv-menu?

Panasonic kalder det IFC (Intelligent Frame Creation), så vidt jeg kan se i anmeldelsen af dit tv http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1371109845 kalder Samsung det "motion plus". Prøv de indstillinger der anbefales i testen.