Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af stof
Jeg har fået til opgave at kalibrere et Samsung tv fra 2010, vil jeg mene det fra.
Modellen er et ps42c430a1wxxh, problemet er bare at jeg ikke kan finde en kalibrerings guide herinde på siden, eller på google, er der nogen der kan hjælpe mig med en guide eller lign? Jeg har førhen også kigget på den guide der ligger herinde, den der kan bruges til de fleste fladskærme, men da der er mange specifikke guides til de enkelte fladskærme, så vil jeg gerne bruge en sådan en, håber i kan hjælpe! :)
Brugeravatar
Af edinger
stof skrev:arhh det gider jeg da ikke betale for, spild af penge.
Hehe... 8)

Nu skriver du godt nok "kalibrere", men jeg går ud fra, at det du mener, blot er "indstille". Altså at nå frem til et billede, som er noget bedre en fabriksindstillingerne. Og her skulle du være godt hjulpet med Flatpanels' "5 tips" (link).
Af jones31
stof skrev:arhh det gider jeg da ikke betale for, spild af penge.
Hvorfor er det spild af penge, du for det mest optimale billed ud af det, noget alle burde gøre.
Af stof
endinger Ja det jeg mener er at indstille det, så det ikke står på fabriksindstillinger længere. Dog synes jeg bare ikke at den 5 tips guide ikke virker nær så godt som nogle af de mere direkte til de enkelte tv.

Og Jones så vil jeg hellere gøre det selv, end at betale penge for det, hvis det er lige så nemt.
Af Lukasf
Kalilabrering de fortager sig i Elgiganten, Hi-fi klubben osv. er ikke nemt som sådan.. De har speciel Spyder udstyr til det og ka tag op til en time og få mest optimalt billed..
Men ellers ligger der os en rigtig go guide her på flatpanels der er meget værd at følge
Lån evt. en kalibrerings DVD fra en bekendt, eller køb en for et par hundrede hos HiFiKlubben, så er du godt på vej - ens egne øjne er et glimrende redskab til formålet og det lyder til at passe bedre med forventningerne til, hva det må koste :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med øjnene er, at de kan tilpassse sig hvad som helst, så hvis du har vænnet dig til en given indstilling, så vil du se ændringer som markant forskellige - og ikke nødvendigvis på den gode måde, selvom kalibreringen er korrekt. Hvis man er tilfreds med resultatet, så kan det dog principelt være hamrende ligegyldigt hvad måleudstyret siger. Det er jo dit TV og dig der skal se på det... ;)