Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har iøjeblikket en 22" CRT som jeg om ikke alt for længe havde forestillet mig skulle erstattes af en ny skærm.

Har i den forbindelse, for nylig, kigget lidt på udvalget af fladskærme hos "edbpriser" igennem og må sige jeg er mildest talt skuffet over at læse specs'ene. Syntes ikke fladskærmene har udviklet sig særlig meget siden jeg for et 1 år siden også kiggede.

Det der tiltaler mig ved fladskærm er størrelse, strømforbrug og fravær af "pulserende" billedrør.

Jeg efterlyser en fladskærm med høj kontrast og lav responstid og høj farve opløsning. Det tætteste jeg kom dette på edbpriser(ved at søge på specs) var Eizo's FlexScan S2111 serie.

Jeg går meget op i høj billedkvalitet, men er samtidig også et "legebarn", så min fremtidige skærm skal også kunne "følge med", når der spilles hurtige FPS skyde spil.

Kan nogen fortælle mig om nævnte skærm(e) fra Eizo's er det bedste der findes eller om der findes bedre alternativer?
Skal jeg evt. overveje deciderede "tv" skærme, for at finde bedre billed egenskaber?

Min drømme "flad" har min. en 10.000:1 kontrast og en min. 2 ms responstid og min. 24bit(farvekorrekt) farve opløsning(min nuværende CRT lever op til dette, pånær kontrasten som den overgår med en næsten 20k:1 kontrast).
Men disse specs. syntes såkaldte "PC TFT'ere" at halte gevaldigt bagefter.... :(

Håber på at blive positiv overrasket! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At nå et kontrastforhold der ligner 10000:1 er utopi. De bedste paneler i dag kan præstere 1500:1 uden dynamisk kontrast - dynamisk kontrat er et rent buzzword og kan ikke bruges til noget i denne sammenhæng.

At få 2 ms ud af et PVA eller S-IPS panel er desuden ikke lige om hjørnet. Det er muligt at man kan opnå 2 ms i en enkelt gråtone, men overall sker dette heller ikke foreløbigt.

Så nej: Der kommer ikke noget indenfor en overskuelig fremtid der kan matche det du efterspørger. Så enten må du leve med din CRT eller også må du nedjustere dine krav.
Af Mr.DJ
Hej yakken!

Ved godt der pt. er ingen PC fladskærme der kan leve op til mine "drømme specs". Også derfor de blev navngivet således.

Men var nu mest interesseret i at høre, hvilke modeller der kommer nærmest mine specs. Nogen foreslag? :)

Og så lidt galde fra mig: Syntes iøvrigt det er sørgeligt at der ikke er sket mere på "PC fladskærm" fronten, taget i betragtning at CRT monitoren er godt på vej ud af markedet og alternativet leverer en mærkbar dårligere billedkvalitet. Men ok, det er vel heller ik nødvendigt, sålænge folk bliver ved med at falde på halen over at de kan købe "fætter BR" fladskærme til en tusse, som oven i købet ser godt ud på skrive bordet...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu skal jeg ikke udtale mig om den CRT du selv har stående, men den NEC FP955 jeg selv udskiftede for et par år siden kunne nu altså ikke leve op til den billedkvalitet jeg får fra de to jeg har stående nu. Den var langt hurtigere til spil, ja, men det er vist også det eneste jeg savner.

Er du sikker på at din utilfredshed ikke nærmere ligger i at en fladskærm giver et anderledes billede end den CRT du har nu, frem for at billedet er dårligere? Jeg har lidt svært ved at tro på at farverne er markant bedre på din CRT. Selv om kontrasten på din CRT i teorien kan komme ret højt op, så er det jo kun en effekt af at der er slukket for lyset i den sorte farve - et S-PVA panel kan trods alt komme et godt stykke under 0.1 cd/m2 hvilket i alle praktiske henseender er temmelig sort.