Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pinoh
Er fænomenet noget der er blevet mere udbredt med årene. Havde et PX10y og oplevede aldrig problemer i den retning.
Er Retention og burn in, noget man skal regne med som en risiko ved at vælge plasma nu om dage ?
For så kan jeg sagtens forstå teknologien er på vej ud. Bare ærgeligt når nu det er så fantastiske billeder de leverer.

Er lidt betænkelig ved at give 10000 kr for en GT60 og så med risiko for det ikke kan anvendes.
Brugeravatar
Af edinger
Det korte svar er ja.

Det lange svar med forbehold og mellemregninger – som der er ofret kilometervis af spalteplads på – vil jeg foreslå, at du finder frem ved at bruge søgefunktionen.
Af allo
kommer an på hvad du mener med 'anvendes'...

jeg har godt nok et VT30 men har ikke hørt at de nyeste skulle være bedre på det punkt

jeg oplever ikke andet end problemer med det du taler om (lige meget om det er pga.teks-tv eller spil - selv om at jeg ikke spiller ret meget/længe ad gangen) - men uanset hvad så kan du glemme alt om retention og burn-in fri plasma om det er en 2011 eller 2013 model...
Af pinoh
Tak for svar.

Oplevede ikke noget på mit gamle plasma.
Så er spørgsmålet om det er mig der ikke er særlig god til at spotte den slags. Eller om jeg har været heldig.

Er det noget som alle ser. Eller er det individuelt.

Til dig med vt30

Vil du vælge plasma igen ?
Brugeravatar
Af edinger
Fænomenerne fik en uheldig opblusning ifm. introduktionen af 3D. En 3D-skærm har derfor automatisk større risikopotentiale end en 2D-skærm som din.
Af pinoh
kan så regne ud at det ikke var så smart af mig, at sælge mit gamle Panasonic plasma ( noget med px10 y ) :-)
Inden jeg har købt et nyt,
Men der er vel også sket noget i udviklingen på de godt 3 år.
Brugeravatar
Af edinger
pinoh skrev:Men der er vel også sket noget i udviklingen på de godt 3 år?
Næh... i hvert fald ikke, hvad angår resistens over for retention og burn-in (på 3D-skærme).
pinoh skrev:For resten, kan man så købe et plasma uden 3D? Et der svarer til mit gamle px10y ?
Det skulle i så fald være X60. I sidste års lineup var der flere modeller at vælge imellem.
Af allo
ingen reklamationret på sådan noget...

de reklamerer med 'spilleoplevelse udover det sædvanlige' og 'ultimativ billedkvalitet i 2D og 3D' og 835 andre 'vi er de bedste' og blablabla men læser man hvad der står på side 13 i manualen (VT30) så står der sort på hvidt noget der er sssååå til grin at det burde være forbudt men...- bedøm selv :) :

"Lad ikke et stillbillede blive stående i lang tid.
Dette bevirker, at billedet forbliver på plasmaskærmen (“billedbibeholdelse”). Dette regnes ikke for en fejlfunktion og dækkes ikke af garantien.
Typiske stillbilleder : • Programnummer og andre logoer • Billede vist i 4:3 indstilling
• Videospil • Computerbillede
For at forhindre billedbibeholdelse, sænkes kontrasten automatisk efter et par minutter, hvis der ikke sendes nogen
signaler
eller udføres nogen betjeninger."

med mindre at man ser en blu-ray/dvd film så intet andet af ovennævnte kan undgås - nævn et spil hvor der ikke er health-bar eller lign. så godt som konstant på; eller en tv-kanal...- eller Skype logo eller hvad man nu bruge sit tv til (ud fra hvad det kan ifølge deres reklamer m.m.)

nej, det ville jeg ikke (mht.om jeg ville vælge et plasma tv igen) - og absolut ikke en top-model til jeg ved ikke hvor mange penge...- nej, ellers tak
Af Hjarsen
Tror vist roligt du ikke behøver bekymre dig omkring dette i disse dage.. Det var mere for 6-8 år siden det forekom. :) Folk der snakker om det i dag, har bare haft det i hovedet siden dengang.
Af kronholm
Nåååå, det var derfor at der var så mange problemer med på panasonics 2011 og 2012 modeller. Men hvis man zoomer nok er problemet der jo ikke... Pinligt.

Hj du har tydeligvis ikke fulgt med i debatten det seneste år, så du bør nok ikke komme med dine ekspert-erklæringer. Til gengæld kan du sige du ikke har problemer med dine 2013 modeller, og det er da positivt. Jeg har dog også set folk skrive at de har burn-in på vt60.
Af zappedronningen
Hjarsen skrev:Tror vist roligt du ikke behøver bekymre dig omkring dette i disse dage.. Det var mere for 6-8 år siden det forekom. :) Folk der snakker om det i dag, har bare haft det i hovedet siden dengang.
6-8 år siden. Uha som tiden flyver. Og her troede jeg det kun var 6-9 måneder siden, jeg bøvlede med de to VT50, jeg havde i stuen.
Og ja nogle påstår burn-in ikke forekommer længere, medmindre man har samme billede på skærmen i flere døgn i træk, og at det jeg oplevede ( det hvide i logoerne efterlod mørke skygger) "bare er retention". Og ja det gik da væk igen med tiden, men kunne være der i dage eller ugevis. Ja de to logoer, der var på det jeg lånte af forhandleren, gik ikke helt væk i løbet af de par måneder, jeg havde tv'et.
Det siges, at årets modeller er mere modstandsdygtige. Ihvertfald overfor den lysende retention. Men den mørke er der nu nogle, der har haft problemer med.
Brugeravatar
Af edinger
Hjarsen skrev:Tror vist roligt du ikke behøver bekymre dig omkring dette i disse dage.. Det var mere for 6-8 år siden det forekom. Folk der snakker om det i dag, har bare haft det i hovedet siden dengang.
Det er simpelthen useriøst det der, Hjarsen.