Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Altså klar, som i at man som almindelig bruger både har råd til det(10.000kr for en 50" ca.) og der er indhold til det(Streaming,TV osv.)?

Står pt. i den situation at jeg trænger til en ny skærm, min gamle Pana px80 har tjent mig godt i en del år nu. Har kigget på en ST60 i 50", og er rimelig lun på den. Men kan se der allerede bliver lanceret 4K tv i år, og det kunne godt se ud som om udviklingen virkelig tager fart nu.

Må indrømme at selvom mit gamle TV har været super, så købte jeg det på et skidt tidspunkt, havde jeg ventet 6-12 måneder dengang kunne jeg have fået et i full hd l
og med dvb-c tuner(Noget mere fremtidssikret). Vil gerne undgå at ende i samme situationen igen, hvor jeg køber lige inden udviklingen rigtigt tager fart :s

Hvad er jeres tanker?
Realistisk set kan ingen svare på dit spørgsmål, for ingen har en krystalkugle. Folk kan komme med mere eller mindre kvalificerede bud, men intet sikkert svar.

Hvis du ikke kommer med på 4K vognen, vil der komme en ny dille efter den (8K måske) og inden da eller efter den vil OLED komme, osv. Du kan blive ved med at vente.

For nylig skrev HDTVtest, at Sony ikke vil lancere deres 4K tv og afspillere i Europa. Ergo kan vi risikere, at nogle af de andre producenter gør det samme.

Du spørger jo både til indhold og tv, endda til 10.000 kr. - går ud fra, at du mener en 50". Igen: ingen ved det, især ikke hvornår du vil kunne få et 50" tv til 10K.

I stedet for at glæde dig over, at du fik et godt tv for nogle år siden, ærgrer du dig over, at du ikke ventede og købte et bedre tv. Hvis det er din generelle indstilling til elektronik, vil du aldrig være tilfreds, for uanset hvad du køber, vil du kunne købe noget bedre om 6-12 mdr. Ved ikke om du har lagt mærke til det, men producenter udsender nye produkter på markedet ca. 1-2 gange om året.
Det er ikke så meget det at der kommer noget bedre om 6 måneder, det er jeg klar over. Det er mere om man køber lige inden, der sker et markant hop i teknologien. Kan huske jeg fik at vide der gik laaaaaang tid inden digitalt tv ville vinde frem da jeg købte min gamle skærm, men vupti så kørte bussen, og det var lidt surt ikke at have den rigtige tuner :s

Har som sagt været glad for min px80, men tidspunktet var mindre heldigt. Men du har selvfølgelig ret i det er svært at spå om fremtiden, men et kvalificeret gæt skader vel aldrig :-)
Et skøn: der vil gå mindst 3-4 år før 4K bliver udbredt nok til at den alm. forbruger vil få glæde af teknologien (dvs. streaming til masserne, afspillere og materiale på skive) samt kunne købe et 46"-50" tv til omkring de 10K.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tror det kommer til at gå hurtigere end vi tror. Man kan allerede få 4K-tv til lave priser i USA. Kvaliteten er naturligvis ikke i top, men kinesiske Seiki sælger en 50" for 1100 dollars og en 39" for 699 dollars. Det er ganske uhørt, men de kinesiske skærmproducenter prøver for alvor at slå igennem her i overgangen fra Full HD til 4K og også fra LCD/plasma til OLED.

Men der er stadig mange ubekendte, f.eks. HDMI. Der skal en ny HDMI standard til at levere 4K i højere frame rate end 30 Hz. Den nye version skulle efter sigende være lige på trapperne, så jeg tror ikke det er usandsynligt at visse af de modeller der kommer ud her til efteråret får HDMI 2.0, men det vides bare ikke med sikkerhed endnu.

Jeg tror ikke de første store 4K-indholdstiltag kommer fra producenterne selv. Jeg forestiller mig f.eks. at Netflix kommer til at rykke en del hurtigere på det punkt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det vælter i øvrigt ind med annonceringer af nye 4K-skærme lige for tiden (se forsiden). Jeg er ret sikker på, at vi bliver meget klogere på tingene i forbindelse med IFA. Jeg skal nok punke producenterne for at komme ud med detaljerne :-)
Rasmus, hvordan er de 4K skærme, der allerede er på markedet i USA?
Er det ikke KUN opløsningen, der er bedre, eller er de andre ultra-HD features også med?

Umiddelbart så ser jeg intet interessant i 4K skærme på 50", med mindre der også følger det højere farvespektrum med, og hvis det er tilfældet, så deler jeg PhDreams bud på en 3-4 års udsigt, for der er simpelthen for mange ting, der skal på plads inden i forhold til forbindelser samt fysiske medier eller streaminghastigheder.

Hvis man skal være en af de første til at få en skærm med højere opløsning end Full-HD i 50" - præcis som man kunne gøre det for år tilbage med Full-HD på en 32" skærm, så drejer det sig vist mere end om at overbetale for de flotte specifikationer end for selve billedkvaliteten.

Trådstarter: Jeg forstår udmærket, at du er ærgerlig over at købe et tv uden tuner så kort tid inden, de var i alle tv, men jeg tror ikke, det er værd at vente på ultra-HD. SÅ tæt på er det simpelthen ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Sonys skærme er de samme som her i DK, så de har op til x.v.color farver, men ikke Rec.2020. Seikis skærme er jeg ret sikker på kun har "normal" HD-farverum. De andre ved jeg faktisk ikke særlig meget om endnu. Det er også nyt for mig, at de kommer nu. Jeg vidste ikke så meget konkret på forhånd.

Mht. tuner-delen, så har vi jo ikke engang tv-kanaler i Full HD, så jeg tror bestemt ikke det er tv-kanal-broadcasterne, som skal drive 4K i starten. Jeg har heller ikke hørt noget om, at DVB skulle være tæt på 4K-understøttelse.
Af Snurrerundtlyd
Rasmus Larsen skrev:Man kan aldrig få 4K-tv til lave priser i USA. Kvaliteten er naturligvis ikke i top, men kinesiske Seiki sælger en 50" for 1100 dollars og en 39" for 699 dollars.
Mener du ikke: "Man kan allerede få 4K-tv til lave priser i USA."
Af Snurrerundtlyd
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1373608379
LG PRÆSENTERER 65 OG 55" ULTRA HD-MODELLER

LG har allerede et gigantisk 84” Ultra HD-tv, men det er uden for rækkevidde for de fleste. LG lancerer nu mindre Ultra HD-tv, der rulles ud i USA nu og som kommer til Europa snart.

...LGs LA9700 Ultra HD-tv er netop sluppet fri i USA, hvor de koster hhv. 7.999 og 6.999 dollars, hvilket gør dem dyrere end både Sony og Samsungs pendanter. Skærmene kommer til Europa snart, formentlig i forbindelse med IFA 2013 udstillingen i Berlin til september.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Snurrerundtlyd skrev:
Rasmus Larsen skrev:Man kan aldrig få 4K-tv til lave priser i USA. Kvaliteten er naturligvis ikke i top, men kinesiske Seiki sælger en 50" for 1100 dollars og en 39" for 699 dollars.
Mener du ikke: "Man kan allerede få 4K-tv til lave priser i USA."
Haha ja :D

Det er i øvrigt disse to jeg tænker på. 50-tommeren er nu en del under 1000 dollars.

Seiki 50":
http://www.amazon.com/Seiki-Digital-SE5 ... eiki+4k+tv

Seiki 39"
http://www.amazon.com/Seiki-Digital-SE3 ... eiki+4k+tv