Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af qedha
Jeg er helt ny på fladskærmsområdet. Jeg har lige erhvervet mig et Grundig 46 VLE 6239 BM. Det der tiltalte mig var at de eftersigende gør mere ud af lyden hos Grundig, og den er også OK. Men noget jeg synes ikke er så godt er at der sagtens kan være en del slør ved bevægelser. Det skulle ellers være et mellemhurtigt TV med 100 Hz på panelet og 400 af de beregnede Hz. Men da jeg er helt ny, så kan det jo være at sådan er det generelt på faldskærms TV. Der var også en kanal, hvor det nærmest var lysbilledshow (lidt overdrevet).

I morges under TV2 morgen TV så må man sige at personerne i forgrunden står rigtig flot og skarpt. Men det kan godt give sådan en 3D effekt med de skarpe billeder, men det er måske bare noget man skal vende sig til.

Jeg satte en Olsen Banden DVD på for lige at teste DVD på noget som ikke var helt nyoptaget, og det var utrolig detalieret og noget bedre billede end jeg lige havde regnet med. Men det gav samtidig også den effekt at det hele virkede mere studie eller kulisseagtigt, måske er det fordi det afslører mere end de gamle billedrør som jeg er vant til.

Så var der formatet på visningen af DVD. Der står 16:9 eller 1 til 1,77 (som også er 16:9). Men på standart indstilingen på TV'et (som er 16:9) vises det med bjælker i top og bund, så det virker alt for bredt og udstragt. Jeg fandt så en indstilling som vist hed "letter" den fyldte hele billede i højden. Ved et stilbillede og sammenligning med 16:9 kunne jeg se at den fyldt det godt og vel, idet der faktisk manglede en lille smule af top og bund. Denne visning syntes eller naturlig i proportionerne.

Så mind spørgsmål er.
Det mend at der er slør, er det bare noget man skal accepterer at sådan er det med faldskærms TV, dels fordi de ikke her hurtige nok og dels fordi det afslører alt. (Jeg vil ikke slippe 15.000 for at få 200/800 Hz.)

Det med at det virker kulisseagtigt og afslørende på den måde, er det noget man kan indstille sig væk fra, eller er det bare noget man vender sigt til og det skyldes den større skarphed.

Og er det andere der har testet det med formater og DVD.

Kan det i øvrigt være fordi at det måske er i overkanten af størrelse, der er 3,7 m fra væg til væg, så man sidder vel 3 m fra med øjne til skærm. Det virkede ikke så skræmmende stort som jeg først havde frygtet, men måske et 42" vil være mindre afslørende.
Hej, du skal huske og sætte memc under billedindstillinger på høj så er de 100 Hz aktiveret.

Stil den evt efter biografprofilen, hvis du ikke helt har styr på hvordan billedet indstilles korrekt og slå de forskellige kredsløb fra.
Af THM
Du slipper for det kulisseagtige ved at slå memc fra, har lige været i sommerhus hvor der var et100hz grundig og så tydelige fejl og artifacter i billedet indtil jeg slog memc fra.
Jeg brugte det dog under touren da panelet er ret sløvt,
Men til alm. Tv. Og film er der uudholdeligt. Ellers er jeg enig med jones indstillinger....
Af qedha
Tak for de svar jeg har fået. THM skiver at panelet er ret sløvt, hvad vil det sige, er det på dette tv eller. Jeg troede 100 Hz på panelet var ok, der er jo mange med 50 Hz, men det er måske ikke det som menes. Jeg vil teste det med memc det må kunne findes nemt.

Er det et dårligt TV og er der bedre alternativer i den klasse ca. 6.000. Det er jo svært at vælge. Jeg satte pris på det med at lyden skulle være bedre og at de 100/400 hz netop skulle mindske slør ved bevægelser kontra 50/100 Hz. Der er heldigvis 14 dages returret.

Har hørt fra en kammerat, at den lidt mindre skærm skulle være mindre afslørende på fejl.
Af THM
Det var en lille 32" i sommerhuset, fra sidste år, så nok ik samme model som din,
De hurtige panoreringer i cykelløb blev ret sløret så forsøgte mig med memc på høj hvilket hjalp lidt, og lod ikke så meget mærke til fejlene i cykelløb. Til alm. Tv og film fulgte tv'et fint med og memc bidragede udfra mit synspunkt ret negativt til gengivelsen af bevægelse.

Derhjemme er jeg vant til en lg plasmaskærm, som har ret skarp bevægelseshåndtering uden brug af kunstigt beregnede billeder(hz systemer)

Personligt ville jeg ikke gå efter et grundig, men vil ikke udtale mig om din model er god eller ej da jeg ikke kender den. Men vil umiddelbart mene plasmaskærme i prisklassen er bedre, men det er der utvivlsomt andre der er uenige med mig i ;)

Den bedste lcd skærm jeg selv har set under normale stueforhold er sony hx855 den syntes jeg gjorde det rigtig godt efter billedet blev indstillet og motionflow slået fra(jeg så tydelig soap opera effect med motion flow på "tydelig", som ellers er anbefalet i testen, dog så jeg ikke artifacter)
Den er dog over dit budget.