Maggeoak skrev:Kan man så ikke pudse det hele af
Det kan man sikkert. Når du allerede har fået sledet noget af så kan du vel også slide resten af. Det er vel et spørgsmål om at bruge nok knofedt.
Maggeoak skrev:og selv klæbe en ny på mon?
Nej
Maggeoak skrev:Eller findes der evt. Nogle der kan ligge ny coating på for billige penge.
Nej det tvivler jeg stærkt på.
Coating er en meget dyr process selv i produktion, hvis den er noget værd.
Jeg har selv arbejdet hos i udviklingsafdelingen hos B&O omkring eller lidt efter de de begyndte med antirefleks-coating (Det var på billedrørs TV som AV9000 og Avant). Den antireflekscoating B&O anvendte kostede omkring hele 3000 kr. pr. frontglas. Du kunne købe et helt Prosonic TV (som dog var uden anti-refleksbehandling) i samme størrelse til samme pris som B&O betalte for antirefleks-behandlingen alene. B&O anvendte op til 3 lag antirefleks-behandling, et på selve billedrøret, et på bagsiden af frontglasset og et på forsiden af frontglasset. Det skyldes at der skabes refleksioner på alle overflader, ikke bare forsiden. Det coating-firma B&O anvendte var hollandsk eller tysk, hvis jeg ikke husker helt forkert. Men jeg kan ikke huske hvad det hedder, men har vist nævnt det et sted på nettet engang for mange år siden.
Jeg tvivler stærkt på der findes firmaer der re-coater skærme og det ville formegentlig også koste mere end at købe et nyt TV eller et nyt panel, så der ville nok slet ikke være noget marked for det, selv hvis det var et stort problem at coating blev ødelagt.