Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Som emnet siger, så er jeg på udkig efter en harddisk recorder.

Recorderen skal stort set udelukkende bruges til at optage fodbold med og der er ikke behov for at dette er i HD. Efterfølgende SKAL det være muligt at overføre optagelserne fra recorderen til computer.

Så billigt som muligt, samtidig med at kvaliteten er acceptabel, er at foretrække.

Har I nogle bud/erfaringer?

Jeg er abonnent hos Viasat, hvorfor en Samsung SMT-S7140 til 1.099,- som de kører med, er en mulighed. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt den giver mulighed for at flytte optagelserne fra recorderen efterfølgende?!

På forhånd tak!
Mig bekendt eksisterer der ikke nogen digitale harddisk recordere på markedet, der gør det muligt at kopiere/overføre det optagne til Pc'en, da de alle optager i krypteret form til harddisken og dermed udelukker at det kan afspilles på andre medier, som Pc'er og lign.

Man skal ud i noget med analog optagelse på Pc'en, hvis man vil ha en udsendelse overført fra harddisk recorderen eller evt. bruge Pc'en som optager af den ønskede tv kanal, ved hjælp af en indbygget digital tv modtager i Pc'en, men selv med den metode, vil optagelsen være krypteret og dermed ikke redigerbar !

Det er dog stadig muligt at optage de analoge kanaler, hvis man har nogen - men digital kopiering er der spærret af for både teknisk og lovmæssigt !

Håber det besvarer dit spørgsmål så nogenlunde :)
RockMedØerne skrev:Mig bekendt eksisterer der ikke nogen digitale harddisk recordere på markedet, der gør det muligt at kopiere/overføre det optagne til Pc'en, da de alle optager i krypteret form til harddisken og dermed udelukker at det kan afspilles på andre medier, som Pc'er og lign.

Man skal ud i noget med analog optagelse på Pc'en, hvis man vil ha en udsendelse overført fra harddisk recorderen eller evt. bruge Pc'en som optager af den ønskede tv kanal, ved hjælp af en indbygget digital tv modtager i Pc'en, men selv med den metode, vil optagelsen være krypteret og dermed ikke redigerbar !

Det er dog stadig muligt at optage de analoge kanaler, hvis man har nogen - men digital kopiering er der spærret af for både teknisk og lovmæssigt !

Håber det besvarer dit spørgsmål så nogenlunde
Vil du være god at henvise til relevant lovmateriale, der forbyder digital optagelse til privat anvendelse. I givet fald skal jeg have meldt min harddiskoptagerproducent til politiet.
Er ikke noget der forhindrer digital kopiering til privat anvendelse, hvis man har købt sig den rettighed over materialet eks. DVD'er og den slags - den ret har man ikke tilkøbt sig over f.eks. Tv udsendelser, film på tv osv. !

Hvilken digital harddisk optager har du, som gør det muligt at kopiere optaget digital tv over på f.eks. en Pc - er jo lige netop en sådan RuneK efterlyser og jeg er sikker på at det har hans interesse :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lovgivningen herhjemme er ret oldnordisk når det kommer til digitale kopier, men dét der ikke er tilladt er at bryde en kopisikring.

Der har været lidt skriverier rundt omkring om, at muligheden for at bruge en indbygget HDD optager var betinget af, at producenterne krypterede deres indhold, så man ikke kunne tage optagelserne med rundt - dvs. at de både var bundet til det givne TV, og at man ikke kunne lave en kopi til eks. en DVD. Dette er dog ikke noget der er lovgivet om, da vores egen lovgivning jo blot forholder sig til krypteret vs. ikke-krypteret.

Når branchen som helhed således har valgt, at optaget indhold er krypteret, så er det det ikke defineret som nogen lov, men nærmere bare good-practice. Så vidt jeg ved så kan du faktisk godt gemme optagelser fra eks. LG's HDD optager på en USB-stick, men jeg er ikke helt sikker på, om du kan læse filerne andre steder. Panasonics HDD-optager kan vist også gemme ganske u-krypteret.
RockMedØerne skrev:Er ikke noget der forhindrer digital kopiering til privat anvendelse, hvis man har købt sig den rettighed over materialet eks. DVD'er og den slags - den ret har man ikke tilkøbt sig over f.eks. Tv udsendelser, film på tv osv. !

Hvilken digital harddisk optager har du, som gør det muligt at kopiere optaget digital tv over på f.eks. en Pc - er jo lige netop en sådan RuneK efterlyser og jeg er sikker på at det har hans interesse
Jeg kan jo ikke politianmelde harddiskoptagerproducenten på basis af noget, du tror. Henvisning til lovtekst, tak.
Jeg kan jo ikke politianmelde harddiskoptagerproducenten på basis af noget, du tror. Henvisning til lovtekst, tak.
Det har du sikkert heller ikke tænkt dig at gøre uanset hvad O_O

Nu handler den her tråd jo ikke om hverken ophavsret eller politi anmeldelse, eller dine behov for den sags skyld, men blot om at hjælpe RuneK med at finde en harddisk optager, der passer til det behov han har, hvis det er muligt :) Ang. det lovmæssige så har Torben belyst det fint nok, at det ikke er lovligt at bryde krypteret materiale i Danmark :)

Jeg kender ingen HDD optagere der kan det RuneK beder om, men du gir udtryk for at vide besked med en der kan - du "glemte" bare at oplyse hva den hedder, så RuneK evt. kan få en magen til :)
RuneK skrev:Som emnet siger, så er jeg på udkig efter en harddisk recorder.

Recorderen skal stort set udelukkende bruges til at optage fodbold med og der er ikke behov for at dette er i HD. Efterfølgende SKAL det være muligt at overføre optagelserne fra recorderen til computer.

Så billigt som muligt, samtidig med at kvaliteten er acceptabel, er at foretrække.

Har I nogle bud/erfaringer?

Jeg er abonnent hos Viasat, hvorfor en Samsung SMT-S7140 til 1.099,- som de kører med, er en mulighed. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt den giver mulighed for at flytte optagelserne fra recorderen efterfølgende?!

På forhånd tak!
Du er nød til og købe Viasats egen maskine. Du vil ikke kunne få indholdet ud. Jeg har en s7140 aldrig brugt du kan købe for 700,- hvis det er.
RockMedØerne skrev:
Det har du sikkert heller ikke tænkt dig at gøre uanset hvad

Nu handler den her tråd jo ikke om hverken ophavsret eller politi anmeldelse, eller dine behov for den sags skyld, men blot om at hjælpe RuneK med at finde en harddisk optager, der passer til det behov han har, hvis det er muligt Ang. det lovmæssige så har Torben belyst det fint nok, at det ikke er lovligt at bryde krypteret materiale i Danmark

Jeg kender ingen HDD optagere der kan det RuneK beder om, men du gir udtryk for at vide besked med en der kan - du "glemte" bare at oplyse hva den hedder, så RuneK evt. kan få en magen til
- endnu et pletskud fra RockMedØerne
Ramte nu ikke helt plet - der skulle egentlig have stået at det ikke er lovligt at bryde kopisikring og ikke kryptering, som jeg fik skrevet :) Kryptering og landekode må man gerne bryde, hvis det er nødvendigt for at kunne kopiere og afspille medier, som man har købt rettighed til, på andre enheder i hjemmet :) Men tilbage til RuneK igen :)
jng skrev:
RockMedØerne skrev:
Det har du sikkert heller ikke tænkt dig at gøre uanset hvad

Nu handler den her tråd jo ikke om hverken ophavsret eller politi anmeldelse, eller dine behov for den sags skyld, men blot om at hjælpe RuneK med at finde en harddisk optager, der passer til det behov han har, hvis det er muligt Ang. det lovmæssige så har Torben belyst det fint nok, at det ikke er lovligt at bryde krypteret materiale i Danmark

Jeg kender ingen HDD optagere der kan det RuneK beder om, men du gir udtryk for at vide besked med en der kan - du "glemte" bare at oplyse hva den hedder, så RuneK evt. kan få en magen til
- endnu et pletskud fra RockMedØerne
Men hvorfor hjælper du ikke trådstarter med at besvare hans spørgsmål?