Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
Jeg ved dette emne, har været oppe tidligere, men jeg synes lige, at jeg vil dele min historie med jer andre, der også kan risikere, at komme i samme klemme som mig, hvis I ikke læser det med småt...
Jeg var i Fona, Esbjerg d. 17/6, hvor jeg kiggede på nyt tv, som supplement til min projektor.
Sælger var meget venlig og ivrig efter, at jeg bare kunne vælge et tv samme dag, og så vente med betalingen til d. 1/8, så ville han udfylde papirerne og lade tvét stå klar til, når jeg hentede det. Han ville også gerne sælge en forsikring, som jeg kunne afmelde inden for de 14 dages returret.
Jeg blev overtalt, og endte med et LG 47 " LED til 3999,-.
Jeg hentede det 2 dage senere og pakkede det forsigtigt ud, lod alt plastik sidde på, brugte mine egne batterier til fjernbetjeningen og passede på med den medfølgende brugsanvisning.
5 dage senere falder jeg over et tilbud på et Panasonic 50X60 plasma, der bliver solgt i Computercity til 2999,-.
Jeg køber også dette, og vurderer dette til et bedre og samtidig billigere tv, hvorfor jeg retter henvendelse i Fona, hvor jeg beder dem om, at tage tvét retur.
Dette nægter de, da de henviser til, at varen skal leveres i ubrudt emballage, hvilket jeg aldrig tidligere har tænkt over, når jeg eksempelvis har handlet i Elgiganten mm..
Jeg gør dem så opmærksom på, at Elgiganten vil køre tilbud på LGén i denne uge, til 2999,-, altså 1000,- mindre end jeg skulle betale d. 1/8.
Jeg stiller tvét og tilbyder at betale de 2999,., som jeg kan købe selvsamme tv til i Elgiganten, og derefter sælge det til en kammerat, men det vil de ikke matche, da det er et såkaldt "kø-tilbud", og det derfor ikke er med i deres prisgaranti-ordning.
Jeg bliver informeret om, at tvét er mit, at de vil trække 3999,- pr. 1/8, og vil stå på deres lager, til det bliver afhentet. Jeg bliver oplyst om, at jeg evt. kan sælge det i Den Blå Avis.
Jeg har efterfølgende læst deres salgspolitik igennem, og kan se, at de jo nok har retten på deres side, men det er jo nok den dårligste "service", jeg nogensinde har oplevet.
Jeg har kontaktet min bank, og spurgt ind til, om man kan spærre transaktionen, der i følge aftale skal ske d. 1/8, men det mente de ikke, at man kunne, når kortet var kørt igennem.
En masse besvær, blot fordi, man regnede med, at servicen hos Fona, var lige så god eller bedre end hos de såkaldte "STORE", men servicemindede kæder...
Hvad mener I, skal jeg hente tvét og betale de 3999,., og sælge det videre med tab, eller er der en anden løsning???
Hilsen den "Godtroende"...
Af Daniel Buje
Du kan ikke komme uden om at betale, og hvis pengene ikke er tilgængelige pr betalings dato, kommer der bare en rykker, og til sidst inkasso. Hvis jeg var dig ville jeg hører om de ville tage tv'et retur med en dekord, fx til 500 under betalte pris, da de sagtens burde kunne sælge tv'et med et afslag på 500, pga fejl på emballage. Held og lykke med din 'sag' er dig desværre bange for den ikke taler i dit favør.
Den er lidt tricky, da de 14 dages returret jo udelukkende er baseret på deres goodwill og ikke noget du automatisk ka kræve af en handel foretaget i en fysisk forretning, men hvis der er givet skriftligt tilsagn om 14 dages returret, ville jeg hænge dem op på den - evt. via forbrugerklagenævnet ! Hva varen angår, så kan de kun kræve at den leveres tilbage i væsentlig samme stand som ved modtagelsen, præcist efter de samme vilkår som ved nethandel, om emballagen er brudt eller ej er ligegyldigt ! Den medkøbte forsikring har du naturligvis fuld fortrydelsesret over i de første 14 dage, som ekspedienten også gjorde opmærksom på :) Ville kontakte forbrugerklagenævnet og høre hvilke råd de kunne gi' hvis det var mig :) Ville iøvrigt gå langt uden om Fona fremover, så længe de ikke har bedre styr på kundeservicen, er det slet ikke besparelsen eller besværet værd O_O Vi kan som kunder kun gøre kort proces og finde steder at handle, som vi har tillid til :)
Af Nauticay
Supergris da... ! jeg kan ikke se hvad Fona har gjort galt her, udenom ikke og eftekomme dine ønsker eller krav. Du har godtaget en pris og betingelser, som Fona overholder.

lidt bedre "benarbejde" næste gang du skal handle, så slipper du dette ;)
Af Supergris
Nauticay skrev:Supergris da... ! jeg kan ikke se hvad Fona har gjort galt her, udenom ikke og eftekomme dine ønsker eller krav. Du har godtaget en pris og betingelser, som Fona overholder.

lidt bedre "benarbejde" næste gang du skal handle, så slipper du dette ;)

Det er jo netop det jeg skriver. Jeg siger ikke, at de har gjort noget forkert, blot at de ikke viser den mindste smule goodwill.
De oprettede mig som FONA ex-pand kunde, med kredit for 35.000,., men de skal ikke regne med, at hverken jeg eller mine nærmeste venner, og forhåbentlig nogle på dette forum nogensinde ligger én krone dér mere!
Jeg har nok bare været for godtroende, og regnet med at servicen var mindst lige så god, som i andre butikker.
Varen er leveret tilbage i så god stand som muligt, dog er man jo i sagens natur, nødt til at åbne emballagen for at prøve apparatet...
Hvis det var mig, der var butiksindehaver, ville jeg da prøve at finde en løsning, som begge parter kunne være tilfredse med.
Jeg vil bare ikke betale 33 % mere for den samme vare, der er købt i den samme uge...
Faktisk har de sat prisen op til 4499,- i denne uge, så de tager 50 % mere for den samme vare end i Elgiganten...
Og i Elgiganten kan man endda prøve apparatet derhjemme og levere tilbage, hvis man fortryder, UDEN bøvl.
Af jgr
Jeg synes ikke det er retfærdigt, at du sammenligner Fonas pris med et kø-tilbud i Elgiganten. Hvis du finder TV'et på elgiganten.dk så står det også til 4899,-... Så du har faktisk fået det billigere end normalprisen, hvis du endelig vil gå den vej.

Som du nok kan læse dig frem til, så lyder det til, at du har været for hurtig på aftrækkeren. Men hvis jeg var dig, så ville jeg da hente TV'et og se om du ikke bliver tilfreds med det. Du vil ALTID kunne finde noget andet til billigere pris. Måske er det bedre - måske er det ikke. Når alt kommer til alt er smag og behag jo forskelligt, og hvis DU er tilfreds med det billede DU ser, og du har givet en ok pris for det, så er det vel egentlig ok?

Når alt kommer til alt, så har du jo selv accepteret prisen og varen. Jeg vil give dig ret i at de sagtens kunne yde en bedre service, men hvis de nu tilbød dig at tage varen tilbage med en dekort på 500,- ville du så være tilfreds? Og ville du handle der en anden gang? Nej vel?! Så kan de jo lige så godt holde på deres ret og få handlen i hus. Desværre for dig, for jeg kan sagtens følge dine synspunkter.
Af Supergris
Jeg har jo købt et andet tv. Panasonic 50X60. Det var intet problem at skaffe omtalte tv i Elgiganten til 2999,-.
2 af mine venner har begge købt et. Til prisen er det et rigtigt godt køb, men Panasonicen var bare et bedre køb, som jeg var heldig at skaffe til samme pris.
De skulle bare have taget tvét tilbage, og så lade mig købe noget andet for pengene, som jeg tilbød, men svaret var, at de kun leverer friske varer, og de ville ikke give sig på nogen måde, selv om sælger havde sagt, at vi bare kunne lave papirerne med det samme, og så gjaldt de 14 dages retur-ret, fra jeg afhentede tvét.
Mit andet løsnings forslag var, at lade mig købe varen til samme pris som i Elgiganten, men også her, var svaret nej...
Det er det, jeg kalder for NO-service, og så har en sådan butik i mine øjne ingen fremtid, da det jo må være det, de skal overleve på...
Jeg undres i hvert fald...
Af Nauticay
det er vel er spørgsmål om penge... og en butik som ikke ser særlig langsigtet.
Jeg antar Elgiganten taber 4-600,- på den tv du næver til 2995,-
Når Fona har en højere kostpris på samme tv (antager de tjente 1-300,- på tvet + nogen % på at du udsatte betalingen) så er det dårlig butik og gi dig 1000,- tilbage og må sælge den billingere (hvor meget vil du selv ha betalt for den når Elgiganten har tilbud til 2995,-).

På den anden side havde det ikke kostet dem noget og bare fikse det for dig.... ofte kommer en fornøyed kunde tilbage.
Af lgowner
Supergris skrev:Det er jo netop det jeg skriver. Jeg siger ikke, at de har gjort noget forkert, blot at de ikke viser den mindste smule goodwill.
De oprettede mig som FONA ex-pand kunde, med kredit for 35.000,., men de skal ikke regne med, at hverken jeg eller mine nærmeste venner, og forhåbentlig nogle på dette forum nogensinde ligger én krone dér mere!
Du lufter lidt, at det er købt på kredit, og derfor gør du hele købet meget mere kompliceret når en handel handler om køb på kredit.
Er det tilfældet så er skærmen FONA's egendom og du har ikke særligt mange gode chancer for at få reelle penge eller tilgodebeviser ud af sådanne en handel.

og jeg er enig med de andre, du må være lidt mere ops på dine indkøb og ikke beskylde forhandleren for din manglende research og eventuel overblik over mulighederne i andre butikker.
Goodwill er når nogen giver noget væk gratis, fona er ikke en gavebod, så de er i deres fulde ret til at afvise at returnere en handel i butikken.
Af Supergris
Nu var det jo dem selv, der var meget opsat på, at de bare skulle lave papirerne med det samme, så kunne jeg vente med at betale til d. 1 august. Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om, jeg vil have noget gratis, blot til samme pris som en anden butik, eller købe noget andet for pengene...
Men hvis du mener, at der her er tale om god service, så er du jo velkommen til at have den mening, det er bare ikke den måde, jeg ville drive forretning på!
Af lgowner
Supergris skrev:Nu var det jo dem selv, der var meget opsat på, at de bare skulle lave papirerne med det samme
Jeg er helt enig i at forretninger som FONA bundefanger købere med sådanne aftaler. Et lån er og bliver er lån så snart man går ud af butikken uden af have betalt og har et papir med hvor de gerne låner dig 35000 efter du har betalt hele beløbet 1 august.
Af Supergris
Denne tråd er blot oprettet, så andre godtfolk ikke hopper i fælden, når en ivrig sælger står og lokker med, at man jo bare kan købe med det samme, og så bare betale 40 dage senere, og at man jo har 14 dages returret, uden dog at nævne, at emballagen ikke må have været åbnet...
At de bagefter ikke er den mindste smule fleksible, og blot holder stejlt på, hvad der står i købskontrakten, så håber jeg da, at andre folk går uden om denne butik, eller lige tænker sig en ekstra gang om, inden de skriver under på nogen kontrakt...
Jeg vælger i hvert fald min forhandler noget mere omhyggeligt næste gang eller køber online.