Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Funessen
Min stædige svigerfar har spurgt mig om hjælp til at finde et ordenligt TV. Da han for et lille års tid siden endelig fik skiftet billerørs TVet ud, valgte knolden at købe et billig møg TV, Thomson et eller andet. Det faldt (heldigvis) på gulvet for nyligt og gik i stykker, så nu skal han have en ny.

Men hvad kan han få for ca. 3000 kr?

På forhånd tak :)
Af PeterD
Normalt skal man betale ca. 4000-5000 kr for at få et virkelig godt billede. Og det er faktisk gældende i både 32" og 42" skærmene..UANSET MÆRKE...

Men glad for du går herind og ikke spørger en sælger i Bilka eller Elgiganten.. :)

Selvfølgelig kan man altid sige. Spis rugbrødsmadder og drik postevand og spar op endnu en måned eller se om der kan skaffes 1000 kr. ekstra, da det giver MANGE MANGE flere muligheder..

Men nu siger vi omkring 3 K og så er her en mulighed

Muligheder kunne være:

Panasonic 32 LED B6e til 2500 kr.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=776241

Kort anmeldelse:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/9 ... p_lcd.html

Se under "Costomer Reviews" i fanebladet nede på siden.

Expert har ikke rigtig noget. Hold dig fra Luxor, Salora, og andre "underlige mærker"..

Skal du købe endelig købe "No Name" produkter så se i Aldi, men omvendt kan det ikke betale sig med Elgigantens aggressive prispolitik!! Du får hvad du betaler for. og GLEM Specifikationer med responsetid, opdateringshastighed osv. Det er BILLEDET (her menes hudtoner/farver og sortniveau) der tæller!!

Elgiganten og Fona har mest Grundig og Philips skærme i de små størrelser og så bliver det hurtigt 4000 kr. eller Samsungs og Thomson skærme med underlige modelnumre jeg aldrig har hørt om (Du kan altid få et billigt Samsung eller LG i ELgiganten, men PAS PÅ. VÆR SIKKER PÅ I VED OM SKÆRMEN ER GOD VED AT GOOGLE DEN PÅ NETTET) og til 4000 kr. så kan han ligeså godt købe en plasmaskærm og få et bedre/blødere billede og bedre sortniveau end de fleste LED skærme..

PS. Hvis Fatter vælger B6e, så læs lidt her på siden i guides/artikler, om hvordan man indstiller et godt billede her på siden. Evt. Skru lidt ned for farver og lysniveau..Måske lidt kedeligt, men øjet vender sig til det på sigt og det giver mulighed for at se flere detaljer i billedet (især ved god HD kvalitet ved film og sport, som Kanal 5 HD og 6ernHD)..Held og lykke..
Af Funessen
Hvad kan han så få for 4K? Måske jeg kan overbevise ham om at de ekstra tusind er givet godt ud :)

Tak for svaret i øvrigt :O)
Af jones31
PeterD skrev:Normalt skal man betale ca. 4000-5000 kr for at få et virkelig godt billede. Og det er faktisk gældende i både 32" og 42" skærmene..UANSET MÆRKE...

Men glad for du går herind og ikke spørger en sælger i Bilka eller Elgiganten.. :)

Selvfølgelig kan man altid sige. Spis rugbrødsmadder og drik postevand og spar op endnu en måned eller se om der kan skaffes 1000 kr. ekstra, da det giver MANGE MANGE flere muligheder..

Men nu siger vi omkring 3 K og så er her en mulighed

Muligheder kunne være:

Panasonic 32 LED B6e til 2500 kr.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=776241

Kort anmeldelse:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/9 ... p_lcd.html

Se under "Costomer Reviews" i fanebladet nede på siden.

Expert har ikke rigtig noget. Hold dig fra Luxor, Salora, og andre "underlige mærker"..

Skal du købe endelig købe "No Name" produkter så se i Aldi, men omvendt kan det ikke betale sig med Elgigantens aggressive prispolitik!! Du får hvad du betaler for. og GLEM Specifikationer med responsetid, opdateringshastighed osv. Det er BILLEDET (her menes hudtoner/farver og sortniveau) der tæller!!

Elgiganten og Fona har mest Grundig og Philips skærme i de små størrelser og så bliver det hurtigt 4000 kr. eller Samsungs og Thomson skærme med underlige modelnumre jeg aldrig har hørt om (Du kan altid få et billigt Samsung eller LG i ELgiganten, men PAS PÅ. VÆR SIKKER PÅ I VED OM SKÆRMEN ER GOD VED AT GOOGLE DEN PÅ NETTET) og til 4000 kr. så kan han ligeså godt købe en plasmaskærm og få et bedre/blødere billede og bedre sortniveau end de fleste LED skærme..

PS. Hvis Fatter vælger B6e, så læs lidt her på siden i guides/artikler, om hvordan man indstiller et godt billede her på siden. Evt. Skru lidt ned for farver og lysniveau..Måske lidt kedeligt, men øjet vender sig til det på sigt og det giver mulighed for at se flere detaljer i billedet (især ved god HD kvalitet ved film og sport, som Kanal 5 HD og 6ernHD)..Held og lykke..
Kan ikke betale sig og købe 32" nu. Vent på 42"
Af PeterD
@Jones

Helt enig, men jeg tog udgangspunkt i budgettet.

Siger vi 4000 kr. Kunne disse være muligheder:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... tx-p50x60e

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -tx-l39b6e

http://www.fona.dk/elektronik/elektroni ... 0600041240

Ja, det virker umiddelbart underligt for udenforstående at det kun er skærme fra 1 producent, men

-hos komplett.dk har de intet rigtigt godt til 4000 kr.
Her skal i op i 5000 kr. for at han ville kunne begejstres over billedkvaliteten.

-Fona har tilbud i øjeblikket, men deres Sony skærm som kunne være interessant, har et mildest talt uheldigt udformet ben af krom og så er der en Samsung 46, men det er en LED og giver ikke så godt sortniveau og hudtoner som plasmaskærmene i den prisklasse (indtil 5000 kr. og hele billedet bliver lidt mere "filmisk"/glat som tydeligt ses når billedet drejer rundt (f.eks. hvis han ser en film på dvd eller bluray)

Jeg siger IKKE at andre mærker ikke rigtig gode skærme, men i øjeblikket er det meget få der kan hamle om med en billedkvalitet som Panasonic plasmaskærme til 4000 kr.

Desværre.

Nej. Jeg arbejder ikke i elektronikbranchen, men læser en del sier på nettet. Et udblik: http://www.whathifi.co.uk, ljudochbild.se, avsforum.com, hdtvtest.co.uk og her er det overordnede billede alle steder at plasma giver mest kvalitet pr. krone. og at LED er tyndere men at det går ud over billedkvalitet pr. krone.

Husk: Tv ses bedst hvis man har mulighed for at afskærme lidt for solens stråler.

Næsten alle skærme uanset producent er "næsten er et spejl", med få undtalelser..(ikke for at dreje debatten over på noget andet..)
Af Supergris
Jeg har selv lige købt den LG i 47" og er tilfreds med købet.
Billedet er absolut godkendt, dog er sortniveauet ikke i top, især om aftenen, når omgivelserne er mørkere. Det ses især, når der vises film i bredformat med sorte bjælker i top og bund. Bevægelser er selvfølgelig også bedre ved top-modellene, men hos familien Danmark, vil det ikke blive bemærket.
Jeg har købt den som supplement til min projektor, hvor 32" alligevel blev for lille...
Af PeterD
Det er altid rart når der kommer lidt brugeranmeldelser fra FP brugere...

Ang. LG har jeg bare lidt imod designet og foden. Og syntes at Pana's skærme er bedre designmæssigt (Troede aldrig jeg skulle skrive dette!!!).

Og så har jeg en forkærlighed for plasma pga. kvaliteten når billedet er indstillet korrekt, men afhængig af hvem man er, kan det andet være lige så godt..

PS. Har med vilje valgt 42" da jeg har 3,5 meter til skærmen og syntes et større ville være for dominerende i rummet på 3 x 3,5 meter. (jeg laver også andet end at se tv)

Og ja, 47" for ca. 4000 kr. er godkendt.

Bare man bliver glad for det man køber :)
Af jones31
PeterD skrev:Det er altid rart når der kommer lidt brugeranmeldelser fra FP brugere...

Ang. LG har jeg bare lidt imod designet og foden. Og syntes at Pana's skærme er bedre designmæssigt (Troede aldrig jeg skulle skrive dette!!!).

Og så har jeg en forkærlighed for plasma pga. kvaliteten når billedet er indstillet korrekt, men afhængig af hvem man er, kan det andet være lige så godt..

PS. Har med vilje valgt 42" da jeg har 3,5 meter til skærmen og syntes et større ville være for dominerende i rummet på 3 x 3,5 meter. (jeg laver også andet end at se tv)

Og ja, 47" for ca. 4000 kr. er godkendt.

Bare man bliver glad for det man køber :)

Jeg skal netop kalibrere en txp50x60 imorgen til kunde, som i første omgang ville købe LGs 50pn450, men sagde han skulle ofre de ekstra 1000,- og tage panaen i stedet. Da man for mest for billed for pengene der. Så ser frem til hvordan billedet ser ud efter en kalibrering.

Og til de 3999,- den står til nu på nettet er det en god pris for en stor skærm.