Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
Var i elgiganten forleden for at købe mit nye LED.

Men som sædvanlig vil de jo sælge en alle mulige ekstra ydelser.
Da jeg er mistroisk over for alle disse tilkøb valgte jeg alt fra.

Men burde jeg have betalt 1000 kr for en kalibreing af TV og hvad er det?
Af koden
Tak tænkte nok det var indstillinger..

Hifi klubbens skive kan måske bruges?

den har jeg et eller andet sted..

Sådan en 200 kr. DVD hvor man kan sætte sort o.s.v.
Hva er det for et LED tv du har købt ?

Kan jo være at kalibrerings indstillingerne allerede eksisterer og kan findes her på Flatpanels :)
Ellers kan du fint anvende kalibrerings DVD'en fra HiFi-klubben, men det tar lidt længere tid :)
Søg efter din nye LED skærm i test sektionen, Rasmus plejer at være flink til at vedlægge kalibrerings instillingerne, hvis modellen er blevet testet :)
Af koden
RockMedØerne skrev:Hva er det for et LED tv du har købt ?

Kan jo være at kalibrerings indstillingerne allerede eksisterer og kan findes her på Flatpanels :)
Ellers kan du fint anvende kalibrerings DVD'en fra HiFi-klubben, men det tar lidt længere tid :)
Søg efter din nye LED skærm i test sektionen, Rasmus plejer at være flink til at vedlægge kalibrerings instillingerne, hvis modellen er blevet testet :)
Tak..
Mit 55PFL7007T er der desværre ikke.

Kan se at flere synes at fe 5 tip ikke er nok og at de faktisk anbefaler at få elgigant til at gøre det.
Må nok bøje mig i støvet :-)
Ville nu spare mine penge til kalibrering hos El-giganten, hvis det var mig :)

Skulle nok være muligt at finde de rigtige kalibrerings indstillinger på en af de andre tv sites på nettet, ved hjælp af en simpel google søgning :)

Skal se hva jeg ka finde til dig derude :)
Fandt desværre kun noget på en Spansk side, som ikke så særligt seriøst ud !

Ville prøve at kalibrere den efter de samme retningslinier som 8007'eren - tror det kommer rimeligt tæt på det optimale - du ka selv lige læse testen her på flatpanels :) Indeholder kalibrerings instillinger som Rasmus har fundet frem til er optimale :)

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1351597225
Af Mysen
Du skal altså passe på med at gøre "kalibreringsindstillinger" til det samme som en rigtig kalibrering. Selv om det er en ok idé at kopiere andres indstillinger, så risikerer man altså bare yderligere at skævvride både farvepræcision og gamma ved at overføre indstillingerne ukritisk. Det er min overbevisning, at man kan få mere ud af en indstillings-dvd fra Hifiklubben, som iøvrigt er gratis, hvis man er medlem, men også det er kun en tilnærmelse af en korrekt billedgengivelse. Alle bør indstille deres tv, men at indstille et tv er altså ikke det samme som at kalibrere det; heller ikke selv om man indstiller ud fra en andens kalibrering af samme model eller efter en DVD.

En ægte kalibrering af det konkrete tv, der er handlet, er den eneste måde at få præcise indstillinger. Jeg gad dog godt vide, hvad en kalibrering i Elgiganten egentlig besidder, for 1000 kroner lyder altså en tand for billigt. Hvis det rent faktisk er en ISF kalibrering, man får for pengene, så er det noget der simpelthen der ikke må spares væk, når man allerede har brugt tusindvis af kroner på tv'et.
Af koden
RockMedØerne skrev:Ville nu spare mine penge til kalibrering hos El-giganten, hvis det var mig :)

Skulle nok være muligt at finde de rigtige kalibrerings indstillinger på en af de andre tv sites på nettet, ved hjælp af en simpel google søgning :)

Skal se hva jeg ka finde til dig derude :)

Jeg takker mange gange.

Egentlig er jeg tilfreds nok med billedet som det er nu.
Som skrevet er det ikke det vigtigste for mig.
Er bare nysgerrig efter hvad det kunne forbedre... :-)
Af Supergris
Mere korrekt billede. Bedre detaljer i mørke scener, bedre hudtoner og farver osv...
Mange rører ikke ved billed-indstillingerne, men der er meget at hente fra standard-indstillingerne. Prøv blot at se, hvor meget billedet varierer fra profil til profil.
De fleste profiler viser et "pumpet" billede, så de kan imponere i forhold til de andre skærme, der er udstillet.
Billedet bliver markant bedre blot ved nogle simple ændringer og meget behageligere at se på.
Af koden
jeg vil klart forsøge... en af de nærmeste dage.

tak alle sammen for gode svar.
Den alm. Brug ved jo intet om hvordan man indstiller et tv , jeg syntes det er rigtigt fedt at der er butikker der er begyndt at tilbyde denne service til deres kunder.
Har man lige brugt 15-22000,- på et tv hvad er 1000 kr mere så hvis de kan garanter et langt bedre billede end det som den alm. Dansker kan!!!

Jeg syntes det er super fedt at der er nogen der kan give denne service
Jeg vil Gerne bruge pengene på et flot billede
Af koden
kaspergb skrev:Den alm. Brug ved jo intet om hvordan man indstiller et tv , jeg syntes det er rigtigt fedt at der er butikker der er begyndt at tilbyde denne service til deres kunder.
Har man lige brugt 15-22000,- på et tv hvad er 1000 kr mere så hvis de kan garanter et langt bedre billede end det som den alm. Dansker kan!!!

Jeg syntes det er super fedt at der er nogen der kan give denne service
Jeg vil Gerne bruge pengene på et flot billede
jeg er så ikke helt enig der.

mener det burde være en selvfølge at man ikke sælger noget der ikke yder maksimalt.
I det mindste bør man gøre opmærksom på det før kunden står med dankort i slisken.

jeg synes 1000 kr. ekstra oven i de 13.000 kr. betyder noget, når jeg ikke var forberedt.

Om det så er fabrikken eller butikken skal jeg ikke gøre mig klog på...