Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Elnif
Jeg havde en ældre Panasonic "50" plasma. Jeg kan ikke lige huske modelle. Måske noget" 50Z" eller lign. Den havde tjent mig i ca. 6-7 år. En fantastisk skærm på alle måder.
Jeg elsker, at se en god film og besluttede mig for, at kigge efter ny og gerne en "65"
Jeg var jo egentlig godt tilfreds med den jeg havde. Så det skulle være plasma igen.
Jeg var rundt flere steder og havnede en dag et sted hvor de havde en VT50 stående.
Fantastisk men ved siden af hang en LED. Samsung ES8005. Jeg var solgt med det samme. Jeg kunne ikke få blikket fra den skærm. Sikken et billede. Så skarpt og så meget pænere end virkeligheden ;;) .
Så det blev en Samsung ES8005 "65" der kom til at hænge i stuen 1 måned senere. :p
Jeg var rigtig glad for skærmen indtil jeg en dag lagde mærke til 5 store sorte plamager.
De løber oppe fra og ned. Først tænkte jeg " Skærmen er beskidt. Den skal lige tørres af"
Det hjalp nada. Det var virkelig slemt. Jeg kontakte stedet hvor jeg havde købt skærmen. De ville godt se billeder af fænomenet. De gav mig ret. Det duede ikke. Panelet skulle skiftes :(
Jeg kontaktede også Samsung support. De var godt klar over problemet men ville ikke love det kunne blive bedre ;;)
Godt 1 måned senere kom der nyt panel i. DET VAR IKKE BEDRE !:(
Jeg kontaktede igen stedet hvor jeg havde købt skærmen. De sagde med det samme " Det er da blevet værere" Det kan ikke passe, at man skal give 30 af de lange for så ringe et billede. Jeg blev fra stedet hvor jeg havde handlet, lovet at de ville sørge for en ombytning eller et tilbage køb. Hvis det blev nødvendigt. Gudskelov! Det så ud til at min penge ikke var helt spildt. De sorte plamager irriterede mig. Kunne aldrig se noget, andet jeg så de plamager. Jeg skulle nu igen tage billeder af disse såkaldte "plamager" De skulle sendes til Sverige og de kom helt op på direktørgangen ;;) Kort tid efter kom der svar fra Samsung. Billedekvaliteten var som man skulle forvendte af Samsung LED ES8005 ;;)
Det kunne ikke være rigtig. At se fjernsyn på skærmen var som at se en fodbold kamp. Hvor græsset er slået i 2 forskellige retninger. I Fodbold kampen bliver striberne dog på banen ::l
Heldigvis har jeg handlet hos " Expert Holstebro i Nørregade" Butikschefen Steffan var med mig hele tiden. De første han sagde til mig var. " Bare rolig dette skal nok blive ordnet. Det er dig og mig mod Samsung ikke Samsung og jeg mod dig".
Det var jeg sgu glad for at få af vide. Måske mine penge ikke var spildte alligevel.
Expert i Holstebro ville selvfølgelig meget gerne have ,at Samsung ville vedkende sig et ansvar for deres produkt. Dette skete ikke. Samsung meldte ud. " Skærmen viste det billede man kunne forvendte af et Samsung LED"
Heldigvis holdt Steffan sit ord. Som han sagde " Jeg kan ikke leve med at have solgt dig en skærm, som jeg ikke engang selv vil have"
Vi skulle nu handle tilbage eller lave en ombytning. Jeg vil ikke have Samsung igen og slet ikke LED. Jeg vil ikke tagen chancen med "cloudning" igen . Så jeg vil have plasma.
2 måneder efter hænger der nu en Panasonic 65vt60 plasma der hjemme. Hvor er jeg glad for den. Jeg er ked af at sige det men LED kan slet ikke følge med plasma. Når vi taler om "65". Billedet er uden "Cloudning" Det er blødt og behageligt, at kikke på og det bedste af det hele. Det kan jeg se nu. Det er naturligt. Det er som om at LED billedet forsøger at gøre virkeligeheden pænene end den er. Det giver et hård billede, at se på i længden.
En anden ting jeg lagde mærke til ved LED er. Når man ser en film. Så viser LED billede som var du "on location" altså at man står og ser filmen blive optaget. Det er meget mærkeligt at se. Jeg syntes det ødelægger film oplevelsen. Det bliver værrere hvis man ser en film med specialseffekter. Der bliver billedet også vist, så du meget tydeligt kan se at effekterne er tilført senere. Alt dette undgår du når du har plasma :) .
Jeg skulle i forbindelse med ombytningen betale for opsætning af ny skærm samt differencen mellem ny prisen på de 2 skærme. Jeg har fået en helt igennem fair og fantastisk behandling af Expert Radio Holstebro. Jeg kan varmt anbefale dem hvis man skal handle skærm eller lign.
NB
Skulle der være en der står og er i tvivl om man skal vælge Plasma eller LED. SÅ VÆLG plasma. Aldrig LED og slet ikke et fra Samsung !:(
Af allando
...det giver sgu noget at tænke på... :o
Mange tak for oplysningerne...
Er der slet intet negativt ved din plasma?
Jeg hader f.eks. buzz lyd!
Jeg overvejer selv ST60 versionen.
vh
Allan
Brugeravatar
Af RockMedØerne
Sådan er der jo så mange meninger - synes nu det er en lidt hård dom over LED skærme ud fra en enkelt oplevelse O_O Synes da også du har fået en fantastisk service, som bestemt er hørt langt værre - du kunne jo være blevet totalt afvist, uden at der reelt var noget at stille op ;;)
Samsung LED skærme har da selvfølgelig plads til forbedring, men det samme gælder alle andre skærme på markedet, også plasma for den sags skyld ;;)
Er selv den lykkelige ejer af flere Samsung LED skærme og det sidste medlem i familien, har jeg udelukkende positivt at sige om - har ikke fundet det fjerneste at pege fingre af endnu :)
Er glædeligt at du har fundet hjem til plasma land igen, men det ska vel ikke udelukke dig fra at kigge på LED skærme om en 6-8år, når dit elskede plasma ska sendes på pension O_O
Vi er heldigvis forskellige, også på tv området, selv om vi måske kommer fra samme by :)
Go' fornøjelse med plasmaen :)
Af Elnif
Vedr. buzzen fra Panaen. Så er den vel nærmest ikke eksisteren. Jeg sidder cirka 3,2 meter fra skærmen og kan næsten intet høre ved normal lydstyrke og det jeg kan bliver overhørt pga. det dejlige billede (B
Af Elnif
Jeg er godt klar over jeg er hård ved LED men jeg har noget af have det i :o
Jeg havde vel Samsungs top model hængende i knap 6 måneder. Så jeg har lidt erfaring :o .
Mange gange når man kikker på skærm. Så ser man kun i ganske kort tid på det. Er måske flere steder men kikker på billedet i kort tid inden man beslutter sig. Jeg valgte selv LEDét efter, at have set håndbold på det, en dag jeg var inde og kikke. Jeg var sgu solgt med det samme. Billedet det viste var bare så meget bedre end virkeligheden ;;) . Når det så kommer hjem og du pludselig skal se på det i måske flere timer. Så syntes jeg, at det virker hårdt at kikke på. Når du så ser en film syntes jeg det går helt galt. Er det en ganske almindelig film man ser. Ja så virker det som om man står og ser filmen blive optaget. Ser man en film al'a
den nye "Total recall" ( genindspilning) eller andre film hvor det er smidt lidt specieleffekts ind så virker sådan en film meget computeranimeret.
Dette sker bare ikke ved plasma :) .
Hvad fremtiden vil bringe vedr. en evt udskiftning af plasmaen om en del år O-O
det ved jeg ikke men indtil da, er jeg den lykkelige ejer af et Panasonic 65vt60 plasma :D
Brugeravatar
Af RockMedØerne
Så vil jeg "nøjes" med at være den lykkelige ejer af et vel kalibreret Samsung 55F8005 så længe :D Du ka da altid kigge forbi, hvis plasmaen blir for dunkel at kigge på :D
Af Johnoc
allando skrev:...det giver sgu noget at tænke på... :o
Mange tak for oplysningerne...
Er der slet intet negativt ved din plasma?
Jeg hader f.eks. buzz lyd!
Jeg overvejer selv ST60 versionen.
vh
Allan

Har haft en ST60 på 50 " i en uges tid nu og den har reelt intet buzz. Det eneste jeg kan høre er en svag summen hvis jeg stikker hovedet helt ned bagved skærmen med øret ca. 20 cm bag panelet. Så hvis andre plasmaskærme fra Panasonic er lige så lydløs som min, vil jeg sige at buzz-problematikken er obsolet nu.

ST60 er en SUPER skærm, farverne er fantastiske og sort er virkelig sort. Jeg fravalgte netop LED pga. de lidt kunstige farver. Kunne ikke være mere tilfreds med mit valg af tv og så kostede det kun 7900 kr! :)
Af Supergris
Elnif skrev:Jeg er godt klar over jeg er hård ved LED men jeg har noget af have det i :o
Jeg havde vel Samsungs top model hængende i knap 6 måneder. Så jeg har lidt erfaring :o .
Mange gange når man kikker på skærm. Så ser man kun i ganske kort tid på det. Er måske flere steder men kikker på billedet i kort tid inden man beslutter sig. Jeg valgte selv LEDét efter, at have set håndbold på det, en dag jeg var inde og kikke. Jeg var sgu solgt med det samme. Billedet det viste var bare så meget bedre end virkeligheden ;;) . Når det så kommer hjem og du pludselig skal se på det i måske flere timer. Så syntes jeg, at det virker hårdt at kikke på. Når du så ser en film syntes jeg det går helt galt. Er det en ganske almindelig film man ser. Ja så virker det som om man står og ser filmen blive optaget. Ser man en film al'a
den nye "Total recall" ( genindspilning) eller andre film hvor det er smidt lidt specieleffekts ind så virker sådan en film meget computeranimeret.
Dette sker bare ikke ved plasma :) .
Hvad fremtiden vil bringe vedr. en evt udskiftning af plasmaen om en del år O-O
det ved jeg ikke men indtil da, er jeg den lykkelige ejer af et Panasonic 65vt60 plasma :D
Den effekt, du omtaler, kaldes "soap-opera" effekten, og kan fjernes ved at slå "motion-control" fra i indstillinger. Plasma skærme har den også, men umiddelbart synes jeg også, at LCD viser det tydeligere...
Nogle folk elsker den effekt, men jeg hader den også. Det ligner alt sammen noget, man ser blive optaget direkte i et studie.
Avatar ligner noget der er løgn, når de kører demo af den på topmodellerne, med alle "billed-forbedrings" kredsløb slået til...
Af Sjavse
PeterD skrev:Plasma er ikke perfekt, men har mindre svagheder ift. LED skærme!

Kommer det ikke an på hvad det pågældende tv skal bruges til og under hvilke forhold?...
Brugeravatar
Af edinger
Sjavse skrev:
PeterD skrev:Plasma er ikke perfekt, men har mindre svagheder ift. LED skærme!

Kommer det ikke an på hvad det pågældende tv skal bruges til og under hvilke forhold?...
+1
Brugeravatar
Af RockMedØerne
Er jo en evig debat, hva der er bedst - plasma eller LED ?
Måske skal det slet ikke gøres op efter "bedst" parameteren O_O
Begge teknologier har jo sine fordele og ulemper !
Min gamle 32 tommer Grundig CRT skærm slår dem begge på både billedkvalitet og hurtige bevægelser, men har det problem at den hænger virkelig elendigt på væggen :D
Hvilket nok er en af grundene til at CRT skærme, er et overstået kapitel i udviklingen !
I dag er der mere focus på design og strømforbrug, hvilket nok også fører til udfasning af plasma, til fordel for endnu smartere design og lavere energi forbrug !
Så måske har både plasma og LED bare haft deres berettigelse, på vejen mod det endelige resultat og fremtidens tv skærme - er spændt på, om det mon bliver OLED, 4K LED eller noget helt tredie, der blir fremtidens standard :) Indtil da må vi nok betragte det sådan, at vi stadig er midt i en rivende udvikling og kamp om markedsandele på tv fronten :)
Stemmer for fredelig sameksistens mellm plasma og LED folket intil da :)
Af allando
RockMedØerne skrev:Er jo en evig debat, hva der er bedst - plasma eller LED ?
Måske skal det slet ikke gøres op efter "bedst" parameteren O_O
Begge teknologier har jo sine fordele og ulemper !
Min gamle 32 tommer Grundig CRT skærm slår dem begge på både billedkvalitet og hurtige bevægelser, men har det problem at den hænger virkelig elendigt på væggen :D
Hvilket nok er en af grundene til at CRT skærme, er et overstået kapitel i udviklingen !
I dag er der mere focus på design og strømforbrug, hvilket nok også fører til udfasning af plasma, til fordel for endnu smartere design og lavere energi forbrug !
Så måske har både plasma og LED bare haft deres berettigelse, på vejen mod det endelige resultat og fremtidens tv skærme - er spændt på, om det mon bliver OLED, 4K LED eller noget helt tredie, der blir fremtidens standard :) Indtil da må vi nok betragte det sådan, at vi stadig er midt i en rivende udvikling og kamp om markedsandele på tv fronten :)
Stemmer for fredelig sameksistens mellm plasma og LED folket intil da :)
Enig...jeg har returneret plasma skærme pga "spejl"billede og buzz...led er returneret pga clouding, flashlights og manglede evne til ordentligt, at vise "mørke" film....nu satser jeg på ST60...
Af lennon
Tommelfingerreglen har været, at der kan være mange gode grunde til at vælge LCD/LED frem for plasma , - men man må bare ikke tro man får et bedre billede . .