Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cepo
hej , jeg vil lige høre om der reelt er forskel på panelerne eller kun softwaren på disse 2 modeller/paneler , da de virker identiske på kalibrerings indstillingerne ?

der var snak om thx profil og burn in / retention , er der forskel på disse i år ?

venlig hilsen Cepo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in vil der altid være risiko for på et plasma-TV. Det går aldrig væk.
Af Cepo
tak for svaret torben , jeg tænker nu på at folk mente at thx i forhold til professionel 1 måske fremprovokerede retention/burn in , har jeg forstået det korrekt ?

og med tanke på dine indstillinger fra vt60 og st60 giver du dem true cinema på st60 og professionel på vt60 , så med tanke på om panelerne er de samme eller softwaren er forskellig og er der warm2 indstilling på st60 ?

venlig hilsen Cepo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Retention er en af de ting, som er forbedret ift. sidste år, men om burn-in er forbedret kan vi ikke rigtigt udtale os om - de to mekanismer bag fænomenerne er ikke de samme, og sårbarhed overfor rentention er ikke lig med sårbarhed overfor burn-in. Omvendt er modstandsdygtighed overfor retention heller ikke en garant for modstandsdygtighed overfor burn-in, desværre.

Hvorvidt panelerne er forskellige eller ej er svært at sige noget helt præcist om uden at skille tingene ad, men forskellen i shadow detail kunne indikere at panelerne er forskellige. Ellers har Panasonic med vilje tweaket ST60 forkert, hvilket virker lidt lurvet, så skal vi ikke antage, at det ikke er sådan det hænger sammen?

Jeg må være dig svar skyldig mht. Warm2 indstillingen. Det er Rasmus der har lavet kalibreringen på skærmen.
Af Cepo
tak for udførligt svar torben, og siger du med andre ord at det er lidt et panel lotteri m.h.t burn in eller kan ekstrem break in af panelet have en indflydelse på burn in/retention ?

med venlig hilsen Cepo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Burn-in behøver ikke være et lotteri, men vi må også erkende, at oplevelserne med dette varierer meget - ikke mindst for VT50 serien sidste år. Det samme gør sig gældende for retention. Min pointe var dog ikke, at der ville være forskel fra panel til panel inden for samme serie, men blot at man ikke kan konkludere, at blot fordi vi ikke havde problemer med retention, så ville selvsamme TV heller ikke have problemer med burn-in. De to ting fremkommer ikke af samme "fejlmekanisme".
... det mest sandsynlige er jo også at ST60 bruger samme panel som VT50 eller GT50 brugte, og de havde jo som bekendt problemer med retention/burn-in.

VT60, ZT60 og måske GT60 er nok de eneste nyproducerede panaler, og de eneste med en mulig forbedring i forhold til burn-in og retention.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er nu flere tests der har bekræftet, at retention ikke er et problem på ST60, og set i lyset af hvor følsomme 50-serien var, så må der være ændret noget siden da.
Af Insignia
Jeg har VT60 og har hatt den i 1 måned. Den var perfekt frem til nå sist lørdag, hvor jeg fikk burn-in :(
Af Cepo
Jeg tog "chancen" med st60 og modtog det 15/5 og da jeg med stor sikkerhed tror at det eneste som er ændret fra sidste års modeller "op til zt60" er softwaren , jeg har nu (med andet tv i baghånden nu kørt det ind i små 400 timer nu (konstant breakin siden modtagelse) så nu må vi se hvad der efter følgende sker , det får lov at stå til 1600 timer er nået .

m.v.h Cepo

så må vi se efterfølgende .........

skriver fremad rettet om det videre forløb .
Senest rettet af Cepo 10 jun 2013, 13:17, rettet i alt 5 gange.