Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af klh
Hejsa!

Jeg har længe gået og overvejet at købe en ny skærm, men..
Nu er jeg kommet i tvivl, selvom jeg egentlig næsten havde slået mig fast på en Samsung 226BW til skolearbejde/spil/grafik. LED skærmene kommer jo snart - eller gør de?

Jeg er meget i tvivl om jeg skal vente - og hvor længe? Og om det er ventetiden værd?

Er der nogle der kan oplyse mig om dette?

På forhånd tak
/klh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er et aspekt som mange undlader at nævne når snakken falder på LED:
Nutidens digitale billeder, hjemmesider og grafik generelt er skabt på skærme der gengiver ca. 72% af NTSC registret. LED gengiver over 100% og det vil give nogle markant anderledes farver på alt grafik der vises. Du vil altså opleve at alle de ting du ser på skærmen ser lidt "forkerte" ud fordi de er skabt med en anden gengivelse for øje.

Hermed ikke sagt at det bør foretrækkes at vælge en skærm uden LED, men der er altså ikke kun positive sider ved teknologien. Dog er det, og vil være det et godt stykke tid endnu, kun grafikerskærme der får LED implementeret idet prisen stadig er ret høj.
Brugeravatar
Af klh
Tak for dit svar, Yakken :)

Den ulempe havde jeg ikke tænkt over. Min egentlige tanke ved LED var bare næsten korrekt farvegengivelse = MUST HAVE!, men jeg kan godt se en problemstilling.

Jeg tror løsningen må være at købe den Samsung eller noget tilsvarende omkring 3000 kr., og så skifte den ud når LED er ved at være nede i en pris hvor dødelige kan være med :)

Lige en ting til:
Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg siger at responstiden ved LED-monitors ikke er under 1 ms, da det bare er en anden form for backlight?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du har forstået det korrekt. Baggrundsbelysningen har ingen indflydelse på responstiden.
Brugeravatar
Af klh
yakken skrev:Ja, du har forstået det korrekt. Baggrundsbelysningen har ingen indflydelse på responstiden.
Okay, tusind tak :)

Så tror jeg jeg vil købe mig en Samsung 226BW indenfor den nærmeste fremtid :) - Alt må være bedre end min nuværende Sony SDM-X52 ;)