Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BeefSkull
Hej!
Jeg har for nyligt opdaget at min TV giver stød, hvis man røre ved det.
Jeg har selv testet mig lidt frem, og tror jeg har fundet ud af at det er pga. antenne kablet.
Min stikkontakt er godt nok ikke med jord, men umiddelbart giver TV'et kun stød når antenne kablet sidder i.
Samtidigt med at TV'et giver stød så siger mine højtalere (sat til forstærker, samme stikdåse) ekstremt høje pivetoner hvis man skruer godt op for volumen (Dette forekommer også kun mens antenne kablet sidder i TV'et).

Jeg har ikke selv den helt store forstand på disse ting desværre, men her er da lige et billede af antenne kablet:

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe lidt her mht. til om det nu også ER antenne kablet, og hvad man så lige gør?

Vil også lige nævne at det at skifte selve antenne kablet er muligt, men nok bliver et større projekt da jeg bor i boligkompleks, og kablet egentlig bare kommer gennem et hul i muren - så håber man måske kan få en form for ekstra skærmet hætte (f-stik?)til antenne kablet eller noget i den dur?

På forhånd tak!

Billede af antenne kabel + f-stik: http://i.imgur.com/gvAmyK8.jpg
Af Andersss
Sådan nogle sager er typisk fordi jord ikke er forbundet ordenligt i en eller begge ender. du kan prøve at sætte dine stik ordenligt på igen. Alternativt kan du også prøve et andet kabel og se om det går væk.
Det kan jo også være stikket der sidder i tv'et som er et problem, eller i stildåsen, eller i kælderen... der er mange muligheder.
Af BeefSkull
Som svar på ovenstående post vil jeg gerne lige nævne at jeg har prøvet at isolere antennekablet med toilet papir; nok toilet papir fjerner pivelydende fra mit anlæg, og reducere mængden af strøm mit TV afgiver - men tilgengæld virker 50% af mine digitale kanaler så ikke længere (TV'et siger "Svagt eller intet signal")

edit:
der er intet i lejligheden som opfører sig mærkeligt MEDMINDRE det antenne kabel er sat til
Men samtidigt skal det stadig nævnes at der ikke umiddelbart er jord i nogen af stikkontakterne i lejlighden
Af Andersss
Det lyder meget mærkeligt at toiletpapir skulle gøre en forskel.
Det er sådan set ikke relevant om dit elnetværk i lejligheden har jord eller ej, det som det kommer an på er hvor vidt den beskyttende metalkappe inde i kablet er monteret ordenligt i stikket. Mange har for vane at fjerne den når de monterer et stik, og det går altså ikke. Om det så ligefrem kan medføre at man får stød, tjah, det ved jeg ikke.
Jeg ville prøve et andet kabel hvis jeg var dig - gerne et færdigmonteret.
Hvis det ikke hjælper, så er det måske tv'et der er noget i vejen med.
Af janbau
Det med at det giver små stød er da hvis meget normalt ved kabel tv , jeg her fået stød ved at skrue F stik af og på .

MEN !!! Du skal have gjort noget ved din instalation af stik og lign .

Har du ingen godkendt Stikdåse ? Så få en til at hjælpe dig med at få det lavet .

Mener at en stikdåse koster ca 250 kr + Godkendte stik koster ca 75 kr stk . da det er vigtig at det er afskærmet ordenligt elles får du ikke signal nok på dine digitale kanaler .

Så kender du ikke en ven som kan hjælpe dig .

Ellers er de mange guider om hvordan du monter stik og Antenne stikdåse på internet prøv og gogle dig frem da jeg ikke lige husker nogle link .
Af Bent odense
janbau skrev:Det med at det giver små stød er da hvis meget normalt ved kabel tv , jeg her fået stød ved at skrue F stik af og på .

MEN !!! Du skal have gjort noget ved din instalation af stik og lign .

Har du ingen godkendt Stikdåse ? Så få en til at hjælpe dig med at få det lavet .

Mener at en stikdåse koster ca 250 kr + Godkendte stik koster ca 75 kr stk . da det er vigtig at det er afskærmet ordenligt elles får du ikke signal nok på dine digitale kanaler .

Så kender du ikke en ven som kan hjælpe dig .

Ellers er de mange guider om hvordan du monter stik og Antenne stikdåse på internet prøv og gogle dig frem da jeg ikke lige husker nogle link .
http://www.livingsmarttv.dk/2013/04/06/ ... evaegdase/
http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad/
Af BeefSkull
jesperb-64 skrev:og kablet egentlig bare kommer gennem et hul i muren ?

Lyder da som en ulovlig installation. Er det fordi i "deles" om udgifterne? (B

Ja det vil jeg tro at vi gør - har ikke selv adgang til boksen så kan ikke se hvordan det hele er sat sammen i den ende desværre.

Efter at have klippet kablet til ca. 293874298 gange så har jeg nu fået det lavet så det ikke er så galt mere - røre man ved antennekablet og TV'et samtidigt får man stadig stød - men røre man bare ved TV'et mens kablet sidder i så kan jeg ikke mærke noget mere.
Mine højttalere piver stadig en smule, men det er meget begrænset nu.

Så efter omkring 10 timers banden og svovlen og 90% mindre hår på hovedet så gider jeg ikke pille mere ved det liiiige nu hvert fald :D