Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af steffenhn
Hej Flatpanels

For et par dage siden spurgte jeg til råds herinde, angående nogen streger i fjernsynet, så nu hvor jeg skal ud og købe nyt, har jeg været på udkig og fundet det her hos Elgiganten:

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... CERUNNERDK

Kan det bruges? Jeg har svært ved at finde nogen reelle anmeldelser af fjernsynet og Thomson generelt, men prisen passer til mit budget, og kunne rigtig godt tænke mig et fjernsyn på minimum 42" til film, serier og eventuelt en next-gen konsol. Er der nogen grund til den lave pris? På Elgiganten side, skriver de at frekvensen er på 50hz, hvor de skriver 100hz på pricerunner. Kan det være fordi det er 50hz, at det er så billigt? Og er det overhovedet noget jeg vil lægge mærke til?

Håber på nogen kan hjælpe

Vh Steffen
100hz er ikke nødvendigvis bedre end 50hz - findes der masser af eksempler på ;;)
Men ta ud og kig på dyret og se hva du synes med hensyn til billed kvaliteten i forhold til andre og bestem dig ud fra det :) Findes masser af udmærkede fladskærme i det prissegment, så de har sikkert noget der lige falder i din smag også, uanset om det så er 50hz eller mere :)
Har set eksempler hvor 50hz står betydeligt bedre i billedet end f.eks. 100hz, og sådan tror jeg også du vil opleve det :)
Af BudZa
hej steffenhn!

Hertz betegnelsen gør sig i de fleste tilfælde ligegyldig med mindre vi snakker ægte hertz.

Film bliver nem afspillet ved 23,96 ~ 24 billeder i sekundet eller 24 hz. Mens tv serier typisk bliver afspillet i 60 bileder i sekunder eller 60 hz. Grunden til at producenterne skriver så mange hertz på er fordi de har en billedbehandlings funktion der indsætter en masse falske billeder der er abreviationer af det rigtige billeder - en masse mellem billeder. Det kan skabe en kunstig effekt over billedet.

Du kan ikke bedømme med det blotte øje om de farver og frekvens rates du ser i butikken gør fjernsynet godt i din stue når der ikke er andre fjernsyn omkring det. derfor er det eneste rigtige at gøre er at kigge rundt på forskellige sites som flatpanels og læse de tests af fjernsynene. Hvor f.eks. Rasmus og Torben har testet og kalibreret fjernsynene.

Held og lykke med det!

Mvh. Budza
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der menes at de ekstra billeder er en interpolation - dvs. TVet har gættet - mellem to ægte billeder. Hvis der kun kommer 50 billeder pr sekund ud af dit TV stik, og dit TV viser 100 eller 200 billeder pr. sekund, så er der indsat billeder et eller andet sted, som ikke er virkelige. Dvs. TVet gætter hvordan de øvrige billeder ser ud. Abbreviationer er ikke noget jeg har hørt det kaldt, og ordet i sig selv giver ikke mening i denne kontekst, så det lyder mere som en trykfejl...

Edit: Ahh, sorry. Så ikke hvem spørger var. Supergris er vist med på hvad teknikken gør :)
Af BudZa
Supergris skrev:Jeg kender ikke dette ord "abreviationer"???
Nej det var også lidt forkert at bruge i denne sammenhæng. jeg mener det er affødt af.
Af steffenhn
Hej igen.

Tusind tak for jeres gode råd og vejledning! Jeg tog ned og så på fjernsynet, og det var rigtig fin kvalitet, så jeg købte det. Hvis andre falder over denne tråd, da de selv har kig på netop dette fjernsyn, vil jeg dog lige sige, at at selve navigationen med fjernbetjening er dårlig. Der er ikke mulighed en hurtig og nem mulighed for at se hvad der er på de andre kanaler mens man ser en anden, uden at skifte kanalen, og skift mellem kanaler er langsom. Til gengæld fulgte der en wifi usb dongle med, selvom der står at det kun er wifi-ready, så det var en glædelig overraskelse! Og så er billedkvaliteten også over al forventning, i forhold til prisen. Tak :)
Af AllanCapone
Er du stadig godt tilfreds med tv'et, eller har du fundet nogle fejl/mangler som du savner? :) Og hvad bruger du det hovedsageligt til?

Har selv været nede og kigge på dette tv, både billedkvaliteten og de flydende overgange ved panorering var ret imponerende ifht. de øvrige tv i samme prisklasse - ja selv et par tusind over. Wupti har det pt. til 4.000 kr. http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... 1205000000
Af steffenhn
Hej Allan

Ja, jeg er stadig godt tilfreds med det. Som jeg nævnte er navigationen generelt ret dårlig. Det tager cirka 15-20 sekunder at tænde fjernsynet, og skift mellem kanaler er langsomt, men selve billedkvaliteten er jeg meget tilfreds med!

Det er mest kæresten der bruger det, men jeg har set både serier og film på det i høj opløsning, og det fungerer godt. Har desværre ikke prøvet at have en spilkonsol sat til, så det kan jeg ikke sige noget om. Det er jo kun 50hz, så det kan være at det er lidt sløret når du spiller på det, hvis det er det du vil bruge det til :)

Edit: Og så følger der som jeg også skrev før en usb dongle med, så der er lidt smart-tv funktioner. Den dongle kan også bruges i en almindelig pc med windows 8, har jeg testet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal alligevel ikke slå 100 Hz til når du spiller, så det gør ingen forskel om TVet har set eller ej. Aktiveres sådan en funktion vil det skabe forsinkelse mellem billede og controller til din spillekonsol og det er værre end slør.
Af AllanCapone
Tak for dit meget hurtige svar. Personligt er jeg ude efter et tv med god billedlvalitet - 3D, smart tv osv. er jeg sådan set lige glad med - jeg skal kun bruge det til ren fjernsynskiggeri :)

Jeg fik af vide i butikken, at det ville egne sig godt til gaming pga. de gode panoreringer uden hak i billederne. Har du set fodbold på det?

Desværre har jeg ikke kunne finde nogen tests af tv'et ifht. fx lyd og netop konsolspil.
Af steffenhn
Det var skam så lidt :) Jeg har selv haft glæde af andre folks hjælp herinde, så det er rart at kunne give lidt igen.

Jeg ser ikke fodbold, men har set en enkelt kamp, for netop at se hvordan bolden reagerede, når den blev skudt hen over banen. Den er lidt sløret, men det er så lidt, så det ikke var noget jeg lagde mærke til. Som sagt ser jeg jo ikke normalt fodbold, så det var svært at vide, om det er normalt for andre fjernsyn eller ej. Jeg smider måske en gammel wii til i løbet af den uge vi går ind i nu her. Skal jeg vende tilbage når jeg har prøvet den af der?
Af AllanCapone
Okay. Det lyder ganske fornuftigt - er der ellers noget slemt slør ved hurtige bevægelser generelt?

Du må meget gerne lige skrive hvis du sætter Wii'en til :)

Hvordan er lyden? Er det nødvendigt at skulle sætte eksterne højtalere til, eller er højtalerne nogenlunde?

Endnu en gang tak for hjælpen!