Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Rabech
Hejsa,

Vi har anskaffet et 46' Samsung (model 6) tv. Nu kunne vi godt tænke os lidt bedre lyd, en ny dvd/bluray afspiller og et nyt mini anlæg til stuen.

Derfor tænkte vi at en soundbar med DVD/BLURAY afspiller kunne være et godt valg. Så kunne vi også slippe af med tv møblet i stuen!

Men hvad skal man vælge? Er der nogen der har nogle gode forslag til en sådan soundbar?'

Mvh
Rabech
Af Rabech
Nej desværre ikke rigtigt.

Min undersøgelse har indtil videre vist, at der ikke findes så mange soundbars med dvd/bluray afspillere, og blandt dem der findes har de fleste ikke scoret særligt højt i div test.

Da vi har et Samsung TV har jeg næsten besluttet at købe en Samsung soundbar for at sikre compabilitet. Er det egentligt meget vigtigt? (Det blev jeg oplyst i Elgiganten!)

Jeg fortsætter jagten for jeg vil MEGET gerne af med tv møblet og have bedre lyd til TV'et.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis en soundbar har HDMI ARC, så skulle det være underordnet om den er fra Samsung eller ej.
Af J.H.
Præcis som Torben skriver har mærket ikke den store indflydelse hvis ellers der er HDMI med ARC (audio return channel)
Samsung har iøvrigt haft lidt kompatibilitets-problemer med deres bars og skærme, så der er ingen garantier selvom det er indenfor samme mærke.

Det bedste råd jeg kan give dig mht minimering af lyd er at købe flade højttalere til ophængning på hver side af skærmen, samt nedenunder og bag lytteposition såfremt der ønskes surround og så ellers investere i en blu-ray afspiller og en passende reciever.

Det kan faktisk gøres temmelig integreret med f.eks. flydende hylder under skærmen og kabelbakker.

Derudover kan reciever og afspiller placeres væk fra skærmen f.eks. i nærmeste hjørne i for bindelse med et andet møbel....der er flere muligheder :)
Af J.H.
En trådløs subwoofer under et hjørnebord er også ganske diskret og sådan kan man blive ved.
Det kan indkøbes og udbygges efterhånden som tiden, lysten og finansieringen passer :)