Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle fladskærmseksperter :)

Jeg skal købe et nyt TV og har læst en masse her på siden bl.a. om hertz, og jeg må indrømme at forvirringen efterhånden er komplet. Derfor håber jeg på, at få et godt råd med på vejen, så jeg ikke ender med at købe katten i sækken.

Det jeg er på udkig efter har jeg følgende krav til i prioriteret rækkefølge:
1. 40-47" (skal bruges i stuen - plasma er udelukket pga. lysindfald)
2. tidsløst design i form af stålramme
3. Value for money

Max pris: 7tkr. men gerne billigere.

Jeg vil rigtig gerne have PVR via USB og 3D, men jeg vil fx hellere spare 1,5tkr og så undvære 3D.

Jeg har kigget på følgende 2 modeller, da jeg kun er interesseret i Samsung, LG og Panasonic pga. deres design:

http://www.redcoon.dk/B372696-LG-ELECTR ... ck#databox

http://www.lbs.dk/produkt/panasonic-tx- ... ed-t2/3803

LG's koster 6tkr. inkl fragt og Panasonic's koster 7tkr. inkl. fragt.
Fladskærmene kan meget det samme, men der er 3D + Magic Remote med ved LG og så er det endda billigere.

Men hvilket fjernsyn er egentlig bedst? Hvilket kan levere det bedste billede?
Jeg har desværre ikke mulighed for at se billedet i en butik og har søgt med lys og lygte på nettet efter en test - dog uden held.

Så jeg kan virkelig godt bruge lidt hjælp her. Det gamle TV er stået af, så jeg er klar til at bestille lige så snart en ekspert kan give mig et "go" :)

På forhånd mange gange tak for hjælpen.
Hvad mener du med, at "plasma er udelukket pga. lysindfald" ?

En glossy LCD-skærm, som de to du nævner, er mindst ligeså refleksiv som en plasmaskæm -- hvis det er det, din bekymring går på.

Det er dog korrekt, at plasmaskærme, generelt betragtet, er mindre lysstærke end LCD-skærme.

Panasonic E6 er testet hos HDTVtest (link).
Du har helt ret i at det var min antagelse: at en plasmaskærm er mere refleksiv end en LCD-skærm. (der kan du se hvilket niveau vi opererer på - haha!)

Dog er min stue ret lys, så jeg får vel brug for en lysstærk skærm, hvormed jeg alligevel ender ud i en LCD-skærm, right? :)

Godt fundet ang. testen for Panasonic. Som jeg lige umiddelbart forstår det, klarede det testen godt. Især evnen til at vise de sorte farver, skulle være imponerende (ja, jeg læste lige alle kommentarerne til testen).

Jeg har ikke fundet en test for LG. Dog har jeg på amazon.de læst en masse kommentarer. Vurderingerne her var blandede, men fælles for alle de dårlige vurderinger var, at fjernsynet gav et elendigt billide - særligt ved hurtige bevægelser. Skal man tro på dette, kan jeg jo lige så godt udelukke LG's 42LM669S, da jeg ser en del fodbold.

Ergo .. Vil det sige at jeg bare skal købe Panasonic TX-42E6Y LED T2 A+ ??
Eller kan jeg alternativt lave et bedre køb for de samme penge og stadig bibeholde det fede design?

// Lasse
latz69 skrev:Ergo .. Vil det sige at jeg bare skal købe Panasonic TX-42E6Y LED T2 A+ ??
Eller kan jeg alternativt lave et bedre køb for de samme penge og stadig bibeholde det fede design?
Det vil jeg ikke gøre mig til dommer over.

Hvis det skal være LED-LCD, og du værdsætter den brede synsvinkel, som er karakteristisk for et IPS-panel, er E6 en fin kandidat, jf. anmeldelsen.
Her link til et review af Panasonic TX-L42E6B: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... erformance

Black Level

The MVA LCD panel deployed on the Panasonic TX-L42E6B has really done wonders for its black-level performance. After calibration, we recorded the TV’s unassisted black level (i.e. using an ANSI checkerboard pattern) at 0.0268 cd/m2, a supremely impressive figure which is beyond the reach of IPS-type panels that the company has been using on its LED LCD displays over the past few years.

It is important to point out that all of Panasonic’s 2013 3D-capable LED televisions – that’s basically every series higher than the Viera E6 – will be using LG Display’s IPS LCD panel with FPR (film-type patterned retarder) passive 3D technology. Whilst capable of delivering cleaner motion and wider viewing angles, IPS LCDs are typically handicapped by weaker black level, and so we find the TX-L42E6 in an advantageous if bizarre position where it should comfortably outperform more expensive models higher up the Viera LED TV hierarchy as far as blacks go.

Panasonic TX-L42E6B har jf. review netop ikke et IPS, men et VA LCD panel 8)

Det ville undre mig meget, hvis Panasonic TX-L42E6Y skulle have et IPS LCD panel.
Cocktail skrev:Panasonic TX-L42E6B har jf. review netop ikke et IPS, men et VA LCD panel 8)

Det ville undre mig meget, hvis Panasonic TX-L42E6Y skulle have et IPS LCD panel.
Ups! Der fik jeg gjort regning uden vært. Panasonic har traditionelt anvendt IPS-paneler i sine LCD-skærme. Jeg beklager at have overset, at de med E6'eren er hoppet med på VA-vognen.

Det er naturligvis en ret så væsentlig misinformation fra min side.

(B <-- flov smiley
Af latz69
Helt i orden Erdinger :)

Jeg var i dag inde i en butik for at kigge lidt nærmere på de forskellige fladskærme og faldt selvf i sælgerens fælde, da han kunne give mig et godt tilbud på et Panasonic tx-l42ft60y.

Jeg tænkte at E6'eren havde fået en god anmeldelse jfr. Erdingers link, så en større model må nødvendigvis give et bedre billede og flere funktioner (PVR+hurtigere processor+flottere fod+flere hertz) for kun en tusse mere end E6'eren.

Og nu læser jeg så testen om at der sidder et bedre panel i E6 :(

Håber virkelig ikke jeg har lavet et dårligt køb. Dog kan jeg nå at fortryde, da FT60 først rammer butikkerne om et par uger.
FT60 har passiv 3D IPS panel og hexa processor, så efter min opfattelse får du mere TV for 1000 kr ekstra. Undre mig dog over hvorfor 42" E6Y er så dyr.

Har du en 3D bluray afspiller, så du kan se 3D på FT60 ?
Ser du mest TV sammen med andre ?

Hvis du svarer nej til mine 2 ovenstående spørgsmål, så kunne du formentlig have sparet de 1000 kr ved køb af E6.

Alt efter hvor tæt du sidder på din 42" skærm, så er 3D nok mere interessant på større skærme (50"+). Desuden er der ikke noget 3D materiale på f.eks. Netflix (DK), Viaplay og lignende streaming steder.

IPS panel er som Erdinger skriver godt, hvis I er en gruppe som skal se TV pga. brede synsvinkler, men skal du se TV alene og sidder næsten direkte foran TV'et, så er E6 et "bedre" TV for dig, da VA panelet så giver bedre sort ift. IPS jf. den linkede test af E6B. Spørgsmålet er hvad du synes ved at se de 2 TV i en butik.

Jeg vil derfor anbefale dig, at se de 2 TV i funktion samtidig i en butik og så følge prisudviklingen.

Hvis sælger har fået dig til at betale for et TV, som han ikke har til fremvisning i butikken, så tag og annuller det køb, for du kan formentlig snart finde 42" E6Y væsenligt billigere end 1.000 kr. under 42" FT60Y.
Fedt med et link til at kalibrere E6 - håber der snart kommer noget lignende til FT60.

Jeg har faktisk 2 blurayafspillere med 3D-understøttelse - en PS3 og Harman Kardon BDS870.
Typisk ser jeg fjernsyn sammen med venner eller damen, så det taler jo også for en bred betragtningsvinkel :)

Jeg tager dit råd om at annullere mit køb og følge prisudviklingen til efterretning, problemet er bare at jeg har været så "smart" at sælge mit gamle fjernsyn - pga. at jeg fik en god pris - så går egentlig lidt og venter på at FT60Y kommer i butikkerne d. 27. maj.

Hvad med vægbeslag. Jeg har anskaffet mig et, der kun hænger 18mm fra væggen (fik en rigtig god pris ifm. tv-købet - 250kr.). Er det ok eller kan man få noget der kan få TV'et endnu tættere på væggen?

Og hvilken harddisk/USB-stick skal man købe til brug af PVR?
FT60 har USB 3.0, så det ville næsten være dum at købe en harddisk, der ikke understøtter dette. Der kan vel ikke være plads til at der sidder en smal harddisk bagpå, så det skal vel næsten være et USB-stick?