Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MathiasB
Hej alle Bang & Olufsen iteresserede!

Vi er 3 drenge som er i gang med vores bachelor projekt som omhander B&O.
Vi mangler lidt primære data og har derfor oprettet dette spørgeskema.
Vores mål er at finde ud af hvad B&O kan gøre bedre for at begå sig som større konkurrent på verdensmarkedet.

http://www.surveymonkey.com/s/7D966TT

håber i vil være så venlige at besvare det, tager maks 1 min.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg har i mine svar taget udgangspunkt i, at det var TV, vi talte om. Taler vi i stedet om hele programpaletten, burde I sondre mellem TV og øvrigt udstyr.

Min personlige "kvalitetsopfattelse" (spm. 10) er ret forskellig, afhængig af, om vi taler TV eller øvrige produkter.

Som jeg også har angivet i mit svar, opfatter jeg hovedsageligt B&O som "brugskunst med indbygget snob-effekt". Særligt på hi-fi-siden.
Af MathiasB
Tak for besvarelsen!

Kvalitets opfattelsen er vel også et relativt begreb, i dette eksempel skal det forstås i forhold til materiale kvalitet og holdbarhed( hvilket også er svær at specificere eftersom B&O er en teknologisk efternøgler).

Din besvarelse er identisk med vores opfattelse, hvilket vi er glade for, da vi skal lave en Fiktiv fremtids strategi for virksomheden, så de forhåbentlig igen kan blive en større konkurrent på verdens markedet, hvor brandet kan blive anerkendt som højteknologisk og nytænkende brugskunst som er forud for sin tid.
Brugeravatar
Af edinger
Som det også fremgår af tests her på siden, står B&O's skærme vitterlig på toppen af LCD-pyramiden. På performance-siden vel at mærke. Udseendet kan diskuteres.

Omvendt er det min klare opfattelse, at så godt som ingen hi-fi-entusiast kunne finde på at overveje et produkt fra B&O.

Derfor ønsket om en sondring i jeres skema.

Men jeg er muligvis lidt for nørdet her :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville så afgjort overveje et TV fra B&O (de store modeller altså) ud over de øvrige produkter jeg har fra dem. Rasmus har også flere produkter fra dem, blot så I ikke sætter entusiasterne i bås for hurtigt...

Når konen engang giver efter, så skal der også indkøbes et sæt Beolab 5, men jeg har et par års overtalelse før hun er mør.
Brugeravatar
Af edinger
Det (be)viser jo så blot, at du ganske vist er skærm-entusiast, men ikke hi-fi-entusiast, Torben :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så du mener ikke at Beolab 5 spiller godt nok til hifi-entusiasten? Der må jeg nok tillade mig at være ret uenig. I den sammenhæng er det i øvrigt fløjtende lige meget om du kan få bedre lyd til samme penge - kvaliteten er helt klart i hifi-entusiast-klasse.
Brugeravatar
Af edinger
Jeg har aldrig opfattet B&O som et mærke, man (primært) køber pga. high-end-(lyd)kvalitet, endsige mødt en hifi-nørd, som har haft mærket med i sine overvejelser.

Jeg skal ikke kunne sige, hvorledes benævnte højttalere begår sig sammenlignet med eksempelvis B&W's prisvindende kraftkarle. Men de er da spektakulære at se:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er vel ikke kun én højttaler, der kvalificerer sig som værende egnet til hifi-entusiasten, så hvorvidt noget er bedre end B&Ws bedste modeller er vel sagen underordnet. Hvis de spiller godt nok til at kunne måle sig med øvrige højttalere indenfor det du kalder hifi, så må de vel høre til i dét segment pr. automatik.

Jeg køber (på et tidspunkt, knock wood) BL5 fordi de kommer med indbygget digital forstærker og dertil spiller helt surverent. Lige til at smide i rumpen på eks. en Sonos eller andet B&O udstyr - som man så muligvis har købt fordi det var fedt at se på eller røre ved.
Brugeravatar
Af edinger
Naturligvis er der mere end én højttaler, "som kvalificerer sig som værende egnet til hifi-entusiasten". B&W-højttaleren var et eksempel på en højttaler, man køber med lyd for øje, om jeg så med sige, modsat B&O, som det er min påstand (og pointe), langt overvejende vælges ud fra æstetiske hensyn.

Og det er der ikke spor galt med :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er klart, at du betaler lidt for designet. Du betaler dog også for de indbyggede forstærkere, så når der sammenlignes priser, så skal du huske at lægge prisen for forstærkeren til de passive højttalere du sammenligner med. Så er merprisen for et anderledes design måske ikke så høj længere.

Ligesom du kan få performance i High-end klassen med en Mitsubishi Evo, hvor prisen også er til at betale, så er en Porche bare pænere at se på. Begge er i racer-klassen, men hvis jeg havde råd til Porchen, så ville jeg da hellere ses i den :)
Af J.H.
Anken mod B&O, hvad lyd angår, er som regel deres noget kliniske lyd. Brugen af Icepower har selvfølgelig en del med det at gøre. Der er fordele og ulemper ved alt....måske er det derfor bl.a. Pioneer er begyndt at gå væk fra det i deres recievere igen.

Man kommer ikke udenom at der kan være fordele ved B&O, for nogle :)

Sammenligningen af Mitsubishi og Porsche er måske lidt svær da de på alle punkter hører til i forskellige segmenter....ikke mindst prismæssigt. For en entusiast ville valget måske snarere stå mellem Porsche og Aston Martin (Porsche som repræsentant for B&O, undskyld Porsche :D ) hvor man kunne postulere at Porsche var den rene kliniske effektivitet men uden samme aura og sjæl som Aston Martin, som så kunne repræsentere det mere varme hi-fi grej i samme prisklasse.

Smag og behag :)
Af noxity
Er nu enig med Torben i bil-referencen.

Mange af de højtalere folk som regel henviser til når de argumenterer imod B&O er måske i samme klasse hvad angår lyd. Men design, bekvemmelig og materialer er som regel langt fra i samme liga. Det samme gør sig gældende for bil-referencen, de er lige hurtige når det kommer til at køre rundt på en bane, men den ene gør det bare i stil, og det koster!

B&O er dyrt, og også dyrere end hvad tilsvarende lyd koster andre steder. Men det er bare ikke det samme kundesegment.

Min personlige holdning er at B&O i samtlige deres produkter levere en god lyd, som kun få vil være skuffet over. Deres laveste standard er høj, og det samme er deres højeste. Så er det blot et spørgsmål om hvad dit behov er samt hvor stor en pengekiste du har derhjemme :)
Af J.H.
noxity skrev:Er nu enig med Torben i bil-referencen.

Mange af de højtalere folk som regel henviser til når de argumenterer imod B&O er måske i samme klasse hvad angår lyd. Men design, bekvemmelig og materialer er som regel langt fra i samme liga. Det samme gør sig gældende for bil-referencen, de er lige hurtige når det kommer til at køre rundt på en bane, men den ene gør det bare i stil, og det koster!

B&O er dyrt, og også dyrere end hvad tilsvarende lyd koster andre steder. Men det er bare ikke det samme kundesegment.

Min personlige holdning er at B&O i samtlige deres produkter levere en god lyd, som kun få vil være skuffet over. Deres laveste standard er høj, og det samme er deres højeste. Så er det blot et spørgsmål om hvad dit behov er samt hvor stor en pengekiste du har derhjemme :)

Men i det du skriver, går du ud fra at det er prisen der er afgørende og det er ikke pointen.
Pointen er, at hvis man står og skal købe lyd og har f.eks. 150.000 så vil entusiasten oftest vælge noget andet end B&O, hvorimod kundeskaren som også vægter rent design og som måske ikke har den helt indgående interesse for Hi-Fi men stadig ønsker "kvalitet" oftest vælge B%O, nuancerne er små....men de er der :)