Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sverkel
Hey.... Da jeg købte mit Samsung LCD TV i Fona sagde manden at jo højere kontrasten på tvet var jo skarpere ville billedet være...

Nu er en af mine venner så blevet forelsket i et Panasonic LCD TV fra Merlin og der siger de at kontrast ikke betyer noget?

Hvem skal man tro på?
Af Del Pede
Sverkel skrev:Hey.... Da jeg købte mit Samsung LCD TV i Fona sagde manden at jo højere kontrasten på tvet var jo skarpere ville billedet være...

Nu er en af mine venner så blevet forelsket i et Panasonic LCD TV fra Merlin og der siger de at kontrast ikke betyer noget?

Hvem skal man tro på?
Man skal stræbe efter så høj en kontrast som muligt. Men en høj kontrast er ligegyldig, hvis tv'et ikke er i stand til at vise et ordentligt billede.

Det er helheden der tæller. Syntes man tv'et har et pænt og flot billede, så er det det tv, man bør købe. Begge ekspedienter har i ret, men i det store hele, så drejer det sig om, at billedet skal være flot, og der er konstrasten bare en enkelt faktor af mange
Af Sverkel
Del Pede skrev:
Sverkel skrev:Hey.... Da jeg købte mit Samsung LCD TV i Fona sagde manden at jo højere kontrasten på tvet var jo skarpere ville billedet være...

Hvem skal man tro på?
Man skal stræbe efter så høj en kontrast som muligt. Men en høj kontrast er ligegyldig, hvis tv'et ikke er i stand til at vise et ordentligt billede.

Det er helheden der tæller. Syntes man tv'et har et pænt og flot billede, så er det det tv, man bør købe. Begge ekspedienter har i ret, men i det store hele, så drejer det sig om, at billedet skal være flot, og der er konstrasten bare en enkelt faktor af mange
Okay fint nok :)

Mit tv er "kun" et 32" fra Samsung med en kontrast på 2000:1...

Det der bekymrer mig er at min vens er på 42" og der er kontrasten kun på 800:1...

Jeg syntes selv mit tv har et rigtig flot billede når man tænker på at jeg kører analog signal... Men min vens kommende tv er jo større end mit med mindre kontrast..Så må billedet på hans da blive dårligere når det er med analog?

Eller er det mig der er helt gal på den? Det er bare sådan jeg har forstået det...
Af Corax
Nu skal i også lige huske på at specifikationerne på fladskærme ikke nødvendigvis siger en dyt omkring billedkvaliteten.
Jeg mener der er en meget god artikel omkring det et sted her på flatpanels hovedside.
Af cannavaro
Kontrast kan måles på forskellige måder, og det er da også sjældent at de forskellige producenter har målt kontrastforholdet på nøjagtig samme måde..

Et kontrastforhold på 5000:1 fra eksempelvis Samsung, betyder ikke nødvendigvis, at kontrasten er bedre end et Sony fjernsyn, hvor Kontrasten er 1200:1..

Kontrasten handler blandt andet om, hvor godt Tv'et er til at fremvise sorte og hvide farver, så du kunne måske tage en Dvd-film med i butikkerne, evt en film hvor du ved at der er mange mørke scener, og så tage den derfra, og evt sammenligne de forskellige fjernsyn..

Butikkerne har også mange gange Dvd film sat til fjernsynet, så der var også en mulighed for sammenligning..