Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af CNilsson
Hej guttere,

Tænkte at i kunne hjælpe mig lidt herinde. Jeg har for nyligt købt et fjernsyn i elgiganten - Toshiba 55WL768 til en billig 5500 kr.

Umiddelbart virker fjernsynet rigtigt godt og billedet ser fint ud, men så snart det bliver godt mørkt så har jeg store problemer med lyse pletter på skærmen og lækage af lys fra kanterne.

Jeg linker lige to billeder, som jeg har taget på telefon af hvad jeg mener er et stort problem. Jeg håber at man kan se noget ud fra billederne.

http://imgur.com/a/LXZhj

Er dette noget som man kan forvente? Burde jeg få byttet fjernsynet?

Jeg synes eller på reviews at der står at fjernsynet har god uniformitet, men hvad jeg ser er langt fra dette.
Det er noget du kan forvente. Praktisktaget alle LCD-skærme vil have en eller anden grad af det. Hvis du får en ny, er det ret sandsynligt ca. det samme, men det kan være både værre eller bedre(selvom det er samme model). Er der mørkt i lokalet bliver det oftest meget synligt. Et godt triks er evt at sætte en lampe bag ved. Det gør pupillerne mindre så det er svære at se dette. Ellers se TV med tændt lys, så er det også mindre udtalt. Eneste reelle måde at undgå dette på er at kigge på Plasma-skærme istedet. De er så til gengæld knapt så gode med meget lys på.
red_martians skrev:Det er noget du kan forvente. Praktisktaget alle LCD-skærme vil have en eller anden grad af det. Hvis du får en ny, er det ret sandsynligt ca. det samme, men det kan være både værre eller bedre(selvom det er samme model). Er der mørkt i lokalet bliver det oftest meget synligt. Et godt triks er evt at sætte en lampe bag ved. Det gør pupillerne mindre så det er svære at se dette. Ellers se TV med tændt lys, så er det også mindre udtalt. Eneste reelle måde at undgå dette på er at kigge på Plasma-skærme istedet. De er så til gengæld knapt så gode med meget lys på.
Mange tak for dit svar. Jeg har aldrig set det før, så jeg blev noget overrasket. Jeg tror bare at jeg ser fjernsyn med lidt lys tændt i fremtiden :)

Lejligheden er meget lys, så plasma ville nok slet ikke passe ind. Havde ellers kigget på det da jeg skulle til at vælge fjernsyn, men jeg tror også lige det blev gangen for stort for medparten.
Søg evt på det der hedder backlight bleeding eller LCD clouding så ser du tilsvarende billeder. Rigtig mange er lidt utilfredse over dette fænomen, da de oftest er kommet fra billedrørs-tv, som overhovedet ikke har en grad af dette. Man ser jo netop det som er anderledes.