Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Faldt over den her udsendelse. Det er vist en fransk Kontant eller Operation-X udsendelse. Men det gør ikke udsendelsen mindre interessant. De første 20 min. beskriver hvorfor Samsung skærme holder i kontere tid end andre skærme. Jeg synes det er ret skræmmende det der bliver fortalt men alligevel er jeg ikke forbavset.

http://www.dr.dk/tv/se/programmeret-for ... se#!/53:10
Umiddelbart virker betegnelsen "planlagt forældelse" lidt misvisende eller mangelfuldt for dette fænomen.

Der er, som jeg ser det, 2 forskellige scenarier:

Planlagt forældelse er når Apple begrænser brugen af Siri til iPhone 4S eller nyere, mens det i den franske Kontant-udsendelse fra DR1 bliver bevist at Siri virker fint med ældre iPhones, eller når "man" indfører MPEG2 og derefter MPEG4, i stedet for at køre videre med de analoge signaler til MPEG4 er helt klar.
De pågældende apparater, som bliver påvirket af planlagt forældelse, holder ikke op med at virke, og kan stadig det de kunne før de blev planlagt forældet.

Programmeret selvdestruktion er noget helt andet, som i eksemplet med de billige kondensatorer i Samsung TV, når elpærefabrikanter bevidst fabrikerer pærer med kortere levetid end der optimalt var opnået på det tidspunkt beslutningen blev taget, eller når producenter gør det svært, eller umuligt, at udskifte sliddele, som f.eks. genopladelige batterier.
I denne version går apparatet i stykker når producenten har "programmeret" det til at gå i stykker.
Af BrianH
Man skal vist holde sig fra koreanere!
Af lgowner
BrianH skrev:Man skal vist holde sig fra koreanere!
men de ved hvordan de skal lave en god forretning, så helt galt er de ikke på den, selvom du kan føle dig snydt. der er sikkert en masse investorer som mener noget helt andet om samsung og lg.

så set ift. pengemaskine og ikke produktet, så tror jeg vist de klarer sig fint nok.