Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey All.

Kom først forbi dette forum for nogle dage side og efter de 2 uger var gået siden købet har jeg mistet mulighed for at kunne sende min skærm retur. :(

Syntes sgu jeg er blevet total snydt og ser ud til at jeg have mistet mine 3000kr. på et skod panel.. Life Suxx

Ville hører om nogen sad inde med gode forslag til hvad man kunne gøre i denne / min situation. ??

Syntes især skærmen har store problemer med Cleartype på nogle teksktyper (de små) og især den der bruges i Windows Vista... Måske er det bare mig??.. med ved ikke.. Kan godt bruge nogle forslag og evt løsninger ¨på dette problem for det er svært at leve med.

Mvh
Anders Jensen
Brugeravatar
Af smitty
Lyder surt hvis du har problemer. Jeg har samme skærm med A-panel, men er yderst tilfreds. Jeg gik fra en sony sdm-94s, som jeg egentligt var meget tilfreds med, men den savnede lidt speed når jeg spillede - derfor købte jeg ny.

Det eneste jeg indstillede var brightness og contrast til henholdsvis 65 og 60.

Skærmen har ingen pixel-fejl.

Har dog ingen løsning på dit problem, men synes lige at jeg ville fortælle en positiv historie for en gang skyld - har også læst mange negative ting om denne skærm med a-panel. ;)
Af Knolf
Har også fået en med a panel selvom der står et "S" bag på skærmen. Men efter jeg har justeret brightness (=30) & contrast (=60), synes jeg billedet står glimrende.
Angående ClearType så synes jeg altid det ser underligt gnidret ud ligegyldig, hvilken tft skærm man bruger. Gælder også for min gamle samsung 172x skærm. I XP kan man slå det fra, ved ikke med vista.
Min skærm har desuden ingen pixelfejl.
Af TYBO
Hvilken opløsning kører du i ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu synes jeg I bør tage jer lidt sammen. Disse vilde beskyldninger omkring S og A paneler er gået helt over gevind. Nu ridser jeg kort op hvordan fakta ligger, så kan I forholde jer til det bagefter:

1. AUO er en af verdens førende panelproducenter. De laver nogle ganske fortrinlige paneler generelt og pågældende 22" TN panel er ikke nøvdendigvis nogen undtagelse. Der er ingen grund til at tro at Samsungs panel skulle være bedre end AUOs.
2. Hver eneste skærm vil være forskellig fra andre i samme serie selvom de på papiret burde være ens. Det værende sig forskelle i baggrundsbelysning, kalibrering eller samlinger.
3. Hvis man oplever inhomogen baggrundsbelysning så har det ikke noget med selve panelet at gøre. Lyskilden sættes på i en anden proces og er derfor ikke specifik for det pågældende panel. Du kan altså ligeså vel opleve inhomogen belysning med et S panel som med et A panel.
4. Farverne på Samsungs paneler er generelt mere korrekt indstillet fra fabrikkens side end andre producenter. Dette er et velkendt faktum som er dokumenteret til hudløshed af alle skærmtestere, så hvis man oplever at en skærm med et A panel ser lidt anderledes ud end en med et S panel, så er det med meget stor sandsynlighed her I skal lede.

Derfor: Indstil nu jeres skærm korrekt før I giver jer til at være smagsdommere overfor den ene eller anden type panel. Hvor mange af jer har rent faktisk prøvet at sidde foran et korrekt kalibreret A og S panel? Hvor mange af jer kan on-the-fly skelne imellem et Samsung og et AUO panel?
Af osse
Tak for jeres kontruktive respons.

Vil imidlertid høre, om nogen har evt forslag til indstillingen på skærmen.

- brightness
- contrast

Og evt andre indstillinger

/Anders
Af Junkfood
Min Aer står perfekt i mine øjne og med nul pixel fejl :) . En af mine venner købte en med S panel, der er 4 pixels der kaput. ps hans står nu også flot. Så heller en Aer med 0 fejl end en Ser med 4 fejl. ;)
Af fritten
yakken skrev:
Derfor: Indstil nu jeres skærm korrekt før I giver jer til at være smagsdommere overfor den ene eller anden type panel. Hvor mange af jer har rent faktisk prøvet at sidde foran et korrekt kalibreret A og S panel? Hvor mange af jer kan on-the-fly skelne imellem et Samsung og et AUO panel?
Har du et forslag til indstilling?

Synes mange skriver at de sætter Brigthness til mellem 40-60. så synes jeg skærmen bliver meget mørk, men måske det er mine øjne:-)

?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke skærmen selv i hverken det ene eller det andet eksemplar. Da det jo er individuelt hvordan farverne står out-of-the-box, så skal hver enkelt skærm kalibreres forskelligt. Du må bruge dine øjne og indstille den bedst muligt. Hvis 40-60 i brightness er for mørkt til dig så skal du jo selvsagt ikke skrue så langt ned for det...
Af Bygone
osse skrev:Tak for jeres kontruktive respons.

Vil imidlertid høre, om nogen har evt forslag til indstillingen på skærmen.

- brightness
- contrast

Og evt andre indstillinger

/Anders
tjek dette link Samsung 226BW Topic. Her er der flere indstillingsforslag, som du kan prøve af...men hovedsagelig er det dine egne øjne der skal bruges til at beslutte hvad der er bedst.

Brightness - 40
Contrast - 60
Sharpness - 40

er de 3 indstillinger jeg har sat...derudover har jeg slået magiccolor fra, da det giver nogle underlige farver og dynamiske indstillinger...

NB! Jeg har et A panel.
Af geddeth
Vil bare sige tak for oplysningerne, yakken. Det er nemt for amatører (som mig selv) at sidde og læse diverse kritik på engelske og amerikanske hjemmesider (hvor de generelt tager tingene ret tungt, efter min mening) og så køre tingene lidt op i en spids.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at købe denne skærm snart (kan se, at prisen falder støt på den lige nu, så jeg venter lige lidt), så må jeg prøve at tage de objektive briller på, og finde ud af, om det er mig eller skærmen der er værst :-p