Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tommyhj
digitalo.de har et billigt Samsung LE-37M86BD med 1080p native... Spørgsmålet er så om 37" er for lidt til 1080p på 3 meters afstand? (har knapt råd til den og slet ikke til 40/42")
Af Bronto
kommer an på hvad du bruger det til. Som alm. pc skærm er 768 linier på en 40" på 2 meters afstand ikke ret stort, så f.eks. dette forum vil knapt kunne læses på det setup du beskriver. Hvis jeg havde kunne køre 1080 opløsning ville alting være for småt til alm pc brug, men til film, spil osv. tror jeg ikke du vil kunne mærke det. Der er det dog også ligemeget med full HD
Af tommyhj
tja... 1080p skærme i dag er også stadig ca. dobbelt pris af 720p, og det lyder til at det ikke er pengene værd... Må hellere checke det med egne øjne en af dagene - men det er mega svært at finde en butik med 1080p sat op!
Af Knuspar
tommyhj skrev:tja... 1080p skærme i dag er også stadig ca. dobbelt pris af 720p, og det lyder til at det ikke er pengene værd... Må hellere checke det med egne øjne en af dagene - men det er mega svært at finde en butik med 1080p sat op!
Om ikke andet, så et hvor de rent faktisk har noget kørende på den som rent faktisk ER 1080p ;)
Af Bronto
Hvis det er muligt for dig, så tag nogle off line kopier af nogle hjemmesider, f.eks. dette forum, og medbring en laptop i butikken. Ved dog ikke lige om nogle bærbare er istand til at give 1920 x 1080 ud i opløsning, det er sikkert de færreste - og stil dig så i 3 meters afstand for at se om du kan læse det.

Du kan også prøve at "simulere" pixelstørrelsen ved at ændre på opløsningen på en alm. pc skærm. Regn ud hvad pixel størrelsen er på en 37" i 1920 x 1080 og skaler så ned til den skærm du nu engang har (lavede selv sådan nogle udregninger engang, svaret er at det er nogenlunde samme pixelstørrelse som 800 x 600 på en 17" skærm)

Prøv så lidt netsurf på denne opløsning set fra 3 meters afstand, og du har et nogenlunde billede af virkeligheden.

En 19" på 640 x 480 svarer nogenlunde til en 37" på 768 linier til sammenligning
Af TYBO
Full HD på 4 meters afstand så skal man vist over de 50" for at se forskel.
Af Zee
Jeg mener på INGEN måde at det kan betale. Jeg vil tro at du får noget nær 0 ud af det fremfor 720p. Så hellere spare pengene nu og købe et godt 1080p TV om 3 år eller sådan noget.
Medmindre du selvfølgelig skal bruge den til computer-arbejde, så er det meget brugbart.

Men jeg mener slet ikke det er en god idé at gå efter de billige 1080p TV, det er ligefør at det skader mere end det gavner at de har kæmpet for at få det "Full HD" klistermærke på TV´et.
Af tommyhj
Jeg har også selv konkluderet at 1080p er overkill... Selvom jeg bliver glad ved tanken om de mange pixels (B

- Så jeg tror jeg sigter efter Toshibas 37C3030D fra Tyskland :p