Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

kappes skrev:Jeg har lige købt ovenstående tv... Og kunne godt tænke mig at indstille det "rigtigt". Er der nogen der har erfaring med det, og som sidder med et par gode råd/idéer?

Ja kan smide dig en kalibrering på tirsdag.
jones31 skrev:
kappes skrev:Jeg har lige købt ovenstående tv... Og kunne godt tænke mig at indstille det "rigtigt". Er der nogen der har erfaring med det, og som sidder med et par gode råd/idéer?

Det lyder godt?
jones31 skrev:

Det synes jeg alligevel lyder flot, det tager jo immervæk noget tid at samle måleudstyret sammen og køre ud til folk og kalibrere deres skærm :)
J.H. skrev:
jones31 skrev:

Det synes jeg alligevel lyder flot, det tager jo immervæk noget tid at samle måleudstyret sammen og køre ud til folk og kalibrere deres skærm :)
nu har rigtig måleudstyr til rådighed så kan sagtens sende ham en fin kalibrering.
jones31 skrev:Nu har rigtig måleudstyr til rådighed så kan sagtens sende ham en fin kalibrering.
Både J.H. og jeg forstår, hvad du mener.

Hvad du dog tilsyneladende ikke er klar over, er, at en kalibrering – og for så vidt også en indstilling – skal foretages specifikt ift. den pågældende skærm, da værdierne aldrig er 100 % overførbare mellem to eksemplarer af samme skærm.

Indrømmet, det lød meget krakilsk og semantisk "flueknepperagtigt" (for nu at bruge et fagudtryk ;) ). Så lad mig slutte af med en positiv vinkel.

Ovennævnte skal naturligvis ikke fjerne fokus fra det forhold, at "generiske" indstillinger opnået via en professionel kalibrering altid vil være et kæmpe løft af billedet sammenlignet med stadardindstillingerne.

Så det er bestemt en supergestus fra din side, Jonesy :)
edinger skrev:
jones31 skrev:Nu har rigtig måleudstyr til rådighed så kan sagtens sende ham en fin kalibrering.

Hvad du dog tilsyneladende ikke er klar over, er, at en kalibrering – og for så vidt også en indstilling – skal foretages specifikt ift. den pågældende skærm, da værdierne aldrig er 100 % overførbare mellem to eksemplarer af samme skærm.

Indrømmet, det lød meget krakilsk og semantisk "flueknepperagtigt" (for nu at bruge et fagudtryk ;) ). Så lad mig slutte af med en positiv vinkel.

Ovennævnte skal naturligvis ikke fjerne fokus fra det forhold, at "generiske" indstillinger opnået via en professionel kalibrering altid vil være et kæmpe løft af billedet sammenlignet med stadardindstillingerne.

Præcis! :)
Af kappes
Jeg kan godt se jeg har lagt mig ud med en masse udtryk som jeg ik har kendt omfanget af... Jeg mener nok bare en optimering af de indstillinger som sikkert betegnes som basis... Både hvad angår lyd og billede :)
kappes skrev:Jeg kan godt se jeg har lagt mig ud med en masse udtryk som jeg ik har kendt omfanget af... Jeg mener nok bare en optimering af de indstillinger som sikkert betegnes som basis... Både hvad angår lyd og billede :)
Det var absolut ikke for at udstille eller revse dig, højest lidt internt drilleri i al venskabelighed :)

Vi forstår udemærket hvad det var du mente, så glæd du dig bare til Jones31 sender dig indstillingerne...du vil med sikkerhed kunne se tydelig forskel og få en bedre oplevelse :-)
edinger skrev:

:-) er godt klar over det normalt skal gøres på hver enkelt skærm hver for sig. Men typisk plejer det ikke og give noget problem og gøre det på den anden måde :-)

Bare ikke mange mennesker der gider betale for service og få lavet billedet ordentlig. Mange mennesker forstår det ikke, for det burde producenter da havde gjort for dem når de køber deres tv.